Verhuis en verkeersbelasting.

kiki50
Topic Starter
Berichten: 12

Verhuis en verkeersbelasting.

#1 , 30 apr 2016 11:01

Na onze verhuis gingen we naar de gemeente om de adreswijziging door te geven alsook het inschrijvingsbewijs van ons voertuig.
Aangezien er enkel maar 2 adressen op het inschrijvingsbewijs kunnen, moest er een nieuw aangevraagd worden, wat we dus deden,
kregen ook nieuwe nummerplaat, kostenkaartje 40 euro die moesten we dus betalen alsook het terug sturen van de oude nummerplaat.
Nu krijgen we de nieuwe verkeersbelasting binnen en kost deze 90 euro meer dan hetgeen we met de oude nummerplaat betaalden. Hebben een diesel voertuig van 9 pk 6 jaar oud, CO uitstoot 150g/km terwijl het om hetzelfde voertuig gaat.
De staat zal zijn zakken wel vullen, vraag me af of dit wel kan en mag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2016 11:03

Er is een duidelijke opslag van de taksen !
En de diesels worden zwaarder aangepakt, het zijn dan ook de ergste vervuilers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 apr 2016 20:10

Normaliter zou de nieuwe verkeersbelasting enkel van toepassing mogen zijn bij het in't verkeer brengen van een auto (nieuw of tweedehands). De gebruiker van het voertuig (jij dus) veranderde niet. Dien een bezwaarschrift in met daarin het verzoek om onderworpen te blijven aan het 2015 tarief. omdat de nieuwe nummerplaat er enkel moest komen omdat je een derde keer verhuisde.

PS Benzinewagens stoten dan weer vééééééééél meer CO2 uit en da's ook niet leuk in deze tijden van klimaatopwarming ;-) Fijn stof en NOx natuurlijk ook niet ;-(

Reclame

kiki50
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 01 mei 2016 19:54

Heb ik dan ook gelijk gedaan Sirkii, dank je wel.

STEF2003
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2016 08:50

beste mensen hier op het forum..ik zit in precies dezelfde situatie als kiki50,nl verhuis-nieuwe euorpese nummerplaat moeten aanvragen-veel hogere verkeersbelasting gekregen...zou bezwaarschrift iets uithalen zoals kiki50 gedaan heeft??
alvast dank voor jullie reakties..

giserke
Berichten: 2434

#6 , 09 jan 2017 11:37

Iets doet me vermoeden dat uw vorige plaat nog 6 cijfers en nummers had, en ze U een nieuwe willen aansmeren?
Naar mijn weten als uw nummerplaat niet wordt afgekeurd op de keuring ben je niet verplicht uw nummerplaat te vernieuwen. Ook niet bij een verhuis.
Een nieuwe inschrijving taks kan ook niet gezien die maar 1 keer moet betaald worden voor een wagen.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 09 jan 2017 12:39

Iets doet me vermoeden dat uw vorige plaat nog 6 cijfers en nummers had, en ze U een nieuwe willen aansmeren?
Naar mijn weten als uw nummerplaat niet wordt afgekeurd op de keuring ben je niet verplicht uw nummerplaat te vernieuwen. Ook niet bij een verhuis.
Een nieuwe inschrijving taks kan ook niet gezien die maar 1 keer moet betaald worden voor een wagen.
Klopt niet. DIV eist in dit scenario wel degelijk de vervanging door een nieuwe nummerplaat @ 30€. Duplicaten wegens geen vrij adresvak meer alleen als er al een europese nummerplaat is.

Terug naar “Actuele Thema's”