Tijdsduur voor voorarrest kasteelmoord

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Re: Tijdsduur voor voorarrest kasteelmoord

#16 , 09 nov 2015 10:57

Ik zou aan deze die dit normaal vinden eens willen vragen dat ze goed nadenken wat voorhechtenis voor hen zou betekenen zowel psychologisch als sociaal, indien ze zelf ermee geconfronteerd worden. En zeker als je onschuldig opgesloten wordt.
Laten we niet overdrijven: 14 dagen.
Welke impact heeft dit op uw omgeving? Gezin, vrienden, familie, werkomgeving (veel kans dat die op de helling komt te staan)
Het feit alleen al in de boeien geslagen worden. Welke vernedering moet dit niet zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#17 , 09 nov 2015 11:30

Ik zou aan deze die dit normaal vinden eens willen vragen dat ze goed nadenken wat voorhechtenis voor hen zou betekenen zowel psychologisch als sociaal, indien ze zelf ermee geconfronteerd worden. En zeker als je onschuldig opgesloten wordt.
Laten we niet overdrijven: 14 dagen.
Welke impact heeft dit op uw omgeving? Gezin, vrienden, familie, werkomgeving (veel kans dat die op de helling komt te staan)
Het feit alleen al in de boeien geslagen worden. Welke vernedering moet dit niet zijn?
Noem eens één land waar het concept voorarrest niet bestaat?

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#18 , 09 nov 2015 16:52

Het voorarrest op zich is niet het probleem, wel het misbruik van het voorarrest.
Het wordt in België gebruikt als effectieve straf, en als pressiemiddel om tot bekentenissen te komen.

Ik ken trouwens nog niet te veel landen met een goed functionerende justitie, waarvan verdachten jarenlang in voorarrest zitten hoor.
In die landen is de controle op het functioneren van magistraten dan ook groter, wat in België zo goed als onbestaande is.
Een onderzoeksrechter zou in België al zijn moeder moeten vermoorden, vooraleer hij misschien van zijn ambt ontgeven wordt.

Reclame

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#19 , 09 nov 2015 18:03

Ontheven met een H natuurlijk :oops:
Hopelijk levert dit geen strafpunten op

BrechtS
Berichten: 463

#20 , 09 nov 2015 23:42

Is het niet zo dat het al vrij vast lag dat de verdachten wel degelijk betrokken zijn, maar men nog niet het hele verhaal weet en ze daarom in voorhechtenis houdt? Of danst de media weer eens teveel naar de pijpen van justitie om geen argwaan te wekken? Ik weet niet goed of ik het moet zien als misbruik, hangt natuurlijk af van welke bewijzen er zijn van betrokkenheid. Ik ken de bewijzen niet, maar stel dat die er wel voldoende zijn, is het niet logisch om de verdachten in voorhechtenis te houden tot ze een deftige reconstructie hebben van wat er is gebeurd? Of vind u het logischer dat zulke criminelen toch vrijuit blijven lopen en naar het buitenland mogen vluchten omdat er geen proces is geweest, ondanks de bewijzen dat ze betrokkenheid waren?

En 3 jaar is lang, en lijkt me ook slopend, daarbij zouden ze toch de nodige psychologische hulp moeten voorzien. En een menswaardig 'verblijf achter de tralies'. Of misschien kan voorhechtenis worden vervangen door een enkelband waarmee men de verdachte kan volgen zodat die toch niet vlucht? Misschien is dat nog een goede alternatieve oplossing.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#21 , 10 nov 2015 01:17

Mensen die 3 jaar voorhechtenis normaal vinden en het ook normaal vinden dat voorhechtenis als straf gebruikt wordt, horen in een democratische rechtstaat niet thuis!

Het is zoals met procedurefouten: procedurefouten bestaan niet, onbekwame en corrupte magistraten wel.
En laat me toe zeer grondig te twijfelen aan de bekwaamheid en integriteit van de onderzoekers die meer dan 3 jaar na datum nog geen voldoende bewijzen vinden om verdachten te laten veroordelen.
Hier een zeer mooi voorbeeld hoe de zaken in elkaar zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=V4TtP2XRYbY

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#22 , 10 nov 2015 08:29

Het is zoals met procedurefouten: procedurefouten bestaan niet, onbekwame en corrupte magistraten wel.
Onzin. Procedurefouten bestaan wel degelijk en kunnen door de beste magistraat begaan worden, er moeten niet altijd sinistere motieven en een groot complot zijn, een kleine vergetelheid is soms ook genoeg. Laat ons ook niet vergeten dat veel van die fouten het gevolg zijn van (soms inderdaad gedateerde) procedures waarvan het doel is de verdachte/beklaagde te beschermen, en dat die -terecht- ook gebruikt worden door diens advocaten. Wil u geen procedurefouten meer zien: ga eens kijken in Noord-Korea of bij de rechtbanken van ISIS, volgens uw redenering zijn het daar blijkbaar allemaal voorbeeldige magistraten want beperkt voorarrest, nooit procedurefouten die ingeroepen worden en snelle en effectieve strafuitvoering. Allen daarheen :mrgreen:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#23 , 16 mar 2016 13:58

Ondertussen is het voorarrest alweer verlengt.

