Weer Landmeter! Wat nu weer?!

clow
Topic Starter
Berichten: 10

Weer Landmeter! Wat nu weer?!

#1 , 06 okt 2014 12:27

Ons huis een halfopen bebouwing met 440m hangt vast aan buren die hun huis huren. De eigenaren lagen door een erfeniskwestie in overdeeldheid. Nu dit zijn onze zaken niet maar daar de nieuwe eigenaar al 4 keer een landmeter heeft langs gestuurd om alles op te meten beginnen we ons toch zorgen te maken. Dit gebeurd telkens zonder communicatie naar de omliggende buren toe (dus niet enkel bij ons) en zo vinden we steeds een leger landmeters op onze opritten. De laatste keer nam de vorige landmeter de tijd om bij ons binnen te komen en uit te leggen dat men alles wenste op te meten om de verdeling van het landgoed correct te laten verlopen (30000m). Zowel wij, als de omringende buren, kregen later het verzoek om plannen te tekenen waar we geen copy van kregen. Omdat iedereen dit raar vond ging niemand hierop in en na wat dreigementen van de landmeter in kwestie hebben we niets meer vernomen. Tot vorige week. Weer een heel stel nieuwe landmeters samen met de eigenaar met plannen in de hand zonder uitleg, zonder enige communicatie gaan de opmetingen weer van start. Later merk ik op dat er een grote nagel tussen onze klinkers in de oprit is geslagen en met een spuitbus een oranje cirkel is getrokken door de landmeter. Verder niemand meer te zien.
De overbuurvrouw, (hun perceel grenst aan het landgoed en daar beweren ze dat de scheiding 30cm fout staat) heeft met de "nieuwe" eigenaar gepraat en deze man heeft gezegd dat hij met hen wel een financieele regeling zal treffen maar dat hij een probleem heeft met ons en ons huis. Het zou onrechtmatig verkregen zijn (wij hebben het pand 6 jaar geleden gekocht met immokantoor en notaris) en het zou van hem zijn. Hij is ook van mening dat ons huis deels op zijn grond staat, en onze garage foutief staat en alle omheining staat in zijn nadeel foutief, terwijl deze er reeds stond toen we het kochten. Nu zijn we er ondertussen wel achter gekomen dat een deel van de voorgevel gelijk staat met de grenslijn, maar volgens de gemeente is dit historisch zo gegroeid en als er iets van komt kunnen we ons beroepen op verjaring zodat we "onze ramen van de zitkamer niet moeten dichtmetsen" zoals dat al door de vorige landmeter is aangegeven. De nieuwe eigenaar in kwestie is zeer vermogend en zeer exentriek. De onverdeeldheid van het huis naast ons is iets dat al 15-20 jaar heeft aangesleept en hij draait zijn hand niet om voor advocaatkosten of het inschakelen van een deurwaarder. Hij wil de omliggende gronden (11300m) laten verkavelen (wat zijn recht is daar hoor je me niets over zeggen). Communicatie is niet mogelijk want hij is niet te vinden voor een gesprek want hij "weet wel hoe het allemaal zit". Mijn vragen waar ik nergens antwoord op kan vinden:

1) Als de vorige eigenaar bouwovertredingen heeft begaan bij het renoveren van de woning, kunnen wij hier dan op afgerekend worden?
2) Mag een landmeter zomaar zonder overleg een paaltje tussen onze klinkers in onze oprit slaan?
3) Elke opmeting uitgevoerd door een landmeter blijkt anders, kan dit? We hebben het gevoel dat hij op zoek is naar een landmeter die hem in zijn gelijk stelt om dan ons klein te krijgen.
Op de gemeente hebben ze al gezegd dat als we voor de vrederechter moeten komen deze een derde landmeter aansteld en dat deze dan gewoon en gemiddelde neemt van de 2 metingen!
4) Zijn er zaken die we moeten laten vaststellen (zoals dit nieuwe paaltje) als we voor de rechtbank zouden moeten komen? En hoe moeten we dit doen? Deze man heeft tijd en geld waardoor we ons voelen als David tegen Goliath.

