nmbs overstappen ik snap het niet

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

nmbs overstappen ik snap het niet

#1 , 03 mar 2015 15:38

ik heb een vraag als ik moet overstappen op trien moet ik dan nieuwe biljet kopen of via via’-biljet stel ik reis van Temse naar Leuven dan moet ik in weekend overstappen via mechelen maar moet je dan nieuwe biljet kopen of niet


ik snap er niks van dit

Code: Selecteer alles

Wens je je reis te onderbreken in één van de stations op je reisweg of wens je een welbepaalde reisweg te volgen? Meld dit dan op het moment dat je je vervoersbewijs koopt. Je zal dan een ‘via’-biljet ontvangen. Hierop staat, behalve de stations van vertrek en van aankomst, ook het station waar je je reis wil onderbreken. Een ‘via’-biljet wordt altijd afgegeven voor een enkele reis. De prijs van de ‘via’-biljetten tegen 50% korting is dan de som van de prijs voor de trajecten van vertrekstation tot ‘via’-station en van ‘via’-station tot eindstation.
een dit snap ik ook niet mag het nu of niet

In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen. Een andere reisweg is toegelaten, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt.

Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt (‘via’-biljet).

Wens je verder te reizen dan het station dat vermeld staat op je vervoersbewijs, koop dan een reisverlenging in het station vóór het vertrek van de trein (er zijn eveneens kaarten voor 10 reisverlengingen verkrijgbaar).

Indien je tijdens je binnenlandse treinreis gebruik wilt maken van een hogesnelheidstrein (ICE, Thalys, TGV), vergeet dan niet hiervoor een toeslag te kopen aan het loket.

Ook voor je reizen naar Maastricht, Roosendaal, Lille-Flandres, Aken en Luxemburg (I) heb je een specifiek vervoersbewijs nodig waarmee je naar deze stations mag reizen.

Bestaat je reisweg uit een combinatie van trein en bus, tram of metro, dan moet je ook een vervoersbewijs kopen bij een andere vervoersmaatschappij. Meer informatie over die tarieven vind je op de website van de andere vervoersmaatschappijen (De Lijn, TEC, MIVB).
Laatst gewijzigd door weergave op 03 mar 2015 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 03 mar 2015 15:39

anders moet je deze vraag eens stellen op http://www.nmbs.be" onclick="window.open(this.href);return false; ?

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 03 mar 2015 15:50

anders moet je deze vraag eens stellen op http://www.nmbs.be" onclick="window.open(this.href);return false; ?
een zeg dat het mag een dan anderen zegt dan weer dat niet mag van te nmbs
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 03 mar 2015 15:59

Zoek je traject op via de website van de NMBS.

Zegt hij dat je moet overstappen, dan moet je geen nieuw ticket kopen, of een via ticket.

Als je dus in de week WEL in Mechelen wil afstappen en een andere trein nemen heb je een VIA ticket nodig.

De speciale routes die je NIET mag nemen met een gewoon ticket staan op de website aangeduid:
" Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. "
met een link naar: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... at=reisweg" onclick="window.open(this.href);return false;
(hiervoor heb je dus een via ticket nodig, of 2 aparte tickets... )

maw waar deze melding niet bij staat, mag je gewoon met een ticket van A naar B nemen...

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 03 mar 2015 16:07

Die VIA is voor als je in Mechelen wilt gaan winkelen, lunchen, etc. Bij een directe overstap moet je een gewoon ticket kopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 03 mar 2015 18:06

Die VIA is voor als je in Mechelen wilt gaan winkelen, lunchen, etc. Bij een directe overstap moet je een gewoon ticket kopen.
Men mag zoveel overstappen met gewoon ticket als nodig om einddoel te bereiken.
Maar men mag de reis niet onderbreken en (enkele uren) later verderzetten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 mar 2015 20:18

Je moet ook via de korstte reisweg reizen. Je kan niet van Leuven naar Brussel, over Mechelen gaan.
Of Leuven Antwerpen over Brussel. Kan enkel via Mechelen

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 03 mar 2015 20:25

Snelste mag ook hoor.

