Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

Xanti
Topic Starter
Berichten: 5

Re: Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#31 , 05 sep 2014 01:32

...
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie.

mijn gemeente niet ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#32 , 05 sep 2014 07:24

• Vanaf 1 september 2014 wordt deze maatregel naar kwekers en particulieren uitgebreid. Alle katten moeten dan vóór ze verkocht of weggegeven worden, gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd zijn. Alleen de katten die bestemd zijn voor een erkende kwekerij of voor mensen in het buitenland zullen nog zonder voorafgaande sterilisatie mogen worden verhandeld.

giserke
Berichten: 2434

#33 , 05 sep 2014 09:18

Zowel de kater als zijn baas laten kastreren

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#34 , 08 sep 2014 16:41

lol

Het gaat hem allemaal weinig helpen. :-)
Mensen hun mentaliteit tov. huisdieren moet veranderen.

En dat gebeurd niet met een wet :-)

Xanti
Topic Starter
Berichten: 5

#35 , 14 sep 2014 23:53

Nogmaals de vraag : hoe ben ik in orde met de wet als mijn koper niet wil dat zijn kat gecastreerd wordt ?
Laat ik een verklaring tekenen dat hij erkend fokker is, of dat hij in Nederland woont ? Wat een gedoe allemaal zeg...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#36 , 15 sep 2014 15:45

Ik denk niet dat de wil van de koper hier veel in uitmaakt, de wet heeft altijd voorrang.

De vraag die ik me dan bijkomend stel: hoe zit dat als ge wilt kweken?

Stel: Als katteliefhebber koop je 2 jonge kittens. Beiden van een verschillend nest, maar met de bedoeling om die 2 kittens op een gegeven moment "the wild thing" te laten doen, en op die manier aan nakomelingen te geraken.

Ik bedoel het hier puur hypotetisch, los van wat ik met die kittens zou willen doen...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#37 , 15 sep 2014 15:46

Nogmaals de vraag : hoe ben ik in orde met de wet als mijn koper niet wil dat zijn kat gecastreerd wordt ?
Laat ik een verklaring tekenen dat hij erkend fokker is, of dat hij in Nederland woont ? Wat een gedoe allemaal zeg...
Zelfs de nationaliteit gaat volgens mij niets uitmaken. De verkoop gaat tenslotte door in België en er moet voor dat luik aan de Belgische wetgeving voldaan worden...

Joeri_J
Berichten: 650

#38 , 15 sep 2014 15:50

in de toekomst mag je (volgens de wet) enkel kweken
- je buitenlander zijt
- je erkende binnenlandse kweker zijt
• Vanaf 1 september 2014 wordt deze maatregel naar kwekers en particulieren uitgebreid. Alle katten moeten dan vóór ze verkocht of weggegeven worden, gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd zijn. Alleen de katten die bestemd zijn voor een erkende kwekerij of voor mensen in het buitenland zullen nog zonder voorafgaande sterilisatie mogen worden verhandeld.
in alle andere gevallen zit je illegaal bezig als je ze niet chipt/stereliseert.
Dus als gewoon particulier mag je ze niet verkrijgen of bezitten.
(mogelijks word hier in de toekomst controle opgedrongen bij de dierenartsen)

In de toekomst word het dus als je een nieuwe poes wenst je te wenden tot:
- officiële kweker(s)
- asiel
- het buitenland
- illegaliteit (met mogelijke risico's als je dan hiermee naar dierenarts moet etc)

FreelancerIT
Berichten: 1206

#39 , 15 sep 2014 15:54

• Vanaf 1 september 2014 wordt deze maatregel naar kwekers en particulieren uitgebreid. Alle katten moeten dan vóór ze verkocht of weggegeven worden, gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd zijn. Alleen de katten die bestemd zijn voor een erkende kwekerij of voor mensen in het buitenland zullen nog zonder voorafgaande sterilisatie mogen worden verhandeld.
Waarmee TS zijn vraag nu wel is beantwoord.

Mea culpa, de nationaliteit van de koper is dus wel relevant.

