Niet helemaal correct in Wallonië heeft men het gewest en de persoonsgebonden materies NIET samengevoegd dus daar hebben ze nog een regering meer.
Om het Brussels hoofdstedelijk gewest niet te vergeten dat toch een ander juridisch statuut heeft dan Vlaanderen en Wallonië.
en vergeet onze Duitstalige landgenoten niet, die ook een eigen regering hebben en recent zelfs een ietsje meer autonomie vroegen (zonder echter aan een hereniging met Duitsland te denken, want die mensen voelen zich wel degelijk Belg)
Ik durf me niet uitspreken over andere referenda, maar in de Krim was het iets van een 95% die voor aansluiting bij Rusland stemde. Zelfs met enig geknoei ga je niet een dermate aantal % verliezen dat de uitslag totaal anders had kunnen zijn. Europa wil de Krim liever niet bij Rusland, andere referenda zoals in Schotland zijn dan weer geen probleem. Beetje twee maten/twee gewichten lijkt me.
Maar wat betreft Schotland (daar gaat dit topic uiteindelijk over) : olie is macht, maar daarmee is hun diplomatieke status niet geregeld. EU lidmaatschap, lid van de Raad van Europa worden, verdragen met de vrije handelszone in Europa, ... moeten ze allemaal heraanvragen want op dit ogenblik hebben ze die garanties enkel omdat het UK in hun naam die verdragen afsloot. Raad van Europa en handelsverdragen zullen wel het struikelblok niet zijn, EU is een andere kwestie: daar wordt een land pas toegelaten mits de bestaande leden unaniem groen licht geven. Spanje zal dat sowieso niet doen, want dan scheppen ze een zeer gevaarlijk precedent (Catalonië, Baskenland) en zelfs als al die dingen in orde komen gaat dat niet van de ene op andere dag. Een soort overgangsperiode kan de economie behoorlijk destabiliseren. De Britten hebben diplomatiek en economisch een enorme invloed, een zelfstandig Schotland zal zich tegenover de buitenwereld moeten bewijzen dat ook zij zichzelf kunnen beredderen zonder hulp uit Westminster.
Ze hebben hun oliereserves als troef, maar daar tegenover staan enkele heel grote vraagtekens lijkt me ... Zeker op korte termijn zullen ze er niet beter van worden als op diplomatiek, militair en internationale relaties ze er alleen voor staan zonder hulp uit Londen. Misschien dat dat op lange termijn wel allemaal zal loslopen maar ze moeten minstens met een tijdelijke overgangszone rekening houden waarin ze veel zullen moeten opbouwen en het vertrouwen van de buitenwereld gaan moeten zien te heroveren. Tenslotte heeft Schotland gezien het UK gebied is, nog geen enkel bewijs aan investeerders en diplomatieke partners gegeven dat ze zichzelf goed kunnen besturen ook zonder de hulp van Londen.