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 05 mar 2015 18:45

van mij mogen nmbs dat toch veel gemakkijker maken ik vind dit echt niet gemakkelijke zo
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 05 mar 2015 18:59

Zoals?

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

#11 , 06 mar 2015 09:56

voorbeeld dit op nmbs website opzetten dit is duidelijker

voorbeeld nu staat er dit " Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. ja kan dat dan veranderen door dit "tijdens het overstappen heb jij een via biljet nodig voor deze trein"
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 06 mar 2015 10:44

Maar nee, voor een overstap heb je geen via biljet nodig.

Jasper.S
Berichten: 48

#13 , 06 mar 2015 14:29

Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. ja kan dat dan veranderen door dit "tijdens het overstappen heb jij een via biljet nodig voor deze trein"
Ik vermoed dat u de (snellere) Diabolo-tunnel wil gebruiken. Dat mag inderdaad niet, zonder daarvoor een toeslag te betalen. Zie ook deze pagina.

Verder is het redelijk eenvoudig hoor: een "normaal" ticket brengt u van punt A naar punt B in 1 enkele reis. Als daarvoor een overstap nodig is, is dat geen enkel probleem, dat hoort bij het traject.
U mag echter NOOIT:
- Uw reis onderbreken (om bijvoorbeeld in een tussenstation eventjes te gaan winkelen).
- Via een punt C reizen, als dat niet noodzakelijk is om de reis tussen A en B op de SNELSTE of KORTSTE manier te voltooien (met bv. een ticket van Brussel naar Antwerpen, zou het vreemd zijn als u via Gent reist)
- Gebruik maken van "speciale treinen of trajecten", zoals daar zijn: Thalys, ICE, Eurostar of via het Diabolo-traject

Verder denk ik dat u zich beter wendt tot de klantendienst van de NMBS voor een meer volledige uitleg en eventuele klachten over formuleringen en dergelijke.

Redrum
Berichten: 574

#14 , 06 mar 2015 16:21

Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. ja kan dat dan veranderen door dit "tijdens het overstappen heb jij een via biljet nodig voor deze trein"
Ik vermoed dat u de (snellere) Diabolo-tunnel wil gebruiken. Dat mag inderdaad niet, zonder daarvoor een toeslag te betalen. Zie ook deze pagina.
Het is helemaal geen probleem om de Diabolo-tunnel te gebruiken om van Leuven naar Mechelen of van Antwerpen naar Tongeren te reizen. Dat kan met standaardbiljet of -abonnement, zonder diabolo-toeslag. Diabolo-toeslag is enkel verschuldigd als je op- of afstapt in de Luchthaven wat ten andere ook zeer duidelijk in bovenstaande gelinkte pagina staat.

Je mag dus met een standaardbiljet bv de trein nemen van Leuven naar Antwerpen via de Luchthaven, maar je mag er in de Luchthaven niet af. Dat is weliswaar wat vreemd en ongebruikelijk, maar het is zeker niet onduidelijk.

IrisS
Berichten: 102

#15 , 12 mar 2015 19:42

Als ex-treinbegeleider even antwoorden:

- De kortste of snelste weg nemen is toegelaten
- Je reis 'onderbreken' is niet toegelaten zonder Via-biljet. Overstappen wordt echter niet gezien als 'onderbreken'. Dat wordt het pas wanneer je de eerstvolgende haalbare aansluiting niet neemt.
- Uiteraard kan je met een gewoon biljet geen gebruik maken van de zaken (zoals Thalys, etc) die een andere regeling volgen (maar dat heeft in se niks met een VIA-biljet te maken maar met de geldigheid van gewone biljetten)

Terug naar “Actuele Thema's”