Als student éénmanszaak oprichten

Riverdown
Topic Starter
Berichten: 3

Als student éénmanszaak oprichten

#1 , 13 jan 2015 17:13

Hoi iedereen

Ben nieuw op het forum dus weet niet of ik juist zit, maar hier men vraag:

Ik ben een student aan hogeschool en in mijn vrije tijd maak ik mobiele applicaties en zou hier graag ook een mooi centje aan bijverdienen.

Nu heb ik al verschillende gratis applicaties online staan, de ene wat succesvoller als de andere, en zou graag in de toekomst beginnen werken met advertenties, of een kleine som vragen voor de applicatie. Ik weet dat ik "zonder probleem" dat nu al kan, maar volgens mij is dit volgens de wet illegaal als ik dit niet aangeef.

Indien ik geld verdien, is dit nooit stabiel, m.a.w. de ene maand kan dit €1000 zijn, de andere €50, en wie weet met een grote hit een paar tien tot honderd duizenden.

Hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb het vak bedrijfsbeheer al achter de rug, en zou officieel zelf een bedrijf mogen starten, Ik dacht aan een éénmanszaak.

Ik heb ook het aanbod gekregen om samen te werken met marketeers uit een ander land, we zouden dan de winst 50/50 delen, kan ik dit dan ook zomaar inschrijven bij mijn eigen boekhouding, of zit dat nog helemaal anders in elkaar?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2015 21:37

>18 of <18 jaar oud?

Riverdown
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 jan 2015 22:26

>18 of <18 jaar oud?
20 om exact te zijn, heb ondertussen wat opzoekwerk gedaan, en blijkt dat ik zonder kinderbijslag te verliezen dit kan aanvragen (indien netto loon lager is dan 6500 euro ongeveer, jonger dan 25, en voor meer dan 18 (als ik me niet vergis) studiepunten ben ingeschreven aan hoge school / universiteit).

Maar dan zou ik nog altijd eerst een getuigschrift bedrijfsbeheer moeten kunnen voorleggen om een ondernemingsnummer aan te vragen, nietwaar?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 jan 2015 06:02

Inderdaad, u kan niet om het attest bedrijfsbeheer onderuit voor de registratie als zelfstandige.

Tenzij u een partner (officieel, dus getrouwd of samenwonend) hebt die het bedrijfsbeheer voor u kan doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 jan 2015 07:24

welk diploma heb je in het middelbaar behaald?

Riverdown
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 14 jan 2015 09:39

welk diploma heb je in het middelbaar behaald?
Tso mechanische vormgeving. Ik heb ook een mail gestuurd naar mijn hoofddocent ivm mijn vak bedrijfsbeheer. Indien ik geslaagd ben (wat ik binnen 1-2 weken te weten kom) of ik dan al dit kan voorleggen als geldig bewijs, en niet moet wachten op men bachelor diploma.

Rubend
Berichten: 9

#7 , 04 mar 2015 10:23

Ik stel voor dat je mij eens privé contacteert. Ik heb misschien een oplossing voor jou.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 mar 2015 11:01

Hoewel Rubend op zich mss geen illegale zaken zal voorstellen, moet je toch oppassen Riverdown (en anderen die dit lezen). Informeer steeds of de "oplossing" die RubenD geeft wel een oplossing is die zonder risico is.

Redrum
Berichten: 574

#9 , 04 mar 2015 11:15

Wat betreft aantonen van kennis bedrijfsbeheer kan je bets contact opnemen met een ondernemingsloket. Daar dienen die voor. Zij zijn sowieso het best geplaatst om je te vertellen wat er mogelijk is en wat ze al dan niet aanvaarden.
Wat je hoofddocent daar over gaat zeggen gaat wellicht weinig relevant zijn.

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#10 , 09 mar 2015 18:15

als je een bloedverwant in rechte lijn hebt die het attest heeft, kan die dit voor jou waarnemen,let wel dit heeft voor de persoon in kwestie ook gevolgen mbt: provinciebelasting als zelfstandige, geen recht op economische werkloosheid, hij/zij is dan ook zelfstandig in bijberoep welwaar moet geen rsz betalen als zelfstandige. Als die persoon dat 5 jaar met jou samen doet is het attest voor jou verworven goed, je kan er ook "één huren" maar dat is vrij kostelijk, ze zijn immers mede aansprakelijk bij wanbeheer.

Terug naar “Actuele Thema's”