nieuwe regering

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

nieuwe regering

#1 , 11 okt 2014 11:55

sinds vandaag hebben we een nieuwe regering, dit wil zeggen dat we vanaf vandaag de dokwerkers de steun van de regering gaan verliezen in onze strijd voor het behoud van ons statuut van erkend havenarbeider. nu gaan we allicht uitspelen zoals in de bouw en de transport zoals de vrachtwagenchauffeurs, transporteurs die niet met goedkopere buitenlandse chauffeurs werken gaan over de kop.

we zouden dan de strijd nog wat kunnen rekken door een procedure voor het europees hof + beroep, iemand enig idee hoelang zo'n procedure loopt?

in het nieuws was er langs de neus weg ook al sprake van het werken onder het minimumloon, het lijkt wel dat we de lonen van de lageloonlanden gaan importeren naar hier.

en dan is er de kaaimantax dat ze lanseren om de rijken aan te pakken. hieruit kan je afleiden dat ze de rijken mondeling in de portemonee gaan treffen en de werkman letterlijk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2014 12:02

Het zijn niet alleen de arbeiders die geviseerd worden maar ook de werkgevers, en als voorbeeld geef ik dit mee !

Een kleine zelfstandige die met 3 personen werkt en één ervan word ziek, de werkgever zal nu 2 maanden gewaarborgd loon betalen weten jullie wel hoeveel dit is ?!

Een werknemer drinkt op zaterdag een stuk in zijn voeten en ladderzat rijd hij tegen een boom, en de werkgever gaat 2 maanden loon betalen omdat de werknemer ladderzat op een boom rijd.

En vergeet niet er werken meer arbeiders in kleine bedrijfjes waar ze de touwtjes aan elkaar moeten knopen om rond te komen dat in grote bedrijven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 11 okt 2014 12:48

Voor de grotere bedrijven is het zeker een verbetering. Maar voor de rest..

Ik verwacht nog wel enkele betogingen. De politie gaat hier niet mee kunnen lachen. Ambtenaar zou ik momenteel ook niet willen zijn.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 okt 2014 20:04

Een werknemer drinkt op zaterdag een stuk in zijn voeten en ladderzat rijd hij tegen een boom, en de werkgever gaat 2 maanden loon betalen omdat de werknemer ladderzat op een boom rijd.
zowel in de vorige als huidige wetgeving is dat niet het geval. Bij een zware fout moet de werkgever géén gewaarborgd loon betalen.

Het zal niemand verbazen dat ik als vakbondsmedewerker niet echt tevreden ben met de regeringsverklaring. Maar zelfs als ik het neutraal probeer te bekijken (maatregelen op zich aanvaarden, maar kijken wat er opgelost wordt/extra fout gaat) zitten er een aantal serieuze fouten. Ik hoop dat ze die nog rechttrekken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2014 20:14

Het zal niemand verbazen dat ik als vakbondsmedewerker niet echt tevreden ben met de regeringsverklaring. Maar zelfs als ik het neutraal probeer te bekijken (maatregelen op zich aanvaarden, maar kijken wat er opgelost wordt/extra fout gaat) zitten er een aantal serieuze fouten. Ik hoop dat ze die nog rechttrekken.
Zou er ooit al eens één regeringsverklaring geweest zijn waar een vakbond volledig mee akkoord was ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 okt 2014 20:35

Zou er ooit al eens één regeringsverklaring geweest zijn waar een drukkingsgroep volledig mee akkoord was ?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2014 10:00

Zou er ooit al eens één regeringsverklaring geweest zijn waar een drukkingsgroep volledig mee akkoord was ?
de werkgeversorganisatie's springen nu toch een behoorlijk gat in de lucht

wat de indexsprong betreft, wij hebben onlangs een negatieve index gehad waarbij onze lonen zijn gezakt en krijgen we nu nog eens een indexsprong te verwerken.

op de vergadering werd gemeld dat er gevraagd is door een bedrijf om nederlandse havenarbeiders bij ons havenarbeid te laten komen doen maar dat dit voorlopig kon worden afgewend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 okt 2014 10:22

Zou er ooit al eens één regeringsverklaring geweest zijn waar een drukkingsgroep volledig mee akkoord was ?
de werkgeversorganisatie's springen nu toch een behoorlijk gat in de lucht.
maar zijn er zeker niet volledig mee akkoord. Net zoals ook de vakbond in het verleden ook al blij gezweest zijn met regeringsakkoorden, maar nooit volledig mee akkoord waren.

De negatieve indexering is overigens de logica zelve als er een automatisch indexeringssysteem is. Ik ben keihard verdediger van negatieve indexeringen, indien anderen ook de positieve indexering niet in vraag stellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 okt 2014 10:55

Persoonlijk ben ik tegen een indexsprong, maar heb ook nooit de index goed begrepen, ik denk dat het veel eerlijker zou geweest zijn als men bij een index nu eens centen in plaats van procenten gaf, wie hier zeer veel verdiend krijgt veel wie minder verdient krijgt nu weinig, waardoor de loonkloof als maar groter word.
Dan zou iedereen gelijke opslag krijgen, maar ja ik ben geen politieker dus kan er niks aan veranderen( misschien maar best ook)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 13 okt 2014 11:00

Of de indexering stoppen eens men een bepaald loon heeft

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 13 okt 2014 11:15

Weet iemand hoe het "slimme" deel van de slimme indexsprong in de praktijk zal worden gebracht?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 okt 2014 11:47

Weet iemand hoe het "slimme" deel van de slimme indexsprong in de praktijk zal worden gebracht?????

Slim :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 okt 2014 12:05

Weet iemand hoe het "slimme" deel van de slimme indexsprong in de praktijk zal worden gebracht?????
het slimme daarvan is, dat men in de praktijk met de loonsbesparingen de belastingvrije bonussen en de andere belastingvrije creative voordelen kan optrekken van de kapitalisten. een slimme indexsprong is niet meer dan een wolf in een schapenvacht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 13 okt 2014 13:41

En wat gaan de aangekondigde correcties op die indexsprong zijn voor de lage pensioenen en andere lage inkomens?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 okt 2014 19:40

Wat ik niet versta is dat men overal gaat staken voor deze regering, dat men staakt in overheid bedrijven Ok.

Maar wat heeft de kleine werkgever van een KMO daar nu eigenlijk mee te zien, en hij zal veel verlies hebben deze dag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Actuele Thema's”