Bureau juridische bijstand

tanja456
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bureau juridische bijstand

#1 , 14 jul 2016 14:02

Vanaf september komt er een nieuwe regeling waardoor de lagere inkomens weer de dupe zullen zijn. Niemand die kan of wil zeggen wat er gaat veranderen???

Wie weet het hier???

Ikzelf heb veel moeite moeten doen om er nog een te krijgen, gaat om achterstand alimentatie tem mei 2016. De inkomsten van nu gelden echter. Probleem is dat ze stellen van zodra ik die gelden toch zou krijgen ik dit moet melden. Juni en juli zijn ondertussen ook al niet betaald.

Ook vroegen ze vroeger een vast bedrag van 27 euro, nu moet ik voor 3 te behandelen dossiers plots verschillende bedragen betalen , eentje zelfs 62 euro???

Kan dit alles zomaar???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jul 2016 14:24

Er komt inderdaad een nieuw pro-deo systeem. Dit systeem is niet voordelig voor de mensen die hulp nodig hebben (moeten meer betalen), en niet voordelig voor de advocaten (onzeker over vergoedingen, meer administratieve rompslomp).

Er wordt vanuit de advocatuur veel druk gezet om hier wat aan te doen, maar er is nu eenmaal "geen geld" om het pro deo-systeem goed te organiseren.

Je zal inderdaad voor de meeste dossiers een bijdrage moeten betalen, waar dit vroeger vaak niet nodig was.

tanja456
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2016 14:50

Dat moet ik nu al , vroeger 27 euro (vast bedrag) , nu rekenen ze al 62, soms 37, soms 35. Ik heb 4 dossiers , tel maar op.

Volgens mij telt die wet pas vanaf september en dan gaan ze nog kijken naar inkomsten die je al 2 jaar moet krijgen(inkomsten uit verleden dus en dan zeker zeggen , je hebt er geen recht meer op. De maand erna betaalt mijn ex terug gewoon niet meer , moet ik dan terug aanvraag doen en terug betalen, dat kan dus nog 10 jaar doorgaan , het gaat al 4 jaar zo door???

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2016 15:08

Zie Belgisch Staatsblad van vandaag, 14 juli.

tanja456
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2016 16:22

Bedankt.

Conclusie; ik ben beter af zonder pro deo want op alimentatie betaal ik al veel belasting, op mijn uitkering niets, als pro deo dan nog mag aanrekenen op de gelden die binnenkomen is het goedkoper mezelf te verdedigen want op het einde van de rit blijft er niets over.

Heb liever dat gelden die in kader van vereffening verdeling later naar mijn zoon gaan dan naar pro deo, ben in verleden al 100 000 euro aan advocaten kwijtgespeeld.

Dit spelletje speel ik niet meer mee, volgens deze wet weet je nooit waar je juist staat.

TheJudge007
Berichten: 366

#6 , 17 jul 2016 11:35

Ik herinner me dat ik ong. zo'n 11j. geleden ooit € 150 moest betalen voor een gedeeltelijke pro-deo en verwonderde me toen al dat er categorieen waren die € 0,0 moesten betalen. Alhoewel U en ik daar ws. niet bij behoren weten we wel neem ik aan welke groep/categorie mensen daar het meest van profiteerden. Op zich is € 27 betalen natuurlijk niets, tenzij men zoals u verschillende dossiers heeft. Dat was vroeger ook zo.

Maar tenslotte mag U niet vergeten dat het de belastingbetaler is die dat gratis tarief vroeger betaalde. Ik vond dat toen onrechtvaardig, nu iets minder.

Terug naar “Actuele Thema's”