Elektronisch betalen in bedrijfsrestaurants

6601055
Topic Starter
Berichten: 1

Elektronisch betalen in bedrijfsrestaurants

#1 , 07 mei 2015 12:12

Een misschien wel interessante discussie.

Vanaf 1/7/2015 wordt het in de bedrijfsrestaurants van de Vlaamse overheid enkel nog mogelijk om digitaal te betalen (via bankkaart of elektronische maaltijdcheques).

Vanaf 1 juli zult u aan de kassa’s in de restaurants van het Facilitair Bedrijf alleen nog elektronisch kunnen betalen, met maaltijdcheques of bancontact. “Dat werkt sneller aan de kassa en het is ook veiliger dan met cash”, legt topman Frank Geets van Facilitair Bedrijf uit. “Tot nu betalen veel collega’s met kleingeld, wat veel wachttijd veroorzaakt aan de kassa’s. Bovendien moet dat geld getransporteerd worden, en moeten we telkens de kassa’s tellen en controleren. Als we alleen nog elektronisch innen, valt dat allemaal weg. Ook de klant wint, want de doorstroming zal vlotter gaan en het is hygiënischer om in een omgeving met voedingswaren cash geld te weren.”

Uit de cijfers blijkt dat drie vierde van de klanten nu al digitaal betaalt. De meeste klanten zijn er dus klaar voor.



Nu had ik enkele interessante discussies over de wettelijkheid van deze maatregel. Enkele invalshoeken:

1) Cash geld is een wettig betaalmiddel en mag dus niet geweigerd worden.

2) Een bedrijfsrestaurant is geen handelaar die openstaat voor het publiek (enkel voor werknemers) en valt dus mogelijk ook niet onder alle regels van consumentenrecht en handelsrecht.

3) Elke medewerker van de Vlaamse overheid beschikt over een maaltijdchequekaart.

4) Vanaf de misbruiken in de 19de eeuw was het verboden dat werkgevers hun werknemers uitbetaalden in bonnen die ze enkel konden opgebruiken bij de werkgever zelf (loon moet in cash zijn en niet in tegoeden). De situatie is uiteraard anders (met als verschilpunt dat niemand verplicht is gebruik te maken van de bedrijfsrestaurants) maar ik vroeg me toch af in hoeverre de parallel te trekken is.

Ik vind het wel een interessante discussie en wou ze eens voorleggen. Ze heeft natuurlijk ook een zeker amusant gehalte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mei 2015 08:50

Wat met webshops die enkel betalingen via overschrijvingen/mastercard/bancontact toelaten? Zouden die strikt genomen strafbaar zijn als ze geen cash geld aanvaarden op de maatschappelijke zetel?

Patrick M.
Berichten: 74

#3 , 09 mei 2015 15:04

Niet elke medewerker van de overheid beschikt over een maaltijdchequekaart. Bij de NMBS krijgen ze wel maaltijdcheques die kunnen gebruikt worden in het bedrijfsrestaurant. Papieren maaltijdcheques maar nog geen electronische en 1/7/2015 is niet meer veraf.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”