Schulden na zelfmoord

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

Schulden na zelfmoord

#1 , 11 aug 2016 09:52

Ik vraag me al een tijdje iets af, wat gebeurd er eigenlijk met schulden na een zelfmoord?
  • Gewone schulden (persoonlijke leningen, en andere facturen)
  • BTW schulden
  • Sociale Zekerheidschulden
  • Belastingsschulden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 11 aug 2016 10:14

Wat zou het verschil maken tussen schulden na natuurlijke dood en schulden na zelfmoord? In beide gevallen zouden de schulden over gaan naar de erfgenamen, tenzij die de erfenis weigeren, dan wordt de erfenis gebruikt om de schulden te betalen en zullen de nazaten niet opdraaien voor de schulden de iemand heeft gemaakt.

Ik wil hier toch bij vermelden dat zelfmoord geen goede oplossing is. Dit richt ik naar iedereen die dit zou lezen met de gedachte van zelfmoord. Ik heb zelf meermaals dicht bij zelfmoord gestaan en dichte familie heeft al een poging achter de rug... Ik denk dat ik weet waarover ik praat, en ik kan u meegeven dat zelfmoord een permanente oplossing is voor een vaak tijdelijk probleem. Hierbij heb ik het niet over de zaken die voldoen aan euthanasiewetgeving (fysiek en/of psychisch onbehandelbaar lijden), maar ik neem aan dat mensen in zulke situatie eerder voor euthanasie zouden gaan omdat dat meer aanvaard wordt dan zeldmoord. Hebt u zelfmoord gedachten? Zoek iemand waarmee u kan praten, of een praatgroep, want de meeste reacties van mensen als ze dan de afscheidsbrief lezen is 'had ik dat geweten' of andere uitspraken uit onmacht die er op neer komen... Probeer inzicht te krijgen vanwaar de nood aan zelfmoord komt en vooral hoe u dat kan aanpakken zodat die nood naar zelfmoord vermindert, zoek de hulp bij personen die kunnen helpen, of leer de nood aan zelfmoord een plaats geven zodat hij uw leven minder tot niet zo nadelig beïnvloed (ik zit in deze categorie).

Voor de moderatoren en andere forumleden: ik weet dat dit geen juridisch advies is, maar ik hoop dat jullie begrijpen dat een vraag als dit meer nodig heeft dan een puur juridisch antwoord.

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 11 aug 2016 10:36

Dus als je getrouwd bent, met huwelijkscontract bijv, gaan dan de schulden over naar de overlevende echtgenoot.

Ik heb me ongelukkig uitgedrukt, het had gewoon moeten zijn: wat gebeurd er met schulden na een overlijden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 11 aug 2016 10:38

Moest het toch nodig zijn, bij 1813 kun je altijd anoniem eens een babbel doen.

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#5 , 11 aug 2016 10:43

Dank je wel.

Maar toch, gaan schulden bij een overlijden altijd automatisch over naar de overlevende echtgenoot? En kan die de erfenis verwerpen? En maakt het hier een huwelijkscontract (scheiding van vermogen & goederen) iets uit?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 aug 2016 13:12

Contract van volledige scheiding van goederen + verwerping behoedt de LLE voor de schulden van de overleden echtgenoot.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 11 aug 2016 18:24

en wat is dan LLE ?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 11 aug 2016 18:32

Langst Levende Echtgenoot?

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#9 , 12 aug 2016 10:03

Als de LLE de erfenis verwerpt, wat gebeurd er dan in feite met hun inboedel?

Stel:
  • Ze huren samen een appartement/huis
  • Alle nutsvoorzieningen (water, stroom, inet, TV, ...) staan op de overledene zijn/haar naam.
  • Ze wonen bij het overlijden nog steeds onder hetzelfde dak

eylis
Berichten: 8840

#10 , 12 aug 2016 10:26

inboede woning l is beschermd onder vruchtgebruik van de gezinswoning. Als de LLe uiteindelijk zou overlijden zou dus de helft van de gezinsinboedel niet naar haar/zijn erfgenamen gaan. Maar laten we wel wezen: de kost om het te transporteren zal dan waaarschijnlijk wel hoger zijn dat de waarde van de goederen.

Terug naar “Actuele Thema's”