Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

giserke
Berichten: 2434

Re: Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#46 , 17 sep 2014 11:26

Eigenaars worden verplicht hun kat onvruchtbaar te maken. Wie houdt zich dan bezig met de zwerfkatten ? Deze zullen de dans ontspringen en dat is nu wel precies de groep dieren waarvoor deze wetgeving werd opgemaakt ...
Zwerfkatten worden massaal gevangen om te steriliseren. Dan laten ze die katten weer vrij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#47 , 22 sep 2014 02:20

  • Veel gezinnen kunnen zich tenslotte de meerkost die een dergelijke ingreep met zich meebrengt niet veroorloven. Die mensen dan verbieden om een kat in huis nemen lijkt me wat overdreven...
Wat is dat nu voor onzin. Besef je wel dat als die mensen hun kat iets overkomt (eender wat) ze dan ook geen geld zullen (over) hebben om er mee naar de dierenarts te gaan ? Ze hebben dan plots prioriteiten en het laatste wat ze zullen doen is met hun dier naar de dierenarts gaan. Als ge in noodsituaties geen geld hebt om met uw dier naar een dierenarts te gaan moet ge in de allereerste plaats geen dier in huis nemen. En een dierenarts niet kunnen - laten we eerder zeggen niet willen - betalen om uw dier te steriliseren ? Dan gaan die mensen ook niet naar de dierenarts als hun kat ziek is of verongelukt, ze wachten het dan wel af. Juist zoals mensen die geen kinderen kunnen onderhouden er geen moeten maken. Echter in dit geval zijn het dieren en moet men er iets aan doen omdat dieren hierin niet zelf kunnen beslissen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#48 , 22 sep 2014 13:16

Wat is dat nu voor onzin. Besef je wel dat als die mensen hun kat iets overkomt (eender wat) ze dan ook geen geld zullen (over) hebben om er mee naar de dierenarts te gaan ? Ze hebben dan plots prioriteiten en het laatste wat ze zullen doen is met hun dier naar de dierenarts gaan. Als ge in noodsituaties geen geld hebt om met uw dier naar een dierenarts te gaan moet ge in de allereerste plaats geen dier in huis nemen.
Beste Judge007. geen onzin maar harde realiteit. Bovendien houden erg veel mensen hun kat juist binnen om niet voor verrassingen te komen staan. Die mensen hebben in sé geen nood aan sterilisaties of castraties, en zijn ook niet de oorzaak van de problematiek die deze wet probeert aan te pakken.

Het gros van de mensen, ook zij met weinig kapitaal, bezorgen hun huisdier een droomleven, zonder ooit iets met hun dieren voor te hebben. De wet is er gekomen om een minderheid van mensen aan te pakken die onverantwoord met hun huisdieren omspringen.

De capaciteit om verantwoord met dieren om te kunnen gaan staat los van uw kapitaalkracht tenslotte. Als zo'n mensen niet happig zijn om 2-300 euro te moeten neertellen om hun dieren te laten steriliseren en/of te kastreren kan ik ze in alle eerlijkheid geen ongelijk geven.

Gaan staan roepen of brullen dat die mensen geen huisdieren mogen houden is meer cafépraat dan iets wat in een beschaafde omgeving besproken kan worden.

Diezelfde mensen gaan bijvoorbeeld ook geen geld hebben om zelf snel naar een dokter te moeten gaan, volgens uw redenering zouden die mensen zelfs niet mogen leven...

Dubbele standaarden erbuiten gelaten uiteraard...
En een dierenarts niet kunnen - laten we eerder zeggen niet willen - betalen om uw dier te steriliseren ? Dan gaan die mensen ook niet naar de dierenarts als hun kat ziek is of verongelukt, ze wachten het dan wel af.
Wat ze ook gaan doen als ze zelf ziek worden,en daar maakt u dan geen drama van...
Bovendien beweegt het gros van de diereneigenaars hemel en aarde om voor hun dieren te zorgen, en eten ze zelf liever een boterham minder dan dat hun dier iets tekortkomt...
Juist zoals mensen die geen kinderen kunnen onderhouden er geen moeten maken. Echter in dit geval zijn het dieren en moet men er iets aan doen omdat dieren hierin niet zelf kunnen beslissen.
En wie gaat zich daarmee bezighouden? Op wat gaan ze zich daarvoor baseren?