Notaris, dienst ruimtelijke ordening, onze landmeter,... niemand die ons echt kan adviseren wat we ondertussen kunnen doen. We moeten maar wachten tot we weten wat hij van plan is en hem ondertussen maar laten doen. Maar is dit echt zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2014 12:39

Eerst en vooral de landmeter moet aan u de toelating vragen om op je eigendom te komen, die heeft daar zomaar niet rond te lopen, tenzij hij een opdracht heeft van de rechtbank wat hier niet zal zijn. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 06 okt 2014 12:48

Maar heeft men u eigenlijk al iets ten laste gelegd of van u geeist?
Die nagel of dat paaltje op uw eigendom trek je toch gewoon uit.......

wat dreigementen van de landmeter in kwestie hebben we niets meer vernomen
Hoe heeft die gedreigd? Waarmee en waarover?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

clow
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 06 okt 2014 13:09

Men heeft ons nog niets ten laste gelegd en ook niets geeist. Hij loopt gewoon rond en hangt de grote rijke alwetende man uit en staat te dreigen.

U zegt, een landmeter moet toelating vragen om op uw eigendom te komen.... ja akkoord,... maar kan u mij ook even vertellen bij wie moet ik dat dan laten vaststellen? Ik weet zelfs niet welke landmeter het nu was.
Over een paaltje uittrekken, ... ik heb vernomen dat je dit niet zomaar mag uittrekken ookal staat het op je eigen terrein. (ben ik van de nagel vanaf maar nog niet van de fluo verf op de klinkers)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 06 okt 2014 13:12

Waarmee dreigt die landmeter?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

clow
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 06 okt 2014 14:03

De laatste landmeter niets, die heeft zelf niets laten weten.

De vorige landmeter die veranderde van toon toen we niet van zin waren zijn plannen te ondertekenen omdat we geen copy kregen. Hij zei toen dat we beter konden teken omdat we anders kans hadden dat we verplicht zouden worden om de ramen aan de voorkant dicht te metsen, de garage af te breken, het verplaatsen van al de omheiningen, om nog maar te zwijgen van onze binnenmuur die de 2 panden in 2 deelt (ook niet correct volgens zijn meting), de dak overhang en de dakgoot die over de scheiding hangt aan de voorgevel, siersteen die aangebracht is aan de voorgevel (bij renovatie in 2000 door de vorige eigenaar over de scheiding is geplaatst...
Kortom niets aan ons huis was volgens hem inorde. Maar het huis staat er sinds 1903 en wij hebben niets met de renovatie van de vorige eigenaar te maken!!!!
Ok, dat het grondplan niet echt logisch is, daar zijn we ondertussen ook achter gekomen... maar volgens iedereen staat het er al sinds jaar en dag zo. Maar hoe kunnen wij dat nu gaan bewijzen?! Er zijn 200 verschillende plannen op het gemeentehuis en het kadaster is ook niet te betrouwen heb ik gehoord. Wat moet je dan doen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 okt 2014 15:30

Die nagel of dat paaltje op uw eigendom trek je toch gewoon uit.......

?
Grenspalen laten verdwijnen kan strafbaar zijn

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 06 okt 2014 15:44

De laatste landmeter niets, die heeft zelf niets laten weten.

De vorige landmeter die veranderde van toon toen we niet van zin waren zijn plannen te ondertekenen omdat we geen copy kregen. Hij zei toen dat we beter konden teken omdat we anders kans hadden dat we verplicht zouden worden om de ramen aan de voorkant dicht te metsen, de garage af te breken, het verplaatsen van al de omheiningen, om nog maar te zwijgen van onze binnenmuur die de 2 panden in 2 deelt (ook niet correct volgens zijn meting), de dak overhang en de dakgoot die over de scheiding hangt aan de voorgevel, siersteen die aangebracht is aan de voorgevel (bij renovatie in 2000 door de vorige eigenaar over de scheiding is geplaatst...
Kortom niets aan ons huis was volgens hem inorde. Maar het huis staat er sinds 1903 en wij hebben niets met de renovatie van de vorige eigenaar te maken!!!!
Ok, dat het grondplan niet echt logisch is, daar zijn we ondertussen ook achter gekomen... maar volgens iedereen staat het er al sinds jaar en dag zo. Maar hoe kunnen wij dat nu gaan bewijzen?! Er zijn 200 verschillende plannen op het gemeentehuis en het kadaster is ook niet te betrouwen heb ik gehoord. Wat moet je dan doen?
Zolang u niets ten laste wordt gelegd NIETS.
Een landmeter, zeker als die niet door u werd aangesteld noch door een gerechtelijke instantie of overheid, heeft niet meer bevoegdheid dan een processieslak.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 okt 2014 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 06 okt 2014 21:36

