iphone gevonden

da_culio
Topic Starter
Berichten: 4

iphone gevonden

#1 , 18 jan 2015 20:40

hallo allen,

heb tijdens onderhoudswerken aan een lift in een openbare parking een iPhone 4 gevonden.
batterij was plat. heb deze thuis opgeladen en aangezet.
voor en achterkant is het glas helemaal stuk.
display werkt niet meer, er lichten juist enkele lijnen linksboven op.
op de simkaart staan geen gsm nr's.
als ik hem aan mijn iTunes hang, krijg ik geen connectie, vind het apparaat niet.

wat mag en moet ik met deze gsm nu doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
da_culio
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 18 jan 2015 20:58

heb ff gegoogled,

Artikel 5
1.Iemand die een onbeheerd voorwerp vindt en meeneemt is verplicht:
a.van de vondst snel aangifte te doen. Over wáár dat moet gebeuren zie hieronder bij punt 2. Geen aangifte hoeft te worden gedaan als de vinder meteen na de vondst deze heeft gemeld aan degene waarvan hij dacht dat die de eigenaar is of die hij als bevoegd persoon mocht beschouwen om het voorwerp in ontvangst te nemen;
b.de vondst snel te melden als deze is gedaan in een woning, een gebouw of een vervoermiddel. Over bij wie dat moet gebeuren staat hieronder bij punt 2. Deze melding hoeft niet te worden gedaan als de vinder meteen na de vondst deze heeft gemeld aan degene waarvan hij dacht dat die de eigenaar is of die hij als bevoegd persoon mocht beschouwen om het voorwerp in ontvangst te nemen;
c.het voorwerp af te geven bij de gemeente als die dat op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening eist.

2.De aangifte zoals hierboven bij a) is aangegeven kan in iedere gemeente worden gedaan bij de daartoe aangewezen ambtenaar. De melding zoals hierboven bij b) is aangegeven moet gebeuren bij degene die de woning bewoont of die het gebouw of vervoermiddel gebruikt of exploiteert of bij een toezichthouder.
3.De vinder mag het voorwerp altijd bij elke gemeente in bewaring geven. Doet hij dat niet dan moet hij zelf goed voor het voorwerp zorgen.
4.De vinder mag van de ambtenaar bij wie hij de vondst aangeeft een bewijs verlangen van de aangifte of van de inbewaringgeving.

Artikel 6
1.Als de vinder zich heeft gehouden aan wat hierboven bij artikel 5.1 staat wordt hij eigenaar van het gevonden voorwerp als:
•er één jaar is verstreken sinds het moment van aangifte of melding (zie 5.1 a)
•het voorwerp zich dan nog bij de gemeente of de vinder bevindt

2.Deze termijn van één jaar geldt niet als het gaat om zaken die:
•onverplicht bij de gemeente in bewaring zijn gegeven én die behoren tot de categorie niet kostbare zaken (zaken met een waarde lager dan € 450,=), zoals die zijn vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur.
In deze gevallen mag de burgemeester besluiten deze voorwerpen na verloop van drie maanden nadat ze in bewaring zijn gegeven: •voor rekening van de gemeente te verkopen of
•gratis weg te geven of
•te vernietigen


3.Als het voorwerp bij de gemeente in bewaring is gegeven en als wat hierboven in dit artikel staat niet van toepassing is, dan mag de burgemeester besluiten deze voorwerpen na verloop van één jaar nadat ze in bewaring zijn gegeven: •voor rekening van de gemeente te verkopen of
•gratis weg te geven of
•te vernietigen

4.Wat hierboven staat bij de punten 1,2 en 3 is niet van toepassing als de eigenaar of een andere bevoegde zich heeft gemeld, vóórdat de termijnen van respectievelijk één jaar drie maanden zijn verstreken of in geval deze termijnen al wél verstreken zijn de gemeente in alle redelijkheid nog ter beschikking kan stellen van de eigenaar of bevoegde.

da_culio
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jan 2015 21:00

had de garde verwittigd, maar die wist niet wat ik er mee moest doen en niemand had er achter gevraagd.
had dus de verantwoordelijke van het gebouw dus al verwittigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 18 jan 2015 21:03

Afgeven bij lokale politie ... lijkt me het veiligste .

da_culio
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 jan 2015 22:16

Morgen Mobistar winkel binnenstappen. Steekt een sim kaart van hun in. Kunnen ze de abonne verwittigen en mijn gegevens doorsturen.

Afgeven bij de politie, goed voor mij. Maar na 3 maanden vliegt hij de bak op.
Als ik eigenaar via Mobistar zou vinden, kan hij/zij er de foto's, filmpjes, app's enzo er mss nog afhalen.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 18 jan 2015 22:43

U mag eerst naar Mobistar gaan en dan afgeven bij politie
Er is een wetgeving inzake op een openbare plaats gevonden voorwerpen.
Dus volg die en dan hebt u geen problemen.

Terug naar “Actuele Thema's”