De wet is er gekomen om een probleem proberen in te dijken, niet om controlefreaks nog een extra tool te geven.

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#49 , 23 sep 2014 05:56

Een ongecastreerde kater in huis hebben die niet buiten kan ? Succes ermee ! Ofwel geeft ge die heel zijn leven medicatie zodat hij niet sproeit, ofwel zit ge met een kater binnen die om de haverklap sproeit. Dat stinkt wel uren in de wind en die reuk is gewoon niet weg te krijgen. Om nog niet te spreken van de blaasinfecties dat hij krijgt. Een kattin in huis die niet gesteriliseerd is ? Op de meest onverwachte periodes krijgen die hun kuren en janken de hel buurt en uw huis onder. Het is wel extreem zelden dat een kater die niet gecastreerd is niet sproeit, en het is ook wel heel zelden dat een kattin niet krols word. Dus in de praktijk zijn kater en kattin best gecastreerd en gesteriliseerd.

Ik herhaal het mensen die er geen geld voor over hebben of zogezegd de kosten niet kunnen betalen om hun dier te laten castreren of te steriliseren zullen dat geld er ook niet voor over hebben om met hun dier naar de dierenarts te gaan als het dier moet onderzocht worden. Vraag het maar aan de dierenartsen zelf. Een pot nat dat soort mensen. Die moeten geen huisdier binnen halen of verdienen geen huisdier, als ze eventuele kosten niet kunnen betalen. Maak een ander maar wijs dat ze dan ineens veel geld zullen hebben om hun dier te laten verzorgen. En ja het is hetzelfde met mensen. Maak geen kinderen als ge in de miserie zijt en ze niet fatsoenlijk kunt onderhouden. Er zijn genoeg katten en er zijn ook genoeg mensen. Het heeft allemaal iets met puur egoisme van de mensen te maken, behalve dan in de ontwikkelingslanden, maar die weten niet beter.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#50 , 23 sep 2014 08:01

Een ongecastreerde kater in huis hebben die niet buiten kan ? Succes ermee ! Ofwel geeft ge die heel zijn leven medicatie zodat hij niet sproeit, ofwel zit ge met een kater binnen die om de haverklap sproeit. Dat stinkt wel uren in de wind en die reuk is gewoon niet weg te krijgen. Om nog niet te spreken van de blaasinfecties dat hij krijgt. Een kattin in huis die niet gesteriliseerd is ? Op de meest onverwachte periodes krijgen die hun kuren en janken de hel buurt en uw huis onder. Het is wel extreem zelden dat een kater die niet gecastreerd is niet sproeit, en het is ook wel heel zelden dat een kattin niet krols word. Dus in de praktijk zijn kater en kattin best gecastreerd en gesteriliseerd.
Ik zelf ben groot voorstander van sterilisatie en kastratie, zeker bij dieren die buiten komen, alleen betwijfel ik ten zeerste dat daarmee het "zwerfkatprobleem" mee ingedijkt wordt.Het probleem zijn de eigenaars, niet iets dat je oplost met de dieren aan te pakken. Ik zelf heb ongekastreerde en ongesteriliseerde dieren zowel als huiskat en als buitenkat gekend. Ik kan dus met ervaring zeggen dat u het nogal simplistisch voorstelt. :-)
Wat niet wegneemt dat er inderdaad katten bestaan die gek worden als ze niet buiten mogen, net als dat er dieren zijn die vreselijk veel overlast veroorzaken als ze krols staan.

