Hoe onafhankelijk zijn onze rechters ?

Simbad
Topic Starter
Berichten: 37

Hoe onafhankelijk zijn onze rechters ?

#1 , 17 okt 2015 20:23

http://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe-o ... 16991.html


Een thema dat nauwelijks aangehaald word door de media, politici en... . Merk op dat in deze enquête slechts 12% van de belgische rechters hebben deelgenomen en of zij het achterse van hun tong hebben laten zien is ten zeerste de vraag .
Veel duidelijker is de reactie van ere-vrederechter Jan Nolf die duidelijk maakt dat rechtspraak nog weinig te maken heeft met recht, maar vooral afhankelijk is van de hiërarchie binnen de rechterlijke macht.

Mijn ervaringen met justitie (ben al 11 jaar met een echtscheiding bezig) bevestigen dat. De rechterlijke macht ageert als een staat binnen de staat België waar onafhankelijke rechters ver te zoeken zijn en waar wetten en mensenrechten schaamteloos met de voeten getreden worden.

Wat zijn uw ervaringen hiermee ? En welke advokaat durft de onafhankelijkheid van een rechter in vraag te stellen ?
11 jaar vechtscheiding en het einde is nog niet in zicht
Meer dan 110 advocaten gecontacteerd
6 rechters hebben een uitspraak gedaan. 5 vonden het niet eens de moeite mijn argumenten te argumenteren
Conclusie ? Lees mijn posts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 17 okt 2015 20:53

Je kunt geen conclusies trekken uit iets dat slechts 12% van de rechters hebben ingevuld. Ik zou zelfs zeggen dat men over dit onderwerp in het bijzonder, de 12% een verkeerd beeld gaan geven net omdat zij de enquête hebben ingevuld.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 18 okt 2015 08:58

Net zoals in alle beroepsgroepen zijn er rechters die zeer goed hun job doen, een grote middenmoot die normaal presteert en ongeveer 10 à 15% waar niets mee aan te vangen valt en die eigenlijk zouden moeten afgezet worden. Maar dat heeft nog niets te maken met ongeoorloofde beïnvloeding (trouwens, wat is dat: 's middags gaan lunchen met de parketmagistraat of een advocaat?) te maken. En er zijn, weer zoals in alle beroepsgroepen, een aantal individuen die simpelweg corrumpeerbaar zijn. Wat politieke benoemingen betreft, die problematiek is m.i. overroepen. Zelf zit ik in de ambtenarij, persoonlijk nooit een partijkaart gehad, vriendelijk bedankt toen ik eens gepolst werd om van een organisatie -geen partij- lid te worden. Nooit problemen door gehad. Een paar van de beste en meest onafhankelijke ambtenaren die ik gekend heb waren politiek benoemd, een paar grote knoeiers -voor zover ik weet- onafhankelijk.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 22 okt 2015 03:39

Totaal off topic maar misschien is genetische manipulatie of A.I. een oplossing voor vele en dergelijke gang van zaken. Wie hoopt niet op een intelligentie is wars van alle invloed die totaal objectief kan oordelen. Maar misschien komen we dan ook terecht in een keiharde wereld waar regels de regels zullen zijn en mededogen veel minder van toepassing zou zijn. Ja je zou subjectieve beoordelingen die in ieder mens aanwezig zijn bij zijn besluitvorming kunnen uitsluiten maar ben je daar een stap mee verder ?
Ik denk niet dat wij als maatschappij echt veel last hebben van slechte rechters. Probleem is alleen dat justitie niet voor eigen deur wil borstelen. De rotte appels blijven in de mand liggen corrupte ambtenaren te licht gestraft, slechte ambtenaren worden ongemoeid gelaten.
Als je dan ook jezelf zoals justitie doet in een ivoren toren gaat zitten is er al vlug een eenzijdige perceptie van partijdigheid of onbekwaamheid. Hoe groot die het probleem echt is zullen we nooit weten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

wimx69
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2016 14:51

Persoonliji vind ik dat ze te onafhankelijk zijn zonder toezicht op hun rechtspraak.

Laatst las ik nog dat de familieleden van een oost-europees misdadiger een leeflook kregen om hun toe te laten hun pa te bezoeken in de gevangenis.

Ook de 1000€ voor de gedetineerden is een schande. De slqchtogfers van die gedetinererden krijgen levenslang, en geen 1000€ per dag schadevergoeding.

Eigenlijk zou er een volkscontrole moeten zijn die dergelijke rechters zou moeten kunnen afzetten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 29 mei 2016 15:02

Sedert wanneer krijgen gedetineerden een leefloon?

De leefloonwet stelt dat de betaling van het leefloon wordt opgeschort tijdens de periode waarin een persoon wordt geplaatst ten laste van de overheid, in een instelling van om het even welke aard, in uitvoering van een gerechtelijke beslissing en tijdens de periode waarin een persoon een vrijheidsstraf ondergaat en ingeschreven blijft op de rol van een strafinrichting (art. 23, par. 3 van de wet en art. 39 van het KB).

Rechters kunnen niet onafhankelijk genoeg zijn!!!
Dat is nu eenmaal het principe van de scheiding der drie machten in onze grondwet.
Voor mij mag de scheiding nog wat meer uitgesproken zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 29 mei 2016 15:59

Persoonliji vind ik dat ze te onafhankelijk zijn zonder toezicht op hun rechtspraak.

