BTW inkoop buitenland

VdVorsI
Topic Starter
Berichten: 2

BTW inkoop buitenland

#1 , 14 feb 2016 08:40

Hallo,

Ik wil graag een webshop opstarten. Aangezien het een kleine onderneming zal worden mag ik een btw vrijstelling aanvragen. Ik hoef dus geen btw door te rekenen aan mijn klanten.

Hoe zit dat bij de goederen die ik aankoop? Ik wil mijn goederen uit China laten komen en de aankoop is zonder btw. Moet ik toch 21% betalen voor de aankoop of hoeft dit niet? En hoe moet ik dat dan betalen, ik heb gelezen dat je het aan deur betaalt of op het postkantoor. Klopt dit?

Alvast bedankt voor het reageren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 14 feb 2016 09:53

In dat geval betaalt u uw 21% BTW bij de invoer (via de post, DHL of andere transportfirma).

U kan dan ook het volledige bedrag (inclusief de btw) als uitgave inbrengen in uw boekhouding!


BTW vrijstelling is dus vooral voordelig wanneer u diensten verkoopt (geen inkoop mee gemoeid). Maakt niet uit of uw klanten particulier of btw plichtigen zijn.

Indien u artikelen inkoopt en doorverkoopt is btw vrijstelling enkel voordelig wanneer u hoofdzakelijk aan particulieren verkoopt en bijna niets aan btw plichtigen.

LeenW
Berichten: 12886

#3 , 14 feb 2016 10:58

BTW moet je altijd betalen, je kunt hem gewoon niet aftrekken als je voor de kleine onderneming gaat.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 feb 2016 11:04

Opletten met terminologie!

Kleine ondernemingen kunnen perfect btw plichtig zijn, er is geen enkele verplichting om voor de btw vrijstelling te opteren! In het geval wanneer je grote investeringen moet doen, en je klanten hoofdzakelijk andere btw plichtigen zijn is het zelfs helemaal niet interessant om voor btw vrijstelling te gaan!


Als btw vrijgestelde kan Je de uitgaande btw niet recupereren, noch moet je de inkomende btw doorstorten.

De uitgaande btw kan je evenwel "aftrekken" van je inkomsten, m.a.w. je mag de betaalde btw aftrekken van je inkomsten om zo op een lagere (reeële) winst belast te worden.

LeenW
Berichten: 12886

#5 , 14 feb 2016 11:10

Opletten met terminologie!
Je kan de uitgaande btw niet recupereren, noch moet je de inkomende btw doorstorten.

De uitgaande btw kan je evenwel "aftrekken" van je inkomsten, m.a.w. je mag de betaalde btw aftrekken van je inkomsten om zo op een lagere (reeële) winst belast te worden.
Hoezo, er is geen toch geen inkomende btw? Van zodra je toch btw aanrekent, ga je hem moeten doorstorten.

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 feb 2016 11:14

Opletten met terminologie!
Je kan de uitgaande btw niet recupereren, noch moet je de inkomende btw doorstorten.

De uitgaande btw kan je evenwel "aftrekken" van je inkomsten, m.a.w. je mag de betaalde btw aftrekken van je inkomsten om zo op een lagere (reeële) winst belast te worden.
Hoezo, er is geen toch geen inkomende btw? Van zodra je toch btw aanrekent, ga je hem moeten doorstorten.
Inderdaad, geen inkomende btw, dus kan/moet je hem niet doorstorten :-) ...
Je mag zelfs geen btw vermelden op je factuur, er moet wel duidelijk op elke factuur vermeld worden dat je werkt onder de btw vrijstellingsregeling.

De uitgaande btw staat natuurlijk wel op de facturen van je aankopen, maar daar mag je dus niets mee doen.

baleno
Berichten: 17

#7 , 14 feb 2016 17:34

Btw 21 % te betalen in België als je in China aankopen doet. ( China is geen land van Europese Gemeenschap !!! )

Indien je bvb Duitsland aankoopt en je werkt zonder de vrijsteling van BTW, kan je wel aankopen met 0 % BTW ( = intra comm. ) Maar je verkoopt je goederen aan de eindklant met 21 % btw !
indien je vrijstelling van BTW hebt, kan je ook geen faktuur maken waarop 21 % btw staat....
indien je vrijstelling BTW kan je ook geen BTW recupereren van je onkosten en investringen, maar j e kan wel de volledige faktuur dus btw incl inbrengen in je aankoop en investeringsboekhouding.

LeenW
Berichten: 12886

#8 , 14 feb 2016 20:23

Btw 21 % te betalen in België als je in China aankopen doet. ( China is geen land van Europese Gemeenschap !!! )

Indien je bvb Duitsland aankoopt en je werkt zonder de vrijsteling van BTW, kan je wel aankopen met 0 % BTW ( = intra comm. ) Maar je verkoopt je goederen aan de eindklant met 21 % btw !
Ligt nog net iets anders, de verlegging is enkel van toepassing als je aangiften indient. TS gaat voor de vrijstelling en dient dus geen aangiften in (en kan dus ook de btw niet aangeven in 55). Hij kan dus best gewoon de Duitse btw betalen, anders moet hij nog een bijzondere aangifte gaan indienen.

Terug naar “Actuele Thema's”