doorverkoop tickets

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

Re: doorverkoop tickets

#16 , 22 aug 2016 14:21

Er zijn geen transacties gedaan hé.. de tickets waren zogezegd gereserveerd op mijn naam, tot een bepaalde tijd.
Je hebt altijd een paar uur om de tickets te betalen hé.. de "aanbieding" heeft misschien max 1u op internet gestaan en heb ik dan ook onmiddellijk
Dus je hebt tickets aangeboden die je gereserveerd had en die dus eigenlijk nog niet echt van jou waren? Dat maakt de situatie nog vreemder. Ook al lijkt het voor jou misschien niet zo, maar op die manier lijkt het wat weg te hebben van oplichting.

Hoe ze bij jou komen: bedrijven monitoren voortdurend websites waar namaak/onrechtmatige verkoop circuleert. Het zou me niet verbazen mochten ze elke inbreuk standaard doorspelen naar de economische inspectie.

Je bent nu ook niet de grote meestercrimineel (enkele tickets online verkopen, eerste keer betrapt), dus ik denk dat je naar een lage boete zal moeten kijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#17 , 22 aug 2016 14:36

Er zijn geen transacties gedaan hé.. de tickets waren zogezegd gereserveerd op mijn naam, tot een bepaalde tijd.
Je hebt altijd een paar uur om de tickets te betalen hé.. de "aanbieding" heeft misschien max 1u op internet gestaan en heb ik dan ook onmiddellijk verwijdert hé..ik snap dan ook niet goed hoe ze op mij komen..
heb, voor zover ik mij kan herinneren, nog nooit iets verkocht, laat staan doorverkocht op internet en steeds enkel tickets voor mij en mijn vriendin, en uitzonderlijk een bevriend koppel die meeging..

kan het allemaal niet zo goed volgen..

Die vrouw aan de telefoon deed ook zo alsof ik kweet niet wat had verkocht... verschoot er even van..

en ze kon mij blijkbaar ook niets meer zeggen aan de telefoon..

zou gewoon graag weten wat er gaat gebeuren...
Er moet geen effectieve transactie gebeurd zijn, het aanbieden is al genoeg voor gerechtelijke vervolging.

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 aug 2016 16:29

Er zijn geen transacties gedaan hé.. de tickets waren zogezegd gereserveerd op mijn naam, tot een bepaalde tijd.
Je hebt altijd een paar uur om de tickets te betalen hé.. de "aanbieding" heeft misschien max 1u op internet gestaan en heb ik dan ook onmiddellijk
Dus je hebt tickets aangeboden die je gereserveerd had en die dus eigenlijk nog niet echt van jou waren? Dat maakt de situatie nog vreemder. Ook al lijkt het voor jou misschien niet zo, maar op die manier lijkt het wat weg te hebben van oplichting.

Hoe ze bij jou komen: bedrijven monitoren voortdurend websites waar namaak/onrechtmatige verkoop circuleert. Het zou me niet verbazen mochten ze elke inbreuk standaard doorspelen naar de economische inspectie.

Je bent nu ook niet de grote meestercrimineel (enkele tickets online verkopen, eerste keer betrapt), dus ik denk dat je naar een lage boete zal moeten kijken.
ja en daar verschoot ik even, het was alsof ik hele dagen niet anders doe dan tickets kopen en verkopen..
als ze even mijn aankoopgeschiedenis nagaan kunnen ze toch wel zien dat ik nog nooit grote aantallen tickets heb gekocht, telkens enkel de tickets die ik nodig had.. ben dan ook al naar elk concert of evenement geweest waarvan ik tickets had gekocht...
als er inderdaad een boete gaat uit volgen zal dit maar een triestige zaak zijn.
Heb namelijk nog nooit de intentie gehad om iemand op te lichten of dergelijke...

we zien wel zeker... :shock:

Reclame

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

#19 , 14 sep 2016 20:50

Dossier is naar parket gestuurd, maar tot nu toe nog niets van gehoord.
Iemand die weet wat de verdere procedure is en wat ik mij nog mag verwachten?

Bedankt!

Franciscus
Berichten: 38592

#20 , 14 sep 2016 21:13

De transactie staat op uw naam en vermoedelijk ook via uw computer / telefoon.
Wordt o.a. gedefinieerd als een zakelijke overeenkomst waarbij goederen en geld worden uitgewisseld ...leg eens uit wat het verschil is met een (verà koopovereenkomst. En die transactie stond op uw naam.

Dat is een verhaal die op FOD economie of politie dienst ecofin ( net als bij alle andere politiediensten) veel werd gehoord.
Ik verkocht geen drugs ( of vul maar iets anders in) maar ik ruil die voor het gars komen afdoen of mijn was doen enz enz .
Of ik was het niet maar wel mijn naam en telefoonnummer en PC enz maar verder is mijn naam haas.

