scheve fiscale schaats

Patrick M.
Berichten: 74

Re: scheve fiscale schaats

#16 , 22 jun 2015 16:35

Ik ben eigenaar van één woning en daar woon ik in, ik verhuur die dus niet en heb ook geen huurinkomsten.
Toch moet ik ieder jaar KI betalen, hoe leg je dan dat uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 22 jun 2015 16:43

Ik ben eigenaar van één woning en daar woon ik in, ik verhuur die dus niet en heb ook geen huurinkomsten.
Toch moet ik ieder jaar KI betalen, hoe leg je dan dat uit?
Daar valt niets aan uit te leggen. dat is gewoon zo.
Vlaams gewest heft die onroerende voorheffing op alle KI's.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BrechtS
Berichten: 463

#18 , 22 jun 2015 17:39

Ik ben eigenaar van één woning en daar woon ik in, ik verhuur die dus niet en heb ook geen huurinkomsten.
Toch moet ik ieder jaar KI betalen, hoe leg je dan dat uit?
Hoe dit valt uit te leggen: dat is ter compensatie van dat je geen woning huurt, daardoor heb je een zeker voordeel en dat belasten ze. En voor andere woningen die u zou verhuren, betaalt u ongeveer 150% meer aan KI dan moest het een eigen woning zijn. Dus kort gezegd: een eigen woning is een rijkdom, en die wordt belast. Zie het als een soort rijkenbelasting waarvan u de dupe bent vanwege dat u eigenaar van een woning bent.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 22 jun 2015 18:31

Ik ben eigenaar van één woning en daar woon ik in, ik verhuur die dus niet en heb ook geen huurinkomsten.
Toch moet ik ieder jaar KI betalen, hoe leg je dan dat uit?
Hoe dit valt uit te leggen: dat is ter compensatie van dat je geen woning huurt, daardoor heb je een zeker voordeel en dat belasten ze. En voor andere woningen die u zou verhuren, betaalt u ongeveer 150% meer aan KI dan moest het een eigen woning zijn. Dus kort gezegd: een eigen woning is een rijkdom, en die wordt belast. Zie het als een soort rijkenbelasting waarvan u de dupe bent vanwege dat u eigenaar van een woning bent.
Klopt niet.
De verhoging is niet 150 percent maar 40 percent.
En ze heeft geen betrekking op de onroerende voorheffing, wel op de jaarlijkse belastingaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BrechtS
Berichten: 463

#20 , 23 jun 2015 00:40

Ik ben eigenaar van één woning en daar woon ik in, ik verhuur die dus niet en heb ook geen huurinkomsten.
Toch moet ik ieder jaar KI betalen, hoe leg je dan dat uit?
Hoe dit valt uit te leggen: dat is ter compensatie van dat je geen woning huurt, daardoor heb je een zeker voordeel en dat belasten ze. En voor andere woningen die u zou verhuren, betaalt u ongeveer 150% meer aan KI dan moest het een eigen woning zijn. Dus kort gezegd: een eigen woning is een rijkdom, en die wordt belast. Zie het als een soort rijkenbelasting waarvan u de dupe bent vanwege dat u eigenaar van een woning bent.
Klopt niet.
De verhoging is niet 150 percent maar 40 percent.
En ze heeft geen betrekking op de onroerende voorheffing, wel op de jaarlijkse belastingaangifte.
Verkeerd uitgedrukt, moest uitgedrukt zijn als factor 150%. mijn excuses. U zegt factor 140%, kunt u daar een link van geven? Ik hoor overal 150% komen, maar dat hangt zeker af van afrondingsfouten dan?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 23 jun 2015 11:45

Hier onder hoofding verhuur aan private persoon:

https://blog.recordbank.be/nl/vragen/ho ... ng-verhuur" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#22 , 23 jun 2015 11:47

In de personenbelasting , bij aangifte in 3106, zijnde al dan niet verhuurde woning die men niet zelf bewoont : 2 stappen
1. KI wordt geïndexeerd = momenteel aan coëfficiënt 1.70
2. verhoging met 40 %
Voorbeeld : aan te geven KI = 1000. 1000 x 1.7 x 1.4 = 2.380. Dit bedraagt wordt bijgeteld als belastbaar inkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Actuele Thema's”