website offline halen

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

website offline halen

#1 , 02 sep 2014 13:39

Beste,

Ik zit met een vraag. Een persoon A maakt als vriendendienst een website voor een voetbalclub. Na een aantal seizoenen zijn er wat problemen met deze persoon A en is hij vanaf dit seizoen geen lid meer van de voetbalclub. Tijdens zijn lidmaatschap beheerde hij ook de website. In overleg hebben wij besloten dat hij dit niet meer moet/mag doen omwille van de omstandigheden. Nu een week later komt hij met verhaal op de proppen dat alle inhoud van de website geregistreerd staat op zijn naam en hij wil dat de website offline wordt gehaald. Kan dit zo maar?

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 02 sep 2014 15:41

Wie heeft het domein aangekocht?

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 sep 2014 17:38

Persoon A alleszins niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2014 19:15

Persoon A alleszins niet.

Maar hij heeft wel alle codes!

Hoe is de Website in geschreven bij DNS ?

Daar kan je zien wie de eigenaar is, maar het is wel vreemd dat persoon A de site uit het internet houd, zonder eigenaar te zijn.

Ik zou het toch maar eens eerst opzoeken bij DNS wie eigenaar is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 02 sep 2014 22:08

Persoon A is geen eigenaar van de website. Dit heb ik nagekeken. De website staat ingeschreven op de voorzitter van onze club. Persoon A heeft alleen onze oude website omgebouwd tot een wat modernere website. Na het voorval hebben wij hem geschrapt van de beheerders lijst van de website. Nu zegt hij dat hij de website offline wilt laten halen, omdat hij alles gemaakt heeft. Hij heeft geen login codes of zo, dus probeert hij het via een juridische weg. Wij wachten nog op die aanklacht. Voor alle duidelijkheid: onze website is nog altijd online. Mijn vraag is alleen of persoon A daadwerkelijk een poot heeft om op te staan wat betreft het laten offline halen van de website?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 sep 2014 22:29

Wat was het contract met die persoon.
Staat er iets op papier
Is er iets betaald?
of was het vrijwilligerswerk zoals ook andere leden voor andere zaken doen?

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 02 sep 2014 22:50

Puur vrijwilligerswerk. Om de club wat te helpen. Niet op papier. Geen contract.

Redrum
Berichten: 574

#8 , 03 sep 2014 11:28

Het is moeilijk om dat hier zomaar te beoordelen want bij websites is het vaak complex, maar het maken of aanpassen van een website kan in veel gevallen beschouwd worden als een auteurswerk. Indien de persoon in kwestie de auteur van de website is, en hij daar gaat hij zelf blijkbaar van uit, heeft hij wel degelijk een poot om op te staan. Wie de website geregistreerd heeft is gaat daarbij weinig verschil maken. Hoewel auteursrecht automatisch is, zal hij bij een dergelijke club-site (zie het vermoeden hieronder) toch op een of andere manier explicieter moeten aantonen dat hij de auteur is. Maar op zich ontkent u dat natuurlijk ook niet.

"De auteursrechten op een web pagina kunnen worden opgedeeld in de vermogensrechten en de morele rechten.
In principe is het de natuurlijke persoon die de website heeft gecreëerd (de eigenlijke auteur van de website) die deze rechten bezit.
Websites worden echter vaak gecreëerd door verschillend auteurs. Het auteursrecht behoort dan toe aan alle makers van het werk, echter enkel indien de website tot stand is gekomen "in samenwerking", d.w.z. dat de verschillende co-auteurs in onderling overleg en met gemeenschappelijke inspiratie hebben gewerkt (zodat het werk meer is dan louter een verzameling van onderscheiden werken). Wie enkel het idee heeft aangebracht, of enkel technische assistentie heeft geleverd, is dus geen co-auteur. Indien een bestaand werk wordt opgenomen in de website, zal de auteur van dat werk geen co-auteur van de website zijn.
Er is tenslotte een vermoeden dat de natuurlijke persoon of de rechtspersoon wiens naam of teken waarmee hij is te identificeren als dusdanig op de website wordt vermeld de auteursrechten op de website heeft: ten aanzien van derden wordt verondersteld dat degene die het werk ondertekend heeft of het bedrijf waarvan de naam of het merk op het werk is vermeld, de auteursrechten bezit. Dit is slechts een vermoeden, dat kan worden omgekeerd als kan worden bewezen dat de op de website vermelde (rechts)persoon niet de auteursrechten bezit." (Bron: PISA KULeuven)

