Van NV naar VME

Monique666
Topic Starter
Berichten: 36

Van NV naar VME

#1 , 17 jan 2015 17:21

Verschillende eigenaars leven samen op een privédomein elk in een eigen huis en de grond in aandelen. Dit domein heeft de rechtsvorm van een NV. Omdat deze NV moeilijk houdbaar is omwille van het financiële en allerlei wetten hieromtrent is vandaag de vraag gesteld op een AV om het statuut van NV naar een VME te veranderen.

Mijn vraag : hoe maak je die overstap, zijn daar kosten aan verbonden enz., of is er mss nog een ander beter statuut en waar kan ik hierover infomatie vinden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 17 jan 2015 20:56

Een VME verenigt een aantal eigenaars (in volle eigendom) die samen het onderhoud van de gemeenschappelijke delen etc door een aangestelde syndicus laten uitvoeren.

Als ik je verhaal goed begrijp is de grond van jullie NV en heeft iedere eigenaar z n stuk in erfpacht genomen (mits betaling van een jaarlijks Canon (dat fiscaal aftrekbaar is als je t woonbonuspotje niet opgesoupeerd hebt met de hypotheek van je gebouw)

Om de NV te liquideren zal volgens mij elke eigenaar z n erfpacht moeten afkopen van de NV aan de reële waarde met betaling van de nodige registratierechten en vervolgens zal de NV moeten geliquideerd worden (met de bijhorende liquidatiekosten)

Als er vervolgens een VME nodig is om gemeenschappelijke delen (? Bestrating , ...) te onderhouden zal er een basisakte moeten opgesteld worden waarin de afspraken staan. Da s werk voor een notaris.

Monique666
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 09 mei 2015 15:06

Bedankt voor de info.


Laatst omhoog gehaald door Monique666 op 09 mei 2015 15:06.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”