Pachten / Verpachten recht van voorkoop

Priska
Topic Starter
Berichten: 4

Pachten / Verpachten recht van voorkoop

#1 , 08 jan 2015 22:48

Ik heb een weide van 1 hectare verkocht gelegen in Oostvlaanderen. Ik heb deze echter hiervoor gratis laten gebruiken door een bevriende boer in afwachting van de verkoop. Dit heeft een aantal jaren geduurd. Nu beweert die boer dat hij pachter was en dus recht op voorkoop had. Hierover loopt nu een proces.
Weet iemand of een pacht dient aangegeven te worden door de pachter aan een officiele instantie. Indien ja dan kan ik misschien controleren of hij dat ook gedaan heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jan 2015 23:08

Ik heb een weide van 1 hectare verkocht gelegen in Oostvlaanderen. Ik heb deze echter hiervoor gratis laten gebruiken door een bevriende boer in afwachting van de verkoop. Dit heeft een aantal jaren geduurd. Nu beweert die boer dat hij pachter was en dus recht op voorkoop had. Hierover loopt nu een proces.
Weet iemand of een pacht dient aangegeven te worden door de pachter aan een officiele instantie. Indien ja dan kan ik misschien controleren of hij dat ook gedaan heeft.
Neen helaas niet. De pachtwetgeving is een raar beestje dat enorme waarborgen verleent aan de landbouwer.
Als particulier niet-landbouwer verhuur ik weiland. Huurders zijn paardenliefhebbers maar ik stel steeds een huurcontract op waarin staat dat het verboden is om ook maar enige vorm van landbouwactiviteit te ontplooien op die gronden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2015 00:58

Mestbank?

Beweert de boer dat hij pacht betaalde? Kan hij dit bewijzen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 jan 2015 10:37

Wanneer de landbouwer/tuinder kosteloos gebruik mag maken van de landeigendommen van de eigenaar, dan is er geen sprake van pacht. Partijen kunnen de pachtwet dan niet inroepen.

Terug naar “Actuele Thema's”