Ondertussen nog geen antwoord gekregen op mijn vraag: hoelang kunnen ze die mensen nog vasthouden zonder veroordeling?

Bijkomende vraag: welke kans hebben de verdachten nog op een eerlijk proces?
Want betrokken magistraten en staat kunnen zich geen vrijspraak meer permitteren.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 16 mar 2016 21:24

Ondertussen nog geen antwoord gekregen op mijn vraag: hoelang kunnen ze die mensen nog vasthouden zonder veroordeling?.
In België kan alles wat dat betreft, zelfs ondanks meerdere veroordelingen door het HRM, deze wanpraktijk gaat gewoon door.

De politiek krijgt geen werkend gerechtsapparaat op de been, door hun eigen incompetentie om degelijke, werkbare wetgeving te maken en een werkbare organisatie voor justitie op poten te zetten .
Zelfs simpele dingen als verkeer krijgt men niet ondubbelzinnig geregeld.

Bijkomende vraag: welke kans hebben de verdachten nog op een eerlijk proces?
Met beroepsrechters meer dan je denkt.
Rechters deinzen er niet voor terug om een slecht onderzoek van tafel te vegen, net nog gebeurd met 18 jaar knoeiwerk tegen Scientology - dat zullen dan de vaak gemelde "andere prioriteiten" zijn ...

Maar voor assisen kan alles als je de juiste showman als advocaat hebt.

Franciscus
Berichten: 38583

#25 , 16 mar 2016 21:45

Al eens aan gedacht dat ook de advocaten dikwijls meer onderzoeksdaden vragen ...
Dat men soms moet wachten op uitlevering uit het buitenland en dat advocaten ook hier alle elementen gebruiken om de uitlevering op de lange baan te schuiven.
Dat een zaak dikwijls inderdaad niet eenvoudig is... tja het gaat natuurlijk niet zoals in de buurtpolitie waar ze zelfs geen PV opstellen of een verhoor van een dader dat op 2 minuten gedaan is op een wijze, als het in werkelijkheid zo zou zijn gewoon van tafel zou geveegd worden door de advocaten.
Dat ook advocaten fouten maken en daardoor soms ook een zaak vertragen.
U mag altijd zo eens een zaak gaan lezen 30 kartons à 2500 blz en dan moeten beslissen als raadkamer of kamer inbeschuldigingstelling of de voorhechtenis nog moet verleng worden.
Trouwens elke beslissing moet en wordt gemotiveerd door de RK of KI.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 16 mar 2016 23:21

30 kartons @ 2500 blz of 75000 blz is duidelijk een teken dat men de hoofd en bijzaken niet meer weet te onderscheiden, en zich verliest in (al dan niet wettelijk opgelegde) onzinnigheden terwijl de basis van het onderzoek niet overeind blijft (zie Scientology, ook één grote papierberg)

De potpourri-wetten (en de naam dekt hier grandioos de lading) maken nog wat meer uitzonderingen, veroorzaken nog wat meer complexiteit, in wetgeving waar de wetgever zelf niet eens meer aan uit kan.
Elke verandering creëert dan ook nieuwe problemen, ipv er op te lossen.

Stoppen met bricoleren, en opnieuw beginnen.

Franciscus
Berichten: 38583

#27 , 16 mar 2016 23:29

Klopt, en die zijn wat de I en II betreft al ingegaan.. De laatste op 1 maart.

sterfhuisconsulent

#28 , 19 apr 2016 17:10

Het voorarrest op zich is niet het probleem, wel het misbruik van het voorarrest.
Het wordt in België gebruikt als effectieve straf, en als pressiemiddel om tot bekentenissen te komen.

Ik ken trouwens nog niet te veel landen met een goed functionerende justitie, waarvan verdachten jarenlang in voorarrest zitten hoor.
In die landen is de controle op het functioneren van magistraten dan ook groter, wat in België zo goed als onbestaande is.
Een onderzoeksrechter zou in België al zijn moeder moeten vermoorden, vooraleer hij misschien van zijn ambt ontgeven wordt.
:roll: Napoleon zout ooit gezegd dat de machtigste man in zijn rijk de onderzoeksrechter is ,want die kan zelfs de keizer aanhouden.

:arrow:
of het een fabel of de realiteit is weet ik niet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 21 apr 2016 17:13

Topic is meer dan een maand oud... :?:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#30 , 21 apr 2016 20:08

Omdat het sterfhuis zijn zegje wou doen.

Terug naar “Actuele Thema's”