doorverkoop tickets

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

doorverkoop tickets

#1 , 12 dec 2015 10:02

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Ik heb vorige maandag tickets gekocht van Adele.
Omdat ik toen niet zeker was of ik effectief wou gaan, had ik die te koop gezet via seatwave.be, omdat ik echt dacht dat dit mocht.
Een dag later had ik op de tv gehoord dat je geen tickets mag doorverkopen via zo'n site omdat dit niet officiëel is.
Ik heb de tickets dan ook onmiddelijk terug offline gehaald. Ik had ze aan dezelfde prijs gezet als andere tickets op die site.

Vrijdagmorgen kreeg ik telefoon van de economische inspectie voor langs te komen voor een verhoor.
Ik heb dit ook gedaan, en heb die persoon mijn verhaald verteld (dat het niet mijn bedoeling was om winst te maken, dat ik dit zelfs niet wist en dat ik de tickets offline heb gehaald van zodra ik dit gehoord heb (dus voor zij mij hiervoor belde)).

Toen ik vroeg wat er nu verder gebeurd, kon/wou ze mij daar niet op antwoorden.
Ze zei enkel dat ze dit soort zaken streng bestraffen en dat mijn verhoor direct werd doorgestuurd naar het parket.

Nu heb ik hier dus veel schrik over en vroeg ik mij af of iemand van jullie mij kan zeggen hoe dit verder gaat gaan?
Hoeveel (aangetekende) brieven ga ik hiervan krijgen? Ga ik naar de rechtbank moeten gaan? hoe verlopen de verdere stappen?
Wat voor straf kan ik verwachten? Komt dit dan op een strafblad? Krijg ik dan geen bewijs van goed gedrag en zeden niet meer?
Het zijn veel vragen, maar ik weet echt niet wat ik nu moet verwachten.

Ik heb al eens online gezocht en ik vond 1 wet van toepassing?
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Ik hoop dat iemand van jullie mij wat meer info kan bezorgen, want ik heb echt schrik momenteel wat de gevolgen gaan zijn.

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 12 dec 2015 11:43

Een heel lange uitleg om gewoon te zeggen dat u de tickets met winst te koop had gezet, hetgeen klaar en duidelijk verboden wordt in de wet die u zelf aanhaalt.

Hetgeen vermoedelijk zal gebeuren is dat u een voorstel krijgt tot minnelijke schikking vanwege het parket of van de FOD Economie na akkoord vanwege het parket. Dat zal een boete zijn. Betaal die en de strafvordering vervalt, er komt dan helemaal niets op uw strafblad.

Indien u niet betaalt kan u gedagvaard worden en bij veroordeling komt dat dan wél op uw strafregister. Men heeft onlangs nog maar aangekondigd strenger op te treden tegen dergelijke praktijken dus de kans dat dit effectief wordt opgevolgd is uiteraard niet min.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 12 dec 2015 12:00

Ik vermoed ook dat u er met een boete vanaf gaat komen, zie gewoon dat dit geen tweede keer gebeurt.

Reclame

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 12 dec 2015 13:45

Bedankt alvast voor de info.
Enig idee aan welk bedrag ik mij mag verwachten? (maal 6 dan nog te doen?)

En het zal zeker geen 2e keer voorvallen hoor. Ik zit nu al met veel schrik voor de gevolgen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 12 dec 2015 16:12

Ik dacht dat de normale strafsanctie (bij veroordeling) ervoor een boete was (opdeciemen inbegrepen) van 250 tot 10 000 EUR. Voor een minnelijke schikking denk ik dat waarschijnlijk iets tegen de ondergrens zal worden voorgesteld indien het de eerste inbreuk was. Maak er u ook niet te veel zorgen over, 't was een ticket, geen halve kilo cannabis.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 16 dec 2015 12:43

Als je tickets wil doorverkopen, zijn er websites die doorgaans ter goeder trouw handelen en waar je enkel de normale ticketprijs mag eisen (zodat er dus geen sprake is van doorverkoop met winst) ; Ticketswap is bij mijn weten zo'n website. Sommige concertzalen (de AB bv) hebben ook een eigen doorverkoop-onderdeel op hun website voor mensen die niet kunnen gaan, ook zij zien er op toe dat enkel de originele ticketprijs gevraagd wordt en geen doorverkoop met winst gebeurt.