Nog een reden waarom de wet - in mijn opinie - zijn doel zal missen.

Joeri_J
Berichten: 650

#40 , 15 sep 2014 16:08

Helemaal mee akkoord, maar de wet is er nu eenmaal zo,
dus tot deze wijzigt of bijgestuurd word is het hiermee dat we het moeten doen...

artemis
Berichten: 3293

#41 , 15 sep 2014 19:05

Nogmaals de vraag : hoe ben ik in orde met de wet als mijn koper niet wil dat zijn kat gecastreerd wordt ?
Laat ik een verklaring tekenen dat hij erkend fokker is, of dat hij in Nederland woont ? Wat een gedoe allemaal zeg...
Niet. Je kan toch gewoon weigeren om aan die persoon te verkopen? Zo simpel.
Nu dacht ik dat ernstige fokkers selectief zijn naar hun kopers toe en dat er genoeg kandidaat-kopers voor raskatten zijn (anders bevestig je alleen maar dat er een overaanbod is, ook aan raskatten). En ga enkel voor een kandidaat koper die een gecastreerd kitten wil kopen, zoals allang bij vele serieuze fokkers gebruikelijk is.
Jij bepaalt de voorwaarden als je ernstig bezig bent, volgens de meest aangewezen ethiek en natuurlijk nu ook de wet, niet de koper! Stop anders met fokken.

En geen valse verklaringen laten tekenen asjeblieft :evil: want al lezend tussen de letters heb ik de indruk dat je meerdere regels tracht te omzeilen...

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#42 , 15 sep 2014 22:11

Ik heb een erg naar gevoel bij deze wet. In feite is dit een soort poging om het dier "kat" te laten uitsterven, terwijl het land vol mensen loopt die graag een kat als huisdier houden. Ik haal liever een "per ongelukje" verwekte kitten bij een persoonlijke kennis van wie ik weet dat hij/zij haar katten altijd goed verzorgt, eerder dan bij een kweker waar je altijd moet afvragen of de kat die je koopt in optimale gezondheid is.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#43 , 16 sep 2014 15:19

Ik vermoed dat zowat alle katteliefhebbers een wrange smaak in de mond krijgen van deze wet.

Je zou het een stap in de goede richting kunnen noemen, maar...

Velen mensen vinden de meerkost voor een sterilisatie/kastratie teveel, om nog maar te zwijgen over het chippen...

Resultaat?
  • Meer kittens die worden afgemaakt
  • Meer kittens die worden "ten vondeling" gelegd
  • Minder kittens/katten die een woonst vinden, daar voor velen het gewoon teveel kost..
  • ...
Hoeveel mensen "vinden" hun dieren trouwens niet gewoon op straat?

Een oplossing? Nee, mss. een eerste stap in de goede richting, maar daar stopt het bij.

Het probleem bevindt zich bovendien niet bij de dieren zelf, het is de houding van (jammer genoeg) het gros van de eigenaars. Hoeveel mensen nemen geen kat in huis omdat ze denken dat die dieren low-maintenance zijn?

giserke
Berichten: 2434

#44 , 17 sep 2014 09:22

Ik heb er gemengde gevoelens bij.
Zwerfkatten zijn idd een probleem, maar verplichte sterilisatie van huiskatten vind ik een brug te ver.

Wat met volgend probleem: particulieren mogen dus volgens de wet geen gesteriliseerde kittens bezitten of aankopen.
Enkel erkende dierenhandelaars mogen dus kweken.
Alleen dierenhandelaars kweken geen gewone huiskatten, maar enkel dure raskatten.
Dat betekend dus als iedereen strikt de wet naleeft, er binnen hier en 10-15 jaar geen gewone huiskatten meer bestaan?

Skoldt
Berichten: 159

#45 , 17 sep 2014 11:06

Eigenaars worden verplicht hun kat onvruchtbaar te maken. Wie houdt zich dan bezig met de zwerfkatten ? Deze zullen de dans ontspringen en dat is nu wel precies de groep dieren waarvoor deze wetgeving werd opgemaakt ...

Terug naar “Actuele Thema's”