Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

FreelancerIT
Berichten: 1206

Re: Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#76 , 08 nov 2014 22:13

Niet mee eens, al overdrijf je daar fameus de kosten van een castratie (50 à 60€ voor een kater, ca. 125€ voor een poes - afhankelijk van de gekozen DA), Geen 2 à 300 euro!
Ik had het eigenlijk over de prijs van castratie, chippen, vaccinaties... (die je als verantwoord eigenaar best doet) dan kom je daar makkelijk aan. Bovendien, 50-60 euro voor een kater? Ik heb nooit minder dan 100 euro betaald.. Mss dat er zijn die het goedkoper doen, maar...

Mijn 3 poezen hebben me in totaal tegen de 500 euro gekost voor hun sterilisaties... Telkens rond de 150-175 euro per poes...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#77 , 09 nov 2014 02:20

Wie een huisdier aankoopt, moet beseffen dat daar héél wat kosten bij komen. Jaarlijks 1000 euro is niet zo veel. Iedereen kan natuurlijk financieel in de problemen komen, maar gezien het aantal gedumpte huisdieren zo groot is, zijn er veel mensen die blijkbaar, zelfs zonder gegronde redenen, de kost niet willen dragen.
Qua normale voeding, zonder extra's zoals speciale snoepjes of dierenarts of speciale dieetvoeding kom ik op ongeveer € 55 per jaar per kat. Dan heb ik altijd genoeg geld over voor de dierenarts of medicatie.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#78 , 09 nov 2014 06:57

hmm... ik dacht nochtans die 1000 euro ergens gelezen te hebben recent, maar blijkbaar heb ik me vergist. het correcte cijfer die ik vind is net geen 500 euro per huishouden.

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/De%2 ... 103755.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#79 , 09 nov 2014 11:19

€ 55 per jaar? Bedoel je niet eerder € 55 per maand?

Als ik optel wat 1 kat me aan voeding op maandbass kost ben ik daar al ver...

artemis
Berichten: 3294

#80 , 09 nov 2014 13:37

55€ per jaar is inderdaad ontzettend weinig, dat is nog geen 5€ per maand :?:
Ik zou niet weten hoeveel voeding alleen hier kost op jaarbasis. Ze krijgen wel premiumvoer wat niet bol staat van de granen en koolhydraten (katten zijn tenslotte geen hamsters) en waar geen smaak- kleur- en chemische bewaarmiddelen in zitten.
Oudste die net overleden is stond op nierdieet + medicatie, dat loopt ook behoorlijk op. En dan heb ik het nog niet eens over de DA bezoeken, bloedonderzoeken, labokosten…
De overblijver is ook ziek geweest en heb ik in Merelbeke (UGent) laten behandelen, dat heeft flink wat gekost maar hij is nu helemaal genezen. Sommigen verklaarden me toen gek maar ach, zij kopen een dure iPhone terwijl ik het nog steeds doe met een oud klein Nokiake. Kwestie van prioriteiten zeker.
Bovendien, 50-60 euro voor een kater? Ik heb nooit minder dan 100 euro betaald.. Mss dat er zijn die het goedkoper doen, maar...

Mijn 3 poezen hebben me in totaal tegen de 500 euro gekost voor hun sterilisaties... Telkens rond de 150-175 euro per poes...
Echt, minstens 100 euro voor een kater dat ben ik nog nergens tegengekomen. Zelfs in de dierenkliniek hier die flink duurder is dan alleenwerkende DAen vragen ze niet zoveel.
Als je wat googelt vind je wel wat gangbare tarieven. Sommige DAen of praktijken zetten hun prijzen online.

tira00
Berichten: 929

#81 , 09 nov 2014 16:24

50 tot 60 euro voor een kater te castreren?
Hier kost zoiets al vlug rond de 200 euro.
Een "gewoon" visite , zonder medicatie kost toch al rond de 50 euro.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#82 , 09 nov 2014 16:40

Hebben die katten hier nu nog niet genoeg MBruimte ingenomen?

TheJudge007
Berichten: 366

#83 , 09 nov 2014 18:41

€ 55 per jaar? Bedoel je niet eerder € 55 per maand? Als ik optel wat 1 kat me aan voeding op maandbass kost ben ik daar al ver...
Ik herhaal het dan nog maar eens: uitgerekend zuiver de normale voeding (geen snoepjes meegerekend zoals catisfaction of dergelijke, geen dierenarts, geen vlooienbestrijding, geen medicatie) brokjes of vochtig (blikjes van 400g): ongeveer € 55 per jaar. Er zijn natuurlijk mensen die hun katten dagelijks merken zoals Sheba geven en bvb het nodig vinden om hun kat 400g vochtige voeding per dag te geven. Om nog niet te preken van katten die dagelijks biefstuk krijgen. Mijn katten zijn gezond, het zijn binnenkatten en wegen gemiddeleld 3,5 tot 4,5 kg, behalve 1 die dan ook oud is en speciale dieet diervoeding voor de nieren krijgt van € 16/kg. De normale katdosis is 200g vochtige voeding per dag of 50 tot 75 g brokjes/dag gemiddeld. Ik weeg dat natuurlijk niet af en "geef" ze eten. Dus niet zoals ook velen doen: brokjes zetten en ze dan de ganse dag maar laten eten. Mijn katten eten ook 3 tot 4 keer per dag.

TheJudge007
Berichten: 366

#84 , 09 nov 2014 18:47

50 tot 60 euro voor een kater te castreren? Hier kost zoiets al vlug rond de 200 euro.
Dat is veel te duur in elk geval. Een "gewoon" visite , zonder medicatie kost toch al rond de 50 euro.[/quote]Ik betaal 30€ voor een gewoon visite, spuitjes inbegrepen als die nodig zijn. En het is een van de beste dierenartsen die ik ooit tegengekomen ben, daarom ga ik er ook al meer dan 20j.

TheJudge007
Berichten: 366

#85 , 10 nov 2014 03:42

55€ per jaar is inderdaad ontzettend weinig.
Ik heb al heel mijn leven katten gehad en heb ze altijd witte producten als basis voeding gegeven, wat niet wil zeggen dat ik nooit al eens Felix, Whiskas of Sheba koop. Een blik van 400 g vochtige voeding voor katten (Delhaize -GB) is een van de weinige producten dat op 20-25 jaar tijd niet is opgeslagen. De prijs was vroeger 12 BF en nu nog altijd 0.30 €. Brokjes witte producten kost nog minder, al geef ik ook al eens veel duurdere brokjes. Een kat hoeft niet meer dan 200g vochtige voeding per dag. Meer en ze worden dik. Dus inderdaad de basis voeding alleen kan zich zonder probleem tot 55 € per jaar herleiden. Ik heb al etterlijke keren aan mijn dierenarts gevraagd of dat goed is. Hij beweert dat dat geen enkel probleem is, en dat in andere voeding gewoon meer additieven zitten voor de reuk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#86 , 10 nov 2014 08:29

Over welke voeding nodig is, lijken me andere fora beter geschikt.

Terug naar “Actuele Thema's”