kilometervergoeding voor vrachtwagens

sektor
Topic Starter
Berichten: 25

kilometervergoeding voor vrachtwagens

#1 , 14 mei 2015 02:29

Vanaf 1 April 2016 (of ze zijn heel vroeg met hun vis) moeten alle vrachtwagens in België uitgerust zijn met een km-teller.

Ik zit niet in de branche maar volgens mij zijn er toch meer nadelen aan dan voordelen.

Wat zien jullie hier positief aan en negatief?

positief:
- voor kleinere bedrijven met klanten in de buurt
-.... (moet al beginnen denken nu)

negatief:
- grote bedrijven naar het buitenland?
- rijtijden kunnen onmiddellijk gedetecteerd worden & beboet
- alles zal duurder worden (km vergoeding zal in mijn ogen voor veel bedrijven duurder uitkomen, rekent dat door aan hun klant, die op zijn beurt ook zal moeten opslaan & de eindgebruiker mag hier dan het meest voor opdraaien.
- wat als alle transport bedrijven een weekje het werkt neer leggen? lege rekken in de winkels, geen brood meer, dieselpompen allemaal leeg,....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2015 06:44

Een km-teller is toch al heel lang verplicht? Volgens mij bedoel je iets anders...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 14 mei 2015 07:11

begrijp ook niet wat bedoeld wordt....maar bij 'negatief' een opmerking over onmiddellijke mogelijkheid tot controle van rijtijden....da's toch maar niet meer dan normaal zeker?! Er zou 10 keer meer op moeten gecontroleerd worden, samen met controles op overlading.

Als alle transportbedrijven een weekje het werk neerleggen...dan zullen er veel in faling gaan. En daarna draait de wereld verder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 14 mei 2015 08:43

"rijtijden kunnen onmiddellijk gedetecteerd worden & beboet". Google eens op tachograaf.
"- wat als alle transport bedrijven een weekje het werkt neer leggen? lege rekken in de winkels, geen brood meer, dieselpompen allemaal leeg,...." Vroeger wel ja, nu vragen ze het faillisement aan en heropenen ze een 'kantoor" (in werkelijkheid een postbus) in Polen of Roemenië en werken ze van daaruit verder.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 14 mei 2015 10:43

Wetten zijn nutteloos als je niet controleert, daarom lijkt dit mij een goede zaak. Net zoals ik voor de zwarte kassa in de horeca ben, de schurken moeten eruit!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 mei 2015 12:22

waarschijnlijk heeft de OP het over de kilometerheffing.
http://www.viapass.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

positief:
- voor kleinere bedrijven met klanten in de buurt
-.... (moet al beginnen denken nu)
-bedrijven betalen per km, niet meer een forfaitair bedrag, nutteloos (leeg) rondrijden wordt dus ontmoedigd.
- controle op buitenlandse chauffeurs zonder teller wordt gemakkelijker ivm het forfaitaire eurovignet
negatief:
1)- grote bedrijven naar het buitenland?
2)- rijtijden kunnen onmiddellijk gedetecteerd worden & beboet
3)- alles zal duurder worden (km vergoeding zal in mijn ogen voor veel bedrijven duurder uitkomen, rekent dat door aan hun klant, die op zijn beurt ook zal moeten opslaan & de eindgebruiker mag hier dan het meest voor opdraaien.
4)- wat als alle transport bedrijven een weekje het werkt neer leggen? lege rekken in de winkels, geen brood meer, dieselpompen allemaal leeg,....
1) in het buitenland heeft men dezelfde plannen/realisaties
2) en waarom zou dat negatief zijn?
3) hangt af van tarieven
4) wat als alle banken een weekje het werk neer leggen? Wat als alle ziekenhuizen het werk neerleggen? ...

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 14 mei 2015 20:09

Wetten zijn nutteloos als je niet controleert, daarom lijkt dit mij een goede zaak. Net zoals ik voor de zwarte kassa in de horeca ben, de schurken moeten eruit!
Je bedoelt ws de witte kassa voor de horeca. :roll:

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 14 mei 2015 22:33

Wetten zijn nutteloos als je niet controleert, daarom lijkt dit mij een goede zaak. Net zoals ik voor de zwarte kassa in de horeca ben, de schurken moeten eruit!
Dan eten we alleen nog maar dame blanche.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 15 mei 2015 10:10

witte kassa, tegen zwartwerk uiteraard ;)

Patrick M.
Berichten: 74

#10 , 18 mei 2015 12:35

Dubbel betalen, wegentaks en een kilometervergoeding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 mei 2015 13:31

wegentaks zou wegvallen voor vrachtwagens, voor zover ik op de hoogte ben.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 mei 2015 15:46

Dat was al van in den beginnen ook de bedoeling. Het zou voor de gemiddelde weggebruiker niet meer mogen kosten

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 18 mei 2015 17:50

Aangezien het de bedoeling is van de overheid (en van de commerciële uitbater van het Vlaamse wegennet) om aardig aan dit systeem te verdienen, zal transport in en door België duurder worden, en de consument gaat dat betalen.

polk
Berichten: 437

#14 , 19 mei 2015 14:54

De transportsector zal haar extra kosten doorrekenen aan haar klanten. Consumenten die gemiddeld gezien meer beroep doen op producten die van ver komen zullen de rekening betalen. In principe dus een milieuvriendelijke en filebeperkende heffing, ik heb er in elk geval niks op tegen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 19 mei 2015 17:56

Oh, en de infrastructuur voor vrachtwagens gaat al meteen beter renderen:

Ook kilometerheffing voor gewone wagens.
Even de mensen die de welvaart in dit land nog helpen onderhouden, en aan OV geen alternatief hebben, nog wat verder uitpersen ...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150516_01683953" onclick="window.open(this.href);return false;

Wordt nu nog verkocht als "billijke verdeling", maar wacht maar
Overal elders zijn de tarieven opgetrokken om de uitbater te plezieren en diens exuberante kosten te betalen (anders gaan ze van het deel voor de staat af ... en dat was géén optie )

Terug naar “Actuele Thema's”