Leg gewoon uit wat en hoe het juist gebeurd is en wat u gedaan hebt... geeft het eerlijk aan. Liegen heeft weinig zin . Die diensten hebben net als de rechtbanken ongeveer alle neen alle uitvluchten al allemaal honderden malen gehoord.

Niet gelezen dat er al meer stond.
Als uit alles blijkt dat het uw eerste maal is zal parket ofwel seponeren ofwel u een minnelijke schikking voorstellen.Als het echter over meer dan enkele tickets gaat wordt u gedagvaard dat kan makkelijk enkele maanden tot een jaar duren.

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

#21 , 16 sep 2016 17:18

Na meer dan een half jaar geen nieuws, vandaag een brief ontvangen van de rechtbank van eerste aanleg (meer bepaald onderzoeksrechter):
Kennisgeving va inverdenkingstelling.

Ik word in verdenking gesteld hoofdens het feit omschreven als: Inbreuk te hebben gepleegd op art 5 §2 wet betreffende de verkoop van toegangsbewijzen tot evenementen - en strafbaar gesteld door wetboek economisch recht -..
...
Deze inverdenkingstelling houdt in dat mijn ambt van oordeel is dat tegen u ernstige aanwijzingen van schuld bestaan hoofdens dit straffeit art61 bis, 1e alinea SV.

Kan iemand mij meer concreet zeggen wat dit inhoudt?
Seponeren zit er niet meer in dan? minnelijke schikking wel of wilt dit zeggen dat ik hiervoor zeker voor de rechter moet komen en/of zeker een strafblad zal krijgen?

(Al meer dan een halfjaar dat ik hiermee in mijn hoofd zit. Ik kan u garanderen dat ik nooit meer zoiets zal voorhebben.)

Bedankt!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 16 sep 2016 20:34

U zal voor de raadkamer moeten verschijnen waar men beslist vervolging of niet, best een advocaat meenemen.

De raadkamer komt enkel tussenbeide in het gerechtelijk onderzoek. De raadkamer beslist op het einde van het gerechtelijk onderzoek of er voldoende aanwijzingen van schuld zijn tegen een verdachte in een strafonderzoek. Zijn er voldoende aanwijzingen, dan beslist de raadkamer dat de verdachte voor de correctionele rechtbank wordt gedaagd. Is dat niet het geval, dan stelt de raadkamer de verdachte buiten vervolging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

#23 , 16 sep 2016 21:12

Maar aangezien ik reeds tijdens het verhoor heb toegegeven dat ik die tickets een dag te koop had gezet, heb ik sowieso een strafbaar feit gepleegd.

Dan vermoed ik dat het sowieso correctionele rechtbank wordt?

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 sep 2016 11:50

Maar aangezien ik reeds tijdens het verhoor heb toegegeven dat ik die tickets een dag te koop had gezet, heb ik sowieso een strafbaar feit gepleegd.

Dan vermoed ik dat het sowieso correctionele rechtbank wordt?
Was dit de eerste keer dat je zo iets had gedaan of had in het verleden reeds zo'n dingen gedaan?
ben echt eens benieuwd vanaf als die persoon bij mij is..
ik zal jullie op de hoogte houden!

Ellie15
Topic Starter
Berichten: 6

#25 , 19 sep 2016 16:19

Maar aangezien ik reeds tijdens het verhoor heb toegegeven dat ik die tickets een dag te koop had gezet, heb ik sowieso een strafbaar feit gepleegd.

Dan vermoed ik dat het sowieso correctionele rechtbank wordt?
Was dit de eerste keer dat je zo iets had gedaan of had in het verleden reeds zo'n dingen gedaan?
ben echt eens benieuwd vanaf als die persoon bij mij is..
ik zal jullie op de hoogte houden!
Was de eerste keer en zal zeker geen tweede keer voorvallen hoor. Maar ja, dat zegt iedereen natuurlijk...

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#26 , 20 sep 2016 11:20

Oké.. gisterenavond dus bezoek gehad..
Er was ergens een foutje gemaakt,.. ze dachten dat ik tickets van +-105€ had aangeboden voor 1500€ en eigenlijk ging het over tickets van 730€ die ik had aangeboden..Dit wil dus zeggen dat mijn "winst-percentage" ook aanzienlijk lager ligt..
Ze vielen een beetje uit de lucht dat het wel degelijk over de duurdere tickets ging.. ik heb dit ook kunnen aantonen dat het over de duurdere ging..
Ik heb deze tickets wel nooit aangekocht bij teleticket.. die stonden enkel voor 6uren gereserveerd op mijn naam.. en heb deze dus ook nooit verkocht..