Laatst las ik nog dat de familieleden van een oost-europees misdadiger een leeflook kregen om hun toe te laten hun pa te bezoeken in de gevangenis.

Ook de 1000€ voor de gedetineerden is een schande. De slqchtogfers van die gedetinererden krijgen levenslang, en geen 1000€ per dag schadevergoeding.

Eigenlijk zou er een volkscontrole moeten zijn die dergelijke rechters zou moeten kunnen afzetten.
Sinds wanneer beslissen rechters over de toekenning van een leefloon????

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 29 mei 2016 16:13

Net zoals in alle beroepsgroepen zijn er rechters die zeer goed hun job doen, een grote middenmoot die normaal presteert en ongeveer 10 à 15% waar niets mee aan te vangen valt en die eigenlijk zouden moeten afgezet worden. Maar dat heeft nog niets te maken met ongeoorloofde beïnvloeding (trouwens, wat is dat: 's middags gaan lunchen met de parketmagistraat of een advocaat?) te maken. En er zijn, weer zoals in alle beroepsgroepen, een aantal individuen die simpelweg corrumpeerbaar zijn. Wat politieke benoemingen betreft, die problematiek is m.i. overroepen. Zelf zit ik in de ambtenarij, persoonlijk nooit een partijkaart gehad, vriendelijk bedankt toen ik eens gepolst werd om van een organisatie -geen partij- lid te worden. Nooit problemen door gehad. Een paar van de beste en meest onafhankelijke ambtenaren die ik gekend heb waren politiek benoemd, een paar grote knoeiers -voor zover ik weet- onafhankelijk.
Kan dit alleen maar ondersteunen. Ik werk zelf in de ambtenarij en kan slechts beamen dat de periode van politieke benoemingen van klungels voor de over-overgrote meerderheid tot het verleden behoort (Als ik afga op de commentaren van vrienden en kennissen die in de privé werken lijkt het juist daar dat tegenwoordig de schabouwelijke voorkeur en nepotisme van managers de spuigaten uitloopt...).

Wat betreft de onafhankelijkheid van rechters, deze kan in mijn ogen niet groot genoeg zijn. Het gehele politieke spel rond benoemingen van rechters in de VS is een pest die we hier best kunnen missen.
Een controlemechanisme waarbij een zaak,die buiten norm wordt uitgesproken, wordt overlopen is misschien niet zo slecht. Maar welke gevolgen er aan de conclusies worden vastgekoppeld... Daar ben ik niet uit...

wimx69
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mei 2016 16:29

Persoonliji vind ik dat ze te onafhankelijk zijn zonder toezicht op hun rechtspraak.

Laatst las ik nog dat de familieleden van een oost-europees misdadiger een leeflook kregen om hun toe te laten hun pa te bezoeken in de gevangenis.

Ook de 1000€ voor de gedetineerden is een schande. De slqchtogfers van die gedetinererden krijgen levenslang, en geen 1000€ per dag schadevergoeding.

Eigenlijk zou er een volkscontrole moeten zijn die dergelijke rechters zou moeten kunnen afzetten.
Sinds wanneer beslissen rechters over de toekenning van een leefloon????
http://www.vlaamsbelang.org/nieuws/8809

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 29 mei 2016 16:41

Daaruit blijkt net het tegengestelde!!!!!
Begrijpend lezen, begrijpend lezen,....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 29 mei 2016 16:50

En dan nog, kunnen we op zijn minst geloofwaardige bronnen aanhalen? Vlaams Belang pamflet gebaseerd op HLN artikel, dit forum verdient echt wel betere discussies.

wimx69
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2016 17:04

Deze dan http://www.vb.be/071225-onderhoudsgeld.htm
Rechter sprekt alimentatievergoeding uit en basert zich op het geit dat alle zelfstandigen in het zwart werken. En deze zaak lopt nog altijd.

Ok, in het vorbeeld van het lefloon voor de familie van de gevange past de rechter de wet toe.

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 29 mei 2016 17:18

Deze dan http://www.vb.be/071225-onderhoudsgeld.htm
Rechter sprekt alimentatievergoeding uit en basert zich op het geit dat alle zelfstandigen in het zwart werken. En deze zaak lopt nog altijd.

Ok, in het vorbeeld van het lefloon voor de familie van de gevange past de rechter de wet toe.
Het is moeilijk om uitspraken te doen als we maar een kant van het verhaal te horen krijgen.

Persoonlijk heb ik wel de ervaring dat bij mensen die hele websites oprichten om hun mening te verkondigen, er wel eens een steekje kan loszitten. Zie ook bv. http://www.morsum-magnificat.be/ of recenter, http://biografiepaulvanderes.blogspot.be/

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 29 mei 2016 18:30

Aan TS:
Verlaag u niet tot het gedrag van de reeks kloothommels die hier de laatste tijd op het forum defileren.
We hebben al genoeg last om het forum (en andere fora en websites) te desinfecteren wegens de belaging door criminelen van het laagste allooi teneinde te voorkomen dat onschuldige burgers in hun vangnetten terecht komen.
Zie o.a. bericht LeenW.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 31 mei 2016 16:50

Kritisch lezen en ontleden... Een verloren kunst....

Terug naar “Actuele Thema's”