zelfmoord/zelfdoding

eylis
Topic Starter
Berichten: 8840

zelfmoord/zelfdoding

#1 , 11 aug 2016 10:18

En even ook de terminologie duiden: elke zelfmoord is wel zelfdoding, maar niet elke zelfdoding is zelfmoord. Of een zelfdoding nu precies zelfmoord is of was, is bijna niet met zekerheid vast te stellen. Dus is de huidige aanpak om over dit thema te spreken de term "zelfdoding. "

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2016 11:27

En even ook de terminologie duiden: elke zelfmoord is wel zelfdoding, maar niet elke zelfdoding is zelfmoord. Of een zelfdoding nu precies zelfmoord is of was, is bijna niet met zekerheid vast te stellen. Dus is de huidige aanpak om over dit thema te spreken de term "zelfdoding. "
Beetje off topic, maar ik begrijp de terminologie niet goed: kan je eens een praktijkvoorbeeld geven van iets wat wel "zelfdoding" is, maar geen "zelfmoord"? Heb je het dan over euthanasie, of zie ik het verkeerd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 aug 2016 11:32

een eenvoudig voorbeeld (maar wss niet waarop eylis doelt):
euthanasie is zelfdoding (weliswaar met hulp, maar de beslissing is bewust en eigenhandig), maar geen zelfmoord. Zich voor de trein werpen kan zowel een zelfdoding als zelfmoord zijn.

men discussieert vaak over de term en iedereen heeft zijn eigen nuance/redenen waarom men een woord verkiest. Voor Vandale zijn beide begrippen synoniemen, er kan echter wel een nuanceverschil zijn imho.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2016 11:49

euthanasie is zelfdoding (weliswaar met hulp, maar de beslissing is bewust en eigenhandig), maar geen zelfmoord.
Tot daar ben ik mee.
Zich voor de trein werpen kan zowel een zelfdoding als zelfmoord zijn.
Not following here... Waar zou het verschil zitten tussen beide termen? Als de persoon terminaal ziek is en een maand later toch zou sterven, is het zelfdoding, en als hij perfect gezond was zelfmoord?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Topic Starter
Berichten: 8840

#5 , 12 aug 2016 13:07

ik leg het even uit: in het morele debat over deze materie komt men steeds meer tot de overtuiging dat de term zelfmoord een zeer negatieve lading heeft die het onderwerp echt niet uit de taboesfeer helpt. Daarom proberen hulpverleners, media en deskundigen meer en meer de term zelfdoding ingang te doen krijgen. Om het "semantisch" uit te leggen: het gaat over de intentie die met het zelf beeindigen van het leven gepaard gaat. en dat is zeer zelden efficient en zeker vast te stellen. Maar bovendien is het ook niemands zaak om dat te beoordelen of het moord of doding was. De dode is er niet mee geholpen, ook niet de nabestaanden en al zeker het gerecht niet. Daarom is de algemene term zelfdoding juister. Deskundigen duiden de term "zelfmoord" als het expliciet de hand slaan aan zichzelf, niet enkel vanuit een wens om zijn leven te beeidingen, maar als een daad van agressie, geweld bvb haatgevoelens tov zichzelf. Zelfdoding is dus een neutrale term. Hier wordt enkel aangeven: de wens of intentie om zelf het leven te beeindigen. De officiele zelfmoordlijn (telefonische hgulplijn) zit nog met een imagoprobleem: ze kunnen hun naam eigenlijk niet veranderen; omdat hun dienstverlening en "merk" zeer goed gekend is onder deze naam bij het publiek. Voorlopig veranderen ze dus hun naam niet, al houdt het wel de oude term in stand. Deze begripsevolutie kan je een beetje vergelijken met de evolutie van "gehandicapte mensen" naar de term "mensen met een beperking" of mensen met een handicap". Het is bijvoorbeeld vooral voor diegenen die er mee te maken krijgen belangrijk om met een meer neutrale terminologie over die zaken te kunnen spreken.

BrechtS
Berichten: 463

#6 , 12 aug 2016 22:44

Misschien moet men leren te zeggen 'hij is het slachtoffer geworden van zelfdoding' in plaats van te zeggen 'hij plaagde zelfmoord'. Dat zou al bergipvoller over komen naar de slachtoffers van zelfdoding toe, en vooral degene die een mislukte poging achter de rug hebben... Want voor veel mensen in die situatie lijkt het hun enige uitweg, en hen dan beschuldigen de foute uitweg te nemen is dan onbegripvol tegenover hen en zo gaan ze ook sneller terug opnieuw proberen. Wie zou er nu hulp zoeken bij de mensen die zo onbegripvol zijn? Wie zou er nu van gedacht veranderen eenmaal die zover gedreven is enkel dat als uitweg te zien, als mensen onbegripvol doen tegenover de persoon die de zelfdoding heeft geprobeerd? Ik denk dat ze het sneller zouden zien als bevestiging dat niemand hen kan helpen. Of dat niemand hen wilt helpen. En dat zal nog meer zorgen dat die personen hervallen. En ofwel lukt het dan wel, ofwel lukt het weer niet, gebeurt weer hetzelfde en zit mijn in een vicieuze cirkel tot het ofwel lukt, of tot ze eindelijk geholpen kunnen worden.

Terug naar “Actuele Thema's”