Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

Skoldt
Berichten: 159

Re: Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#16 , 04 sep 2014 14:26

Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.

Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.

Ik vraag me trouwens af hoe men dit alles gaat controleren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#17 , 04 sep 2014 14:47

...
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie.
Ja, maar vaak maar voor x katten. Als je dan een nest van 3-4 kittens hebt...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#18 , 04 sep 2014 14:49

Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.

Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.

Ik vraag me trouwens af hoe men dit alles gaat controleren ?
Die kans zit er idd dik in.

Veel mensen willen dat geld gewoon niet aan kun dieren uitgeven, en verkiezen dan maar door kordaat de kittens zelf af te maken, of ze te komen dumpen op een asiel.

Reclame

fieke0509
Berichten: 188

#19 , 04 sep 2014 14:51

Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.

Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.

Ik vraag me trouwens af hoe men dit alles gaat controleren ?
Dit is niet vroeger, dit is de realiteit, dit gebeurde de afgelopen maanden wekelijks. Of in dichtgeplakte kartonnen dozen in bossen. Volg zelf Zwerfkat in Nood, Felixproject, Asielen, ... En het is schering en inslag dat er kittens gedumpt, vermoord, afgezet, ... worden.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#20 , 04 sep 2014 14:53

Weet ik. Ik ben zelf vrijwilliger geweest voor Zwerfkat in Nood.

Maar sommige wetten zorgen voor extra problemen en een dergerlijke wet (die nodig is) zonder adequate controle riskeert op termijn voor meer problemen te zorgen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#21 , 04 sep 2014 15:02

...
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie.
Ja, maar vaak maar voor x katten. Als je dan een nest van 3-4 kittens hebt...
Imho zijn het niet de raskatten die een probleem vormen maar wel de zwerf- en huis en tuinkatten die moeten aangepakt worden, zij veroorzaken overlast.
çoit, ik heb zelf een huiskat die intussen al bijna 13 jaar oud is, ik ga die ook die niet meer laten castreren of laten chippen.
Dat beest heeft nog nooit een dierenarts gezien, k'ga die nu ook niet laten ontballen.

bambipower
Berichten: 1034

#22 , 04 sep 2014 15:03

Er zullen met de tijd ook minder nestjes komen. Hoe meer gecastreerde (steri..) katten, hoe minder kans dat er nestjes komