Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

FreelancerIT
Berichten: 1206

Re: Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#61 , 06 nov 2014 23:10

Ik vind sterilisatie persoonlijk ook wat vergaand. Chippen lijkt me geen slecht idee, maar ook hier... Hoe ga je het controleren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#62 , 07 nov 2014 16:37

Een chip zal gen jonge katjes voorkomen. Gewoon weg met al die katten.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#63 , 07 nov 2014 16:48

Ik zou eerder al die mensen weghalen. Is het probleem ook opgelost. :-p

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#64 , 08 nov 2014 03:51

Ik heb nergens beweert de wijsheid in pacht te hebben.
Ik ben nog een van de weinigen die zullen durven toegeven dat ge dat misschien niet letterlijk gezegd hebt. Maar door blijven te herhalen dat het cafepraat is bedoelt ge zonder twijfel dat de anderen in feite maar stomme praat vertellen die iemand in een zatte bui zoal vertelt. Maar denkt ge nu echt dat ge het beter weet dan een dierenarts. Er zijn nog dierenartsen met een goed hart die niet op geld opuit zijn. Zij komen regelmatig in contact met dieren die verongelukken (in het verkeer) omdat ze juist hun instinct volgen en naar vrouwtjes jagen. Ik ga al 25 jaar naar dezelfde dierenarts en ik kan u verzekeren dat die geenszins op geld op uit is, en echt meevoelt met het leed dat door ongesterriliseerde en/of ongecastreerde katers word veroorzaakt. Er zijn bitter weinig katers die niet in huis sproeien, en dat is qua reuk onuitstaanbaar, dus dan moeten die maar heel de dag buiten blijven. Ik hoef u dan ook niet te zeggen waar die zich grotendeels mee bezighouden.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#65 , 08 nov 2014 11:05

Ik heb het niet alleen nooit letterlijk gezegd, ik heb het ook nergens geïnsinueerd...

Het is cafépraat omdat het allemaal nogal kortzichtig is... Of het nu komt van een dierenarts of van en bezopen caféganger...

U mag er gerust uw eigen mening op nahouden en die uiten, sta me toe hetzelfde doen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#66 , 08 nov 2014 11:41

[quote="FreelancerIT"U mag er gerust uw eigen mening op nahouden en die uiten, sta me toe hetzelfde doen...[/quote]
er is een groot verschil tussen iets kortzichtig noemen en iemand cafépraat verwijten. Gelieve andere leden dan ook met respect te behandelen.

Het is een principe op dit forum dat, als je iemand wil terechtwijzen, je op z'n minst moet aangeven waar die persoon fout is. Telkens enkel reageren met "het is cafépraat" is dan géén deftige reactie, die niets toevoegt aan dit forum. Mensen die niets toevoegen op dit forum, mogen vertrekken.

Om het dan maar met je eigen woorden te besluiten: "Hebt ge daar problemen mee? Not my problem."

FreelancerIT
Berichten: 1206

#67 , 08 nov 2014 12:14

U heeft uiteraard een punt JPV, sta me toe dan aan te duiden wat er kortzichtig is.
Een ongecastreerde kater in huis hebben die niet buiten kan ? Succes ermee ! Ofwel geeft ge die heel zijn leven medicatie zodat hij niet sproeit, ofwel zit ge met een kater binnen die om de haverklap sproeit. Dat stinkt wel uren in de wind en die reuk is gewoon niet weg te krijgen. Om nog niet te spreken van de blaasinfecties dat hij krijgt. Een kattin in huis die niet gesteriliseerd is ? Op de meest onverwachte periodes krijgen die hun kuren en janken de hel buurt en uw huis onder. Het is wel extreem zelden dat een kater die niet gecastreerd is niet sproeit, en het is ook wel heel zelden dat een kattin niet krols word. Dus in de praktijk zijn kater en kattin best gecastreerd en gesteriliseerd.
Dat ga ik niet ontkennen. Wel lijkt u me hier van een mug een olifant te maken.
Ik herhaal het mensen die er geen geld voor over hebben of zogezegd de kosten niet kunnen betalen om hun dier te laten castreren of te steriliseren zullen dat geld er ook niet voor over hebben om met hun dier naar de dierenarts te gaan als het dier moet onderzocht worden. Vraag het maar aan de dierenartsen zelf. Een pot nat dat soort mensen. Die moeten geen huisdier binnen halen of verdienen geen huisdier, als ze eventuele kosten niet kunnen betalen. Maak een ander maar wijs dat ze dan ineens veel geld zullen hebben om hun dier te laten verzorgen. En ja het is hetzelfde met mensen. Maak geen kinderen als ge in de miserie zijt en ze niet fatsoenlijk kunt onderhouden. Er zijn genoeg katten en er zijn ook genoeg mensen. Het heeft allemaal iets met puur egoisme van de mensen te maken, behalve dan in de ontwikkelingslanden, maar die weten niet beter.
Kortzichtig!

Het gros van mensen die huisdieren hebben doen alles voor hun huisdier, zelfs als dit betekent dat ze zichzelf een boterham minder moeten geven.

Het probleem zijn niet de mensen die niet kapitaalkrachtig zijn, het zin mensen die onverantwoord met hun huisdieren omspringen. Ik ken geen enkele dierenarts die de schuld voor het probleem gaat steken op mensen die het financieel moeilijk hebben...

Om nog maar te zwijgen over de opmerking over de ontwikkelingslangen...

TheJudge007
Berichten: 366

#68 , 08 nov 2014 13:58

Het gros van mensen die huisdieren hebben doen alles voor hun huisdier, zelfs als dit betekent dat ze zichzelf een boterham minder moeten geven.
Dat zal wel een heel pak minder dan het gros zijn, als ge ziet hoeveel duizenden dieren er jaar in jaar uit moeten geeuthanaseerd worden in de dierenasielen, zowel katten als honden. Zoiets zeggen dat het gros van de mensen ... dat is pas kortzichtig. En die mensen die dan alles voor hun huisdier doen zullen het ook wel laten steriliseren of castreren als ze even nadenken over de mogelijke gevolgen van nakomelingen.
Het probleem zijn niet de mensen die niet kapitaalkrachtig zijn, het zijn mensen die onverantwoord met hun huisdieren omspringen.
De snelle aankoop in een vlaag van verbijstering is ook een vorm van onverantwoordheid.
Ik ken geen enkele dierenarts die de schuld voor het probleem gaat steken op mensen die het financieel moeilijk hebben...
UIteraard gaat hij dat niet zeggen, denk even na. Des te meer zal hij het wel denken.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#69 , 08 nov 2014 14:11

Het is uiteraard slechts mijn mening. Mijn ervaring is altijd geweest dat de meeste eigenaren van een huisdier alles over hebben voor hun huisdier en er alles voor doen om het beestje gelukkig te maken.

Over de percentages van slechte & goede eigenaren ga ik me niet uitspreken, ik heb nog goede hoop dat het percentage goede huisdiereigenaren het andere percentage fel overstijgt. :-) Misschien wat naïef, toegegeven.

Kijk, over het al dan niet kastreren van huisdieren kunt ge lang discussieren. Ik doe het zelf ook met mijn huisdieren, mij lijkt het ook de verstandigste keuze. Maar ik ga niet iemand die een andere mening daarover is toegedaan aanvallen, zoals u wel lijkt te doen.

Ik vind het kortzichtig om iedereen over dezelfde kam te scheren en alles zwart/wit te stellen zoals u doet... De natuur zit niet zo in elkaar, de manier om de bestaande problematiek aan te pakken kan niet werken als die het zwart/wit aanpakt...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#70 , 08 nov 2014 14:57

Het probleem zijn niet de mensen die niet kapitaalkrachtig zijn, het zijn mensen die onverantwoord met hun huisdieren omspringen.

De snelle aankoop in een vlaag van verbijstering is ook een vorm van onverantwoordheid.
Neen, is menselijkheid vrees ik... Dat onverantwoord noemen is te kort door de bocht...
Ik ken geen enkele dierenarts die de schuld voor het probleem gaat steken op mensen die het financieel moeilijk hebben...
UIteraard gaat hij dat niet zeggen, denk even na. Des te meer zal hij het wel denken.
Een dierenarts die zo denkt is op zijn minst kortzichtig te noemen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#71 , 08 nov 2014 15:12

Neen, is menselijkheid vrees ik... Dat onverantwoord noemen is te kort door de bocht...
net zoals het krijgen van kinderen geen impulsieve beslissing zou mogen zijn, is dat ook hetzelfde voor het nemen van een huisdier. Daar moet je over denken en goed de gevolgen en kosten inschatten. Wie dat niet kan is onverantwoord bezig. Zie de schildpadden, hangbuikvarkens, ...
Een dierenarts die zo denkt is op zijn minst kortzichtig te noemen...
hoezo? Wie een huisdier aankoopt, moet beseffen dat daar héél wat kosten bij komen. Jaarlijks 1000 euro is niet zo veel. Iedereen kan natuurlijk financieel in de problemen komen, maar gezien het aantal gedumpte huisdieren zo groot is, zijn er veel mensen die blijkbaar, zelfs zonder gegronde redenen, de kost niet willen dragen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#72 , 08 nov 2014 15:19

net zoals het krijgen van kinderen geen impulsieve beslissing zou mogen zijn, is dat ook hetzelfde voor het nemen van een huisdier. Daar moet je over denken en goed de gevolgen en kosten inschatten. Wie dat niet kan is onverantwoord bezig. Zie de schildpadden, hangbuikvarkens, ...
Het krijgen van kinderen en het aankopen van een huisdier zijn niet echt met elkaar te vergelijken...

Het verkeerd aflopen van het in huis nemen van een huisdier heeft niet altijd te maken met een impulsieve aankoop en/of het al dan niet onverantwoord zijn van de eigenaar. Er zijn teveel vrijheidsgraden in deze problematiek om het zo kortzichtig en simplistisch voor te stellen...
.
Een dierenarts die zo denkt is op zijn minst kortzichtig te noemen...
hoezo? Wie een huisdier aankoopt, moet beseffen dat daar héél wat kosten bij komen. Jaarlijks 1000 euro is niet zo veel. Iedereen kan natuurlijk financieel in de problemen komen, maar gezien het aantal gedumpte huisdieren zo groot is, zijn er veel mensen die blijkbaar, zelfs zonder gegronde redenen, de kost niet willen dragen.
Het is kortzichtig daar het gros van de mensen die problemen veroorzaken gewoon niet bereid zijn om die kosten te dragen..

artemis
Berichten: 3294

#73 , 08 nov 2014 17:23

My two cents

Het kattenoverschot is zo groot en er gaat zoveel dierenleed mee gepaard (én overlast voor sommige mensen) dat er iets drastisch moest gebeuren. De huidige wet is niet perfect maar toch kan ik er momenteel achter staan. Pas na een aantal jaren zal er een evaluatie van deze wet kunnen gemaakt worden want ik vraag me af in welke mate men de toepassing ervan zal kunnen controlleren. Ik betwijfel dan ook dat de gewone huiskat met uitsterven bedreigd zal zijn, wat sommigen beweren.


De capaciteit om verantwoord met dieren om te kunnen gaan staat los van uw kapitaalkracht tenslotte. Als zo'n mensen niet happig zijn om 2-300 euro te moeten neertellen om hun dieren te laten steriliseren en/of te kastreren kan ik ze in alle eerlijkheid geen ongelijk geven.

Niet mee eens, al overdrijf je daar fameus de kosten van een castratie (50 à 60€ voor een kater, ca. 125€ voor een poes - afhankelijk van de gekozen DA), Geen 2 à 300 euro!

Castratie (want poezen worden de dag van vandaag in feite ook gecastreerd) is voor mij al jaren een must, een vanzelfsprekendheid.
Wat betreft katten die niet buiten kunnen en dus niet kunnen dekken/gedekt kunnen worden:
De meeste katers beginnen dan vroeg of laat te sproeien en dat geeft een geweldige stank bij open katers. Katers die laattijdig gecastreerd worden kunnen het sproeien soms niet meer laten. Het risico bestaat dan dat ze het levenslang blijven doen (al stinkt het minder na castratie). De kater zelf wordt er dan meestal de dupe van (--> dumpen, asiel, spuitje, …). Een kater wordt best gecastreerd voor hij begint te sproeien.
Poezen worden krols en dat is meestal geen pretje. De poezenpil is geen optie want veel te ongezond (trouwens op termijn veel duurder dan een castratie). Sommige poezen worden ongemerkt krols, maar krols worden ze sowieso om de x tijd. Herhaaldelijke krolsheid verhoogt enorm de kans op latere mammatumoren. De poes ziet bovendien af van de constante hormoonschommelingen en leeft met een obsessie. Dat is geen leven voor een poes en in de natuur zou ze al snel gedekt worden. De open indoor poezen die ik gekend heb kregen vroeg of laat allemaal wat: ofwel werden ze onzindelijk, ofwel werden ze graatmager of kregen ze kale plekken, of ze werden ziek, of een combinatie van voorgaande. Het is het gezondste voor een poes gecastreerd te worden voor de eerste krols.

Dieren houden kost geld, ook een kat. Gezonde kattenvoeding is niet goedkoop.
Een kat heb je voor pakweg 15 jaar, al kunnen ze makkelijk ouder worden (katten van 20 is niet meer uitzonderlijk de dag van vandaag). Als een kat het geluk heeft om een mooie leeftijd te behalen dan komen er in de meeste gevallen vroeg of laat kosten aan, want net zoals een mens krijgt een kat ouderdomsaandoeningen die behandeld moeten worden. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen… En dan spreek ik nog niet over kleine of grote ongevallen die zich kunnen voordoen.
Nu ben ik ook actief op een kattenforum en daar komt het heel regelmatig voor dat een (soms jonge) kat ziek wordt en dat de eigenaar de DA/behandeling/medicatie niet kan betalen, met alle gevolgen vandien…

Als je een kat wil dan is er een bepaald minimumbudget dat je er aan moet kunnen besteden en als je niet over dat minimum beschikt kan je er beter niet aan beginnen.
Dat de prijs van de castratie nu meteen mee betaald moet worden bij de aanschaf van de kat (want daar komt het met de nieuwe wet op neer) zou dus geen bezwaar mogen zijn om er een aan te schaffen. Als je dat teveel geld vindt kan je je geen kat permitteren tout court. Punt.
Het werd tijd dat die beestjes eindelijk van het imago 'het is gratis en ze kosten niks' zouden afgeraken.

Voilà, mijn gedacht.

TheJudge007
Berichten: 366

#74 , 08 nov 2014 18:18

Het is uiteraard slechts mijn mening. Mijn ervaring is altijd geweest dat de meeste eigenaren van een huisdier alles over hebben voor hun huisdier en er alles voor doen om het beestje gelukkig te maken.

Over de percentages van slechte & goede eigenaren ga ik me niet uitspreken, ik heb nog goede hoop dat het percentage goede huisdiereigenaren het andere percentage fel overstijgt. :-) Misschien wat naïef, toegegeven.

Kijk, over het al dan niet kastreren van huisdieren kunt ge lang discussieren. Ik doe het zelf ook met mijn huisdieren, mij lijkt het ook de verstandigste keuze. Maar ik ga niet iemand die een andere mening daarover is toegedaan aanvallen, zoals u wel lijkt te doen.

Ik vind het kortzichtig om iedereen over dezelfde kam te scheren en alles zwart/wit te stellen zoals u doet... De natuur zit niet zo in elkaar, de manier om de bestaande problematiek aan te pakken kan niet werken als die het zwart/wit aanpakt...
Bent U vergeten waarom er een aantal jaren geleden het verbod tot verkoop van dieren op markten verboden werd? Juist om die massa mensen die impulsief (en dus onverantwoord) zo'n aankoop doen, te beperken. Die groep mensen is dus in tegenstelling tot wat u vermoed wel groot genoeg.

TheJudge007
Berichten: 366

#75 , 08 nov 2014 18:29

Neen, is menselijkheid vrees ik... Dat onverantwoord noemen is te kort door de bocht...
Menselijk of onveratwoord ? What's in a name ?
Een dierenarts die zo denkt is op zijn minst kortzichtig te noemen...
Hij zit toch dagelijks welke soort mensen er soms aarzelen om een noodzakelijke ingreep te laten doen. Hij komt ook bij de mensen thuis. Ik heb er vaak met mijn dierenarts, waar ik dus al 20j. kom, over gesproken. Hij gaat zoiets uiteraard toch nooit tegen de mensen zelf zeggen ?? Bij iemand die al zo lang altijd bij hem komt is dat anders.

Terug naar “Actuele Thema's”