Tijdsduur voor voorarrest kasteelmoord

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Tijdsduur voor voorarrest kasteelmoord

#1 , 04 nov 2015 01:57

Wat is de termijn eigenlijk dat ze iemand mogen opsluiten zonder veroordeling?
Die kasteelmoord lijkt me een vaudeville te worden, waarbij naar mijn oordeel de staat zich bijna crimineler begint te gedragen dan de verdachten zelf.
De moord werd in 2012 gepleegd. Verschillende verdachten zitten sindsdien meer in voorarrest dan anders.
Wanneer zal de zaak verjaard worden? En hoelang kunnen ze die mensen nog op water en brood zetten?

Breng die mensen voor de rechtbank of laat ze vrij.

Wat volgens mij het echte probleem is: de staat kan zich geen vrijspraak meer permitteren omdat de kosten zeer ver uitgelopen zijn.
Waarschijnlijk weten de onderzoekers al lang dat ze blunderen, maar door de tijd en het geld dat ze gestoken hebben in hun onderzoek, kunnen ze geen andere denkpistes meer aan.
Amateurisme te top.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 nov 2015 11:30

Ik ben niet geheel mee met het onderzoek, maar het risico op vlucht naar een of ander paradijs lijkt mij te groot in deze zaak om verdachten vrij te laten.

Bij vrijspraak hebben ze natuurlijk recht op een serieuze schadevergoeding.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#3 , 04 nov 2015 12:04

Ik ken geen enkele degelijke democratische rechtstaat die toelaat dat verdachten 3 jaar lang in voorarrest blijven zitten zonder veroordeling.
België is daar trouwens al een paar keer voor veroordeeld geweest. Een regelrechte schande is dat!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 nov 2015 15:25

De overheid kan haar eigen berg wetten en regeltjes en uitzonderingen op alles niet meer aan, zo simpel is dat.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 06 nov 2015 08:31

Het probleem is dat enerzijds de procedure zeer log is, anderzijds dat het openbaar ministerie en het gerecht in het algemeen hun job té volledig trachten te doen en vertrekken op allerhande zijsporen die veel tijd en geld kosten. Maar er is geen eenvoudige oplossing, zeker niet in zaken waar vluchtgevaar bestaat. Dezelfde advocaten die nu klagen over de redelijke termijn die overschreden wordt zouden staan kreunen over een onvolledig en éénzijdig onderzoek.

Ik heb een tijd in de VS gewoond en gezien hoe het daar werkt....véél sneller en efficiënter. Maar het gevolg dat aan een zaak wordt gegeven (plea-bargaining) en ingeval van rechtszaak de uitkomst wordt in belangrijke mate bepaald door de middelen van de beklaagde, véél meer dan hier. Dat is zeker niet optimaal.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#6 , 06 nov 2015 11:53

Het vluchtgevaar? De persoonlijke integriteit van een verdachte gaat voor op vluchtgevaar.
Je kunt toch niemand jaren opsluiten zonder enige veroordeling, omdat het onderzoek suks?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 06 nov 2015 14:13

Klagen en op de 1000 problemen wijzen kan iedereen; maar ik ben benieuwd om uw voorstel van oplossing te horen dat de perfecte balans tussen de rechten van de verdachte, van de samenleving en de slachtoffers gaat verwezenlijken......
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#8 , 06 nov 2015 14:28

Een samenleving waarbij men schuldig is tot het tegendeel word bewezen, en waarbij de straf alvast preventief wordt uitgevoerd kan nooit het alternatief zijn.

België is al verschillende keer veroordeeld geweest, omdat het voorarrest effectief door veel onderzoeksrechters misbruikt wordt als straf.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 06 nov 2015 14:36

Dat is nog steeds geen oplossing..

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#10 , 06 nov 2015 17:08

Dat is nog steeds geen oplossing..
Neen het is geen oplossing. Maar mensen opsluiten zonder veroordeling is ook geen menswaardige oplossing.
Dat hoort thuis in landen waar ze het gewoon zijn van de mensenrechten te schenden.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 06 nov 2015 17:32

Dat is nog steeds geen oplossing..
Neen het is geen oplossing. Maar mensen opsluiten zonder veroordeling is ook geen menswaardige oplossing.
Dat hoort thuis in landen waar ze het gewoon zijn van de mensenrechten te schenden.
Dat is uw mening. Ik vind voorarrest (in beperkte mate!) perfect verdedigbaar.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#12 , 07 nov 2015 02:02

Wat is beperkte mate? Paar weken, een maand een paar jaar?

In België wordt het voorarrest misbruikt en gebruikt als straf.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 07 nov 2015 09:08

Wat is beperkte mate? Paar weken, een maand een paar jaar?

In België wordt het voorarrest misbruikt en gebruikt als straf.
Dat blijft u maar herhalen, maar kan u aantonen dat zoiets doelbewust zou gebeuren? De wetgeving op het voorarrest al eens gelezen? Daar zitten toch een behoorlijk aantal garanties in.

Indien u een voorbeeld zoekt waar het werkelijk uit de klauwen loopt in bepaalde situaties: India ivm drugsmisdrijven. Voor bezit van gebruikshoeveelheden is de maximumstraf 2 jaar. Probleem is dat men voor drugsmisdrijven wettelijk verplicht in voorarrest dient te blijven tot het proces...geen invrijheidsstelling voorzien en de gemiddelde wachttijd tot het proces is.....4 jaar. Ben daar ooit eens langs geweest in een arresthuis, de beklaagde trok bleekjes weg nadat ik hem uitgelegd had dat de 2 jaar cel die hij maximaal kon oplopen niet het grootste probleem waren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 07 nov 2015 10:18

Gebruikt als straf? Voorarrest worst toch van de uitgesproken straf afgetrokken en is dus toch neutraal?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 07 nov 2015 18:09

Gebruikt als straf? Voorarrest worst toch van de uitgesproken straf afgetrokken en is dus toch neutraal?
Niet alle verdachten die in voorhechtenis zitten, worden nadien niet veroordeeld, of niet veroordeeld voor de feiten waarvoor ze in voorhechtenis gehouden werden.

België is al meermaals veroordeeld voor deze wanpraktijk, maar blijft die toepassen.

Terug naar “Actuele Thema's”