Het spreekt dus wel een beetje in mijn voordeel dat er ergens een foutje is gemaakt bij de controle over welke tickets en zo het ging op de FOD.
Ook spreekt het blijkbaar in mijn voordeel dat de tickets nooit aangekocht en verkocht zijn maar enkel aangeboden.. niet te min.. ik heb ze dus wel aangeboden..

Gelukkig ben ik toen (in 12/2015) op tijd tot besef gekomen dat het niet echt slim was om zo iets te doen..

Ze konden ook geen antwoord geven over wat er nu zou gebeuren.. ze hebben mijn verklaring genoteerd en ook de vergissing van de tickets van hun kan uit.. dus we zien wel...
Hopelijk begrijpen ze de situatie.. en de vergissing en kom ik er goed van af...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 20 sep 2016 12:51

Ook spreekt het blijkbaar in mijn voordeel dat de tickets nooit aangekocht en verkocht zijn maar enkel aangeboden.. niet te min.. ik heb ze dus wel aangeboden..
Ik kan niet goed volgen: het spreekt dus in uw voordeel dat je tickets hebt proberen verkopen, waar je zelf nooit eigenaar van bent geweest? Dit lijkt me net in uw nadeel te spelen?

Je reserveert dus tickets, die enkele uren voor u gereserveerd worden (en als je niet betaald, sowieso terug vrijgegeven worden, zou ik zo denken) en probeert die reservaties met winst te verkopen? In dit geval is het wel héél erg duidelijk dat je winst probeerde te maken, niet? Anders kon je gewoon uw reservaties toch gewoon laten vervallen, zonder deze door te verkopen met winst?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JustCba
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#28 , 21 sep 2016 08:02

Ook spreekt het blijkbaar in mijn voordeel dat de tickets nooit aangekocht en verkocht zijn maar enkel aangeboden.. niet te min.. ik heb ze dus wel aangeboden..
Ik kan niet goed volgen: het spreekt dus in uw voordeel dat je tickets hebt proberen verkopen, waar je zelf nooit eigenaar van bent geweest? Dit lijkt me net in uw nadeel te spelen?

Je reserveert dus tickets, die enkele uren voor u gereserveerd worden (en als je niet betaald, sowieso terug vrijgegeven worden, zou ik zo denken) en probeert die reservaties met winst te verkopen? In dit geval is het wel héél erg duidelijk dat je winst probeerde te maken, niet? Anders kon je gewoon uw reservaties toch gewoon laten vervallen, zonder deze door te verkopen met winst?
ja zo kan je het bekijken... inderdaad... maar dat was niet de bedoeling hé...
Er is een verschil met tickets aanbieden voor 6keer de prijs dan dit hé..(zoals ze dachten dat ik gedaan had hé..).
we zien wel wat er van komt..
wat dan ook .. iets aanbieden op internet.... het zal niet meer voor mij zijn :o :shock:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 22 sep 2016 10:08

ja zo kan je het bekijken... inderdaad... maar dat was niet de bedoeling hé...
Ik speel hier enkel advocaat van de duivel, hé (gaan ze ook doen als ze u ondervragen, dus misschien handig dat je al eens kan nadenken over de antwoorden op dit soort vragen). Je zegt dat het niet de bedoeling was? Maar je hebt toch zelf die reservaties aangeboden tegen een hogere prijs dan wat ze waard waren? Als je geen "handel" wou drijven, waarom laat je die reservaties dan niet gewoon verlopen?
Er is een verschil met tickets aanbieden voor 6keer de prijs dan dit hé..(zoals ze dachten dat ik gedaan had hé..).
Sorry, maar een ticket van € 730 aanbieden voor € 1500? Dat zijn woekerwinsten! Da's meer dan 200% van de originele prijs.
we zien wel wat er van komt..
De feiten zien niet bepaald in uw voordeel:
1. Je biedt geen tickets aan, maar reservaties. Dingen te koop aanbieden die je zelf nog niet hebt, is niet zo kosjer (maar mogelijk wel legaal).
2. Je winstpercentage is meer dan 100%.

Wat mogelijk in uw voordeel spreekt, is dat het een éénmalig iets is. Met wat geluk kom je er met een voorwaardelijke straf van af.
wat dan ook .. iets aanbieden op internet.... het zal niet meer voor mij zijn :o :shock:
Ik biedt regelmatig dingen te koop aan op internet, maar ik probeer er geen woekerwinsten op te maken. Ik verkoop zaken die ik zelf niet meer nodig heb, voor een schappelijke prijs. Nog nooit problemen mee gehad.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Actuele Thema's”