Maar ik denk dat hierover ver alles gezegd is geweest. Mss. wordt het tijd om deze topic af te sluiten? TS heeft zijn antwoorden ondertussen wek gehad.
Ik herhaal het mensen die er geen geld voor over hebben of zogezegd de kosten niet kunnen betalen om hun dier te laten castreren of te steriliseren zullen dat geld er ook niet voor over hebben om met hun dier naar de dierenarts te gaan als het dier moet onderzocht worden. Vraag het maar aan de dierenartsen zelf. Een pot nat dat soort mensen. Die moeten geen huisdier binnen halen of verdienen geen huisdier, als ze eventuele kosten niet kunnen betalen. Maak een ander maar wijs dat ze dan ineens veel geld zullen hebben om hun dier te laten verzorgen. En ja het is hetzelfde met mensen. Maak geen kinderen als ge in de miserie zijt en ze niet fatsoenlijk kunt onderhouden. Er zijn genoeg katten en er zijn ook genoeg mensen. Het heeft allemaal iets met puur egoisme van de mensen te maken, behalve dan in de ontwikkelingslanden, maar die weten niet beter.
Cafépraat...

fieke0509
Berichten: 188

#51 , 23 sep 2014 08:03

Ik herhaal het mensen die er geen geld voor over hebben of zogezegd de kosten niet kunnen betalen om hun dier te laten castreren of te steriliseren zullen dat geld er ook niet voor over hebben om met hun dier naar de dierenarts te gaan als het dier moet onderzocht worden. Vraag het maar aan de dierenartsen zelf. Een pot nat dat soort mensen. Die moeten geen huisdier binnen halen of verdienen geen huisdier, als ze eventuele kosten niet kunnen betalen. Maak een ander maar wijs dat ze dan ineens veel geld zullen hebben om hun dier te laten verzorgen. En ja het is hetzelfde met mensen. Maak geen kinderen als ge in de miserie zijt en ze niet fatsoenlijk kunt onderhouden. Er zijn genoeg katten en er zijn ook genoeg mensen. Het heeft allemaal iets met puur egoisme van de mensen te maken, behalve dan in de ontwikkelingslanden, maar die weten niet beter.
Mee eens!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#52 , 23 sep 2014 20:38

't Blijft cafépraat..

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#53 , 01 okt 2014 18:40

"Sproeien" ... Die term kende ik nog niet, we leren bij :)

Ik heb mijn katten binnengehouden, en als die krols zijn is dat effectief wel eens vervelend, maar toch ook niet in die mate dat het een overlast is? Als je iets voor je kat over hebt dan ga je toch niet klagen over het feit dat moeder natuur haar werk doet? En ik heb nooit problemen gehad met mijn kat die altijd binnenbleef, deed zich zelfs zelden of nooit moeite om te proberen ontsnappen want ze vond het binnen in de sofa of bij de open haard net iets te gezellig om per sé buiten te willen. Je kan als het echt zo'n last is, altijd de pil hanteren, al heeft dat wel eens ziekte-opwekkende side effects bij een kat (maar ik betwijfel dat dat een standaard is, anders zou geen enkele dierenarts het nog voorschrijven)

caroline1234
Berichten: 145

#54 , 02 okt 2014 11:50

Tsunami: Het is belangrijk te weten dat zowel de pil als de prikpil het risico op melkklierkanker en baarmoederontsteking gevoelig doen toenemen. Omdat deze ziekten levensbedreigend zijn is het aan te raden het gebruik van deze anticonceptiva tot het strikte minimum te beperken! Langdurig gebruik geeft als het ware een garantie op deze dodelijke ziekten waardoor uw kat verschillende jaren minder lang zal leven!

http://www.dierenarts-hildejanssens.be/ ... uttige.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

tira00
Berichten: 929

#55 , 02 okt 2014 13:22

Ik herhaal het mensen die er geen geld voor over hebben of zogezegd de kosten niet kunnen betalen om hun dier te laten castreren of te steriliseren zullen dat geld er ook niet voor over hebben om met hun dier naar de dierenarts te gaan als het dier moet onderzocht worden. Vraag het maar aan de dierenartsen zelf. Een pot nat dat soort mensen. Die moeten geen huisdier binnen halen of verdienen geen huisdier, als ze eventuele kosten niet kunnen betalen. Maak een ander maar wijs dat ze dan ineens veel geld zullen hebben om hun dier te laten verzorgen. En ja het is hetzelfde met mensen. Maak geen kinderen als ge in de miserie zijt en ze niet fatsoenlijk kunt onderhouden. Er zijn genoeg katten en er zijn ook genoeg mensen. Het heeft allemaal iets met puur egoisme van de mensen te maken, behalve dan in de ontwikkelingslanden, maar die weten niet beter.
Mee eens!