Dus kan ook geen tegenstelbare vaststellingen doen.
Dat kan alleen een door de rechtbank aangestelde deskundige

Grens welke grens ik teken en steek op mijn grond wat ik wil - al de rest vliegt er af.

calendomatic
Berichten: 86

#10 , 07 okt 2014 11:15

Afpalingsvordering op gemeenschappelijke kosten?

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 07 okt 2014 14:03

Uiteraard zijn de afpalingen op kosten van alle belanghebbenden OF indien eenzijdig gevraagd en afgewezen door de verliezer.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 08 okt 2014 11:57

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot TITEL te dienen.Art.39.Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

Zo lang u door uw nabuur niet bij vonnis verplicht werd tot afpaling bent u vreemd aan zijn afpalingen en hebben hij en zijn aangestelden daartoe geen toegang tot uw eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke
Berichten: 2434

#13 , 08 okt 2014 12:13

Er is een verschil tussen een grenspaal en een nagel.

Ik lees van de TS dat die landmeter een nagel in de grond geklopt heeft met een oranje cirkel er rond gespoten.
Dat zijn geen grenspalen, maar referentienagel van hun totaalstation. Dit is om later terug te vinden waar ze opgesteld stonden voor een eventuele bijmeting.
En neen hij mag geen grenspaal kloppen op uw eigendom zonder opdracht van de rechtbank. Vraag zijn toelating van de rechtbank, kan hij het niet voorleggen: paaltje uittrekken + eventuele schade aanrekenen.

Idd, die landmeter kan niet zomaar zonder uw toestemming op uw terrein komen meten. Volgende keer politie bellen, en PV laten opstellen en de orde van landmeters inlichten.
Uw buur kan wel een meting eisen, maar enkel na een opdracht van de rechtbank.
U hoeft niks te tekenen. Wat de bedreigingen en eisen zijn, niks van aantrekken. U moet maar in actie schieten wanneer je gedagvaard wordt.
Let wel, dat je alle overtredingen zoals huisvredebreuk van uw buur laat rapporteren door de politie. En zeker als er bedreigingen komen.

Gouden regel: uw buur zal alle bewijzen moeten voorleggen voor wat hij eist en claimt.
Laatst gewijzigd door giserke op 08 okt 2014 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

clow
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 08 okt 2014 12:32

Dank U Giserke voor de reactie!

Zal ik alsnog PV laten opmaken van de nagel? Daar wij beide buitenhuis werken is het ook niet gezegd dat we ook op dat ogenblik thuis zijn als ze weer op de oprit staan.
We zijn te braaf geweest. We hadden van in het begin vaststellingen moeten laten doen denk ik, maar ja, we zullen er nu dan maar mee starten want het is de eerste keer dat ze echt iets achterlaten.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 10 okt 2014 00:40

Het is misschien wel aan te raden om extra huiswerk te doen.

Volgende zaken opvragen:
- Gekende bouwmisdrijven op uw perceel opvragen bij de gemeente
- Geschiedenis van uw perceel, op te vragen in het archief van het kadaster. Daar staan alle mogelijke bouwvergunningen en mutaties van het perceel op die er ooit aangevraagd werden. kopieer dit of fotografeer dit.
- De originele bouwvergunning en eventuele vergunningen van verbouwingen opvragen van uw woning bij het archief van de gemeente. kopieer of fotografeer dit.
- Verzamel foto's van vroeger enz....
- Uw koopakte

Terug naar “Actuele Thema's”