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 03 sep 2014 14:03

Zonder contract. Zonder enige vermelding. Er hebben verschillende mensen aan meegewerkt. Ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om dit te bewijzen.

Bedankt iedereen voor de nuttige info! Nu hopen dat hier geen rechtzaak van komt. Het geld en tijd dat hier aan verspild zal worden is echt belachelijk.

LeenW
Berichten: 12826

#10 , 03 sep 2014 14:49

Zonder contract. Zonder enige vermelding. Er hebben verschillende mensen aan meegewerkt. Ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om dit te bewijzen.

Bedankt iedereen voor de nuttige info! Nu hopen dat hier geen rechtzaak van komt. Het geld en tijd dat hier aan verspild zal worden is echt belachelijk.
Geef die man anders een kleine vergoeding voor het werk dat hij er heeft ingestoken? Ik kan hem ergens wel begrijpen dat hij gefrustreerd is dat hij na al dat werk uit de club gezet wordt.

Redrum
Berichten: 574

#11 , 03 sep 2014 15:16

Zonder contract. Zonder enige vermelding. Er hebben verschillende mensen aan meegewerkt. Ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om dit te bewijzen.
Dat is mogelijk. Maar van zodra hij wel enig ander bewijs heeft, gaat het ontbreken van een contract of vermelding in uw nadeel spelen, hou daar toch maar rekening mee.

Skoldt
Berichten: 159

#12 , 03 sep 2014 16:00

Persoon A heeft alleen onze oude website omgebouwd tot een wat modernere website.
Ik ga ervan uit dat de inhoud van de nieuwe en de oude website dezelfde zijn ? Inhoud bestond dus vóór de aanpassing en kan moeilijk door A geclaimd worden. Ik vermoed enkel dus aanpassing van layout ( en eventueel achterliggende technologie : html, java, ... ?). Ziet u mogelijkheid om een backup van de oude website terug te plaatsen? Probleem onmiddellijk opgelost.

Indien niet, kunt u nog altijd nagaan of A gebruik gemaakt heeft van bestaande webpagina-templates (te vinden op het web) waarop geen auteursrecht rust. Hij kan namelijk niet zelf iets claimen als zijnde zijn werk als hij 't gratis van het web heeft geplukt...

bambipower
Berichten: 1034

#13 , 03 sep 2014 18:53

kans is groot, dat het in een joomla kleedje gestoken is ofzo. Een voorgemaakt script, met controlepaneel... Misschien heeft hij nog enkele template aanpassingen gedaan.
Wsl komt er dus ook niet veel eigen werk bij kijken (op wat logo's na, en kleuren in een template inbrengen, teksten in copy pasten). Niks dus waarop hij auteursrecht heeft

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 04 sep 2014 04:43

Er wordt een wordpress theme gebruikt. Wat die vergoeding betreft. Persoon A heeft zelf zijn uitschrijving binnen de club aangevraagd. Veel mensen van de club hebben er geen probleem mee ald hij blijft. Alleen is het wat frapant dat hij een heleboel mensen betrekt in zijn persoonlijke vete met 2 spelers. Ik heb geen problemen met persoon A, maar als iemand daadwillig andere mensen aanvalt door irrelevante zaken boven te halen. Verdiend deze persoon geen respect meer van mij en kan hij ook naar een compensatie fluiten.

wazaman
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 04 sep 2014 04:45

Onze oude website terug tot leven brengen is natuurlijk een oplossing.

Terug naar “Actuele Thema's”