Heel zeker mee eens.
Absoluut geen cafépraat, maar realiteit.
"moeder natuur" zijn gang laten gaan wil zeggen dat die katten willen dekken en gedekt willen worden, dat is wat de natuur inhoud.
Prikpil veroorzaakt kankers, dat weet elke dierenarts, zowel bij honden als bij katten.
Maar hij zal ze zeker blijven inspuiten, want hij weet donders goed dat je kat of hond na een tijd kanker krijgt en dat hij dan nog eens aan je kan verdienen door operaties uit te voeren op het dier: kassa, kassa.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#56 , 02 okt 2014 22:54

Heel zeker mee eens.
Absoluut geen cafépraat, maar realiteit.
"moeder natuur" zijn gang laten gaan wil zeggen dat die katten willen dekken en gedekt willen worden, dat is wat de natuur inhoud.
Prikpil veroorzaakt kankers, dat weet elke dierenarts, zowel bij honden als bij katten.
Maar hij zal ze zeker blijven inspuiten, want hij weet donders goed dat je kat of hond na een tijd kanker krijgt en dat hij dan nog eens aan je kan verdienen door operaties uit te voeren op het dier: kassa, kassa.
Cafépraat pure et simple.

tira00
Berichten: 929

#57 , 03 okt 2014 16:19

1. ik kom nooit op café, dus ik kan nooit cafépraat uitslaan.
2. Dat de prikpil bij honden wel degelijk kankers veroorzaakt heb ik 35 jaar in de realiteit kunnen vaststellen.

TheJudge007
Berichten: 366

#58 , 04 nov 2014 13:32

Heel zeker mee eens.
Absoluut geen cafépraat, maar realiteit.
"moeder natuur" zijn gang laten gaan wil zeggen dat die katten willen dekken en gedekt willen worden, dat is wat de natuur inhoud.
Prikpil veroorzaakt kankers, dat weet elke dierenarts, zowel bij honden als bij katten.
Maar hij zal ze zeker blijven inspuiten, want hij weet donders goed dat je kat of hond na een tijd kanker krijgt en dat hij dan nog eens aan je kan verdienen door operaties uit te voeren op het dier: kassa, kassa.
Cafépraat pure et simple.
Stop maar al met mensen te verwijten dat ze cafepraat vertellen omdat ze er een andere mening dan de uwe erop nahouden. Het is trouwens niet omdat ge zelf katten hebt dat ge automatisch de wijsheid in pacht hebt wat betreft het juist omgaan met katten (en dieren in het algemeen). Luister eens wat dierenartsen er over zeggen.

giserke
Berichten: 2434

#59 , 04 nov 2014 14:28

Ik ben eerder voorstander om katten te chippen dan verplicht te laten steriliseren.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#60 , 06 nov 2014 23:09

Heel zeker mee eens.
Absoluut geen cafépraat, maar realiteit.
"moeder natuur" zijn gang laten gaan wil zeggen dat die katten willen dekken en gedekt willen worden, dat is wat de natuur inhoud.
Prikpil veroorzaakt kankers, dat weet elke dierenarts, zowel bij honden als bij katten.
Maar hij zal ze zeker blijven inspuiten, want hij weet donders goed dat je kat of hond na een tijd kanker krijgt en dat hij dan nog eens aan je kan verdienen door operaties uit te voeren op het dier: kassa, kassa.
Cafépraat pure et simple.
Stop maar al met mensen te verwijten dat ze cafepraat vertellen omdat ze er een andere mening dan de uwe erop nahouden. Het is trouwens niet omdat ge zelf katten hebt dat ge automatisch de wijsheid in pacht hebt wat betreft het juist omgaan met katten (en dieren in het algemeen). Luister eens wat dierenartsen er over zeggen.
Ik heb nergens beweert de wijsheid in pacht te hebben.

Desondanks is en blijft het cafépraat... Hebt ge daar problemen mee? Not my problem.

Terug naar “Actuele Thema's”