drones wetgeving: gebruik door politie

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

drones wetgeving: gebruik door politie

#1 , 16 apr 2015 13:40

Ik las zojuist volgend artikel: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150416_0163 ... in-gebruik

Komt er op neer dat de politie van Genk zichzelf een nieuwe drone heeft aangeschaft. Ik zie hier zeker het nut en voordeel van in. Maar kan mij herinneren dat er ongeveer een maand geleden nog in de media breed verkondigd werd, dat drones nog steeds verboden zijn, maar dat er wel een wet in de maak is om in bepaalde omstandigheden drones wel toe te laten.

Hoe kan/mag de politie hier dan op legale manier gebruik van maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 16 apr 2015 14:24

De vorige drone was enkele maanden geleden zoek geraakt tijdens een interventie in Lanaken.
Dat vind ik toch de beste zin van het artikel :lol:

En politie mag wel meer dingen die voor de gewone burger verboden zijn.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 16 apr 2015 14:37

De vorige drone was enkele maanden geleden zoek geraakt tijdens een interventie in Lanaken.
Dat vind ik toch de beste zin van het artikel :lol:

En politie mag wel meer dingen die voor de gewone burger verboden zijn.

De nieuwe drone zal vermoedelijk eerst ingezet worden voor een zoekaktie te Lanaken ... :lol:
Als je van uw hobby uw beroep wil maken moet je blijkbaar echt naar de politie gaan ... op zich niet erg ... maar fotografen heeft men mijns inziens al genoeg ...

Die hebben alles ... fietsen , bromfietsen , scooters , auto's , SUV , .... honden , paarden , ezels , ...

k.b.

Reclame

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#4 , 16 apr 2015 14:47

De vorige drone was enkele maanden geleden zoek geraakt tijdens een interventie in Lanaken.
Dat vind ik toch de beste zin van het artikel :lol:

En politie mag wel meer dingen die voor de gewone burger verboden zijn.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141221_0144 ... ijtgeraakt
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141223_0144 ... -spoorloos

eylis
Berichten: 8842

#5 , 16 apr 2015 17:00

En dan zeer recent die boer in Dendermonde die dacht: Gtfrmljrddj*** een eend over mijn wortelveld en terstond met zijn jachtbuks het droontje van de politie neerschoot :-)
http://www.deklaptand.be/boer-gearreste ... te-appels/" onclick="window.open(this.href);return false;

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#6 , 16 apr 2015 17:28

Dus blijft mijn juridische vraag: Kan en mag de politie(of eender wie voor mijn part in een professionele sfeer op openbaar domein) zomaar met drones rondvliegen? Naar mijn weten is en blijft dit voorlopig nog illegaal. Mits uitzondering misschien van priveterrein, of afgebakende zones voor modelluchtvaart

eylis
Berichten: 8842

#7 , 16 apr 2015 17:37

neen, het mag niet. Maar de ene politie kan moeilijk een PV opmaken als de andere politie er eentje laat vliegen. De klacht zou ook niet behandeld kunnen worden, omdat er geen regelgeving rond bestaat waarop de rechter zich zou kunnen baseren of er wel reglementair gevlogen werd :-) Bekijk het zo: personen of bedrijven die momenteel vliegtesten doen met hun speeltjes worden niet beboet. Er zou wél beboet kunnen worden als een droontje over de openbare weg vliegt, want dan is het een potentieel gevaarlijk object. Daarom doen de droonmensen hun testen vooral op privéterreinen/parkings/velden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 apr 2015 17:41

Er is intussen ook een verkeersdeskundige die een drone gebruikt onder de neus van de politie ... waarschijnlijk / vermoedelijk ook illegaal.

LeenW
Berichten: 12841

#9 , 16 apr 2015 17:45

En dan zeer recent die boer in Dendermonde die dacht: Gtfrmljrddj*** een eend over mijn wortelveld en terstond met zijn jachtbuks het droontje van de politie neerschoot :-)
http://www.deklaptand.be/boer-gearreste ... te-appels/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou die website toch niet te serieus nemen :wink:

eylis
Berichten: 8842

#10 , 16 apr 2015 17:58

hoe bedoe je leen? Heeft die boer de droon niet neergeschoten?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#11 , 16 apr 2015 19:21

neen, het mag niet. Maar de ene politie kan moeilijk een PV opmaken als de andere politie er eentje laat vliegen. De klacht zou ook niet behandeld kunnen worden, omdat er geen regelgeving rond bestaat waarop de rechter zich zou kunnen baseren of er wel reglementair gevlogen werd :-) Bekijk het zo: personen of bedrijven die momenteel vliegtesten doen met hun speeltjes worden niet beboet. Er zou wél beboet kunnen worden als een droontje over de openbare weg vliegt, want dan is het een potentieel gevaarlijk object. Daarom doen de droonmensen hun testen vooral op privéterreinen/parkings/velden.

Maar er is toch wel een wetgeving? namelijk de wetgeving rond modelluchtvaart? En voor professioneel gebruik is zelfs meestal verboden tenzij voor testvluchten of wetenschappelijk onderzoek.
http://www.mobilit.belgium.be/nl/luchtv ... uchtvaart/

eylis
Berichten: 8842

#12 , 16 apr 2015 19:53

regelgeving rond modelluchtvaart, gaat over vlieg(tuig)modelletjes en niet over drones. Zo'n model kan niet wat een drone kan. Het is vooral ook het camera/filmgegeven dat een groot verschil zal uitmaken ivm de privacywetgeving.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 16 apr 2015 19:58

Camera meedragen en filmen kan ook met modelvliegtuigjes.
Eigenlijk is er bitter weinig verschil tussen een drone en een telegeleide modelhelikopter .

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#14 , 16 apr 2015 20:14

regelgeving rond modelluchtvaart, gaat over vlieg(tuig)modelletjes en niet over drones. Zo'n model kan niet wat een drone kan. Het is vooral ook het camera/filmgegeven dat een groot verschil zal uitmaken ivm de privacywetgeving.

Ik denk dat je onderschat wat modelletjes zijn. Verschillende modelvliegtuigen hebben straalmotoren die behoorlijk krachtig zijn. Ik vraag me dan af waar de grens ligt tussen modelvliegtuig/helikopter en een drone. Mijns inziens vallen beide onder dezelfde wetgeving.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 16 apr 2015 20:20

Modelvliegtuigjes hebben toegewezen plaatsen en max. hoogtes waar ze gebruikt mogen worden, en die zijn gesignaleerd aan de "echte" luchtvaart .

Terug naar “Actuele Thema's”