Zet ook geen foto's van het bewuste ticket online (op sociale media evenmin) want iemand kan heel eenvoudig de streepjescode kopiëren en dan een vals ticket namaken. Eens die streepjescode aan de ingang van de concertzaal gescanned is, kan iemand anders met dezelfde streepjescode niet meer binnen, zelfs al is die persoon die later aankwam diegene die het echte ticket heeft aangekocht.

delta
Berichten: 2

#7 , 14 feb 2016 20:39

Ik dacht dat de normale strafsanctie (bij veroordeling) ervoor een boete was (opdeciemen inbegrepen) van 250 tot 10 000 EUR. Voor een minnelijke schikking denk ik dat waarschijnlijk iets tegen de ondergrens zal worden voorgesteld indien het de eerste inbreuk was. Maak er u ook niet te veel zorgen over, 't was een ticket, geen halve kilo cannabis.
klopt helemaal, en feitelijk ben je gewoon ook slecht bezig, aangezien het verkopen van de tickets door een georganiseerd ticketbureau is uitbesteed of door de organisatie zelf wordt gedaan. hier zit dan vaak een beleid achter; als allerlei individuen ineens gaan handelen kan dat beleid worden tegengewerkt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2016 11:04

Als ik al eens kaarten voor een concert over heb, verkoop ik die tegen DEZELFDE prijs (of eventueel een beetje lager) aan iemand in familiekring, vriendenkring, op het werk.

Als je je weg naar seatwave kent en uw tickets daar aan "dezelfde prijs als andere tickets op die site" (= met woekerwinst) aanbiedt, kom je terecht in het vizier van de economische inspectie. Om dan te gaan zeggen dat je de tickets NIET hebt aangekocht met het oogmerk winst te maken, zal niet pakken, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 aug 2016 11:23

Hoe is dit nu afgelopen, ik vrees dat ik het zelfde voor heb...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 aug 2016 13:40

Ook uitgenodigd bij de economische inspectie? Good luck, in dat geval, en laat ons weten hoe het bij u afloopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 aug 2016 11:30

ik heb uiteindelijk de tickets zelf niet aangekocht noch verkocht dus ik weet niet goed wat ze mij gaan zeggen..
heb de tickets gewoon aangeboden omdat ze gereserveerd stonden op mijn naam(laat ons zeggen door te snel te zijn bij het bestellen)..
Er is dus nooit een transactie of dergelijk gedaan, heb toen op tijd beseft dat dit niet zo een goed idee was.. al een geluk misschien..
hoe is het bij Ellie afgelopen? weet iemand dat?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#12 , 22 aug 2016 12:33

ik heb uiteindelijk de tickets zelf niet aangekocht noch verkocht dus ik weet niet goed wat ze mij gaan zeggen..
heb de tickets gewoon aangeboden omdat ze gereserveerd stonden op mijn naam(laat ons zeggen door te snel te zijn bij het bestellen)..
Er is dus nooit een transactie of dergelijk gedaan, heb toen op tijd beseft dat dit niet zo een goed idee was.. al een geluk misschien..
hoe is het bij Ellie afgelopen? weet iemand dat?
Dat zal misschien meespelen in de beoordeling, maar je kan moeilijk beweren dat je vreemd was aan enige transactie.

Ook al waren de tickets voor iemand anders, ze staan op jouw naam. Het zal moeilijk worden om je daar onderuit te praten. Ik denk dat ze dit argument wel vaker horen.

Het is daarboven niet nodig dat je de tickets effectief hebt verkocht. Ze aanbieden tegen een hogere prijs dan de originele prijs is voldoende.

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 aug 2016 13:27

Er zijn geen transacties gedaan hé.. de tickets waren zogezegd gereserveerd op mijn naam, tot een bepaalde tijd.
Je hebt altijd een paar uur om de tickets te betalen hé.. de "aanbieding" heeft misschien max 1u op internet gestaan en heb ik dan ook onmiddellijk verwijdert hé..ik snap dan ook niet goed hoe ze op mij komen..
heb, voor zover ik mij kan herinneren, nog nooit iets verkocht, laat staan doorverkocht op internet en steeds enkel tickets voor mij en mijn vriendin, en uitzonderlijk een bevriend koppel die meeging..

kan het allemaal niet zo goed volgen..

Die vrouw aan de telefoon deed ook zo alsof ik kweet niet wat had verkocht... verschoot er even van..

en ze kon mij blijkbaar ook niets meer zeggen aan de telefoon..

zou gewoon graag weten wat er gaat gebeuren...

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 aug 2016 13:28

ik heb uiteindelijk de tickets zelf niet aangekocht noch verkocht dus ik weet niet goed wat ze mij gaan zeggen..
heb de tickets gewoon aangeboden omdat ze gereserveerd stonden op mijn naam(laat ons zeggen door te snel te zijn bij het bestellen)..
Er is dus nooit een transactie of dergelijk gedaan, heb toen op tijd beseft dat dit niet zo een goed idee was.. al een geluk misschien..
hoe is het bij Ellie afgelopen? weet iemand dat?
Dat zal misschien meespelen in de beoordeling, maar je kan moeilijk beweren dat je vreemd was aan enige transactie.

Ook al waren de tickets voor iemand anders, ze staan op jouw naam. Het zal moeilijk worden om je daar onderuit te praten. Ik denk dat ze dit argument wel vaker horen.

Het is daarboven niet nodig dat je de tickets effectief hebt verkocht. Ze aanbieden tegen een hogere prijs dan de originele prijs is voldoende.
en is voldoende voor..?

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 22 aug 2016 13:42

vervolging

Terug naar “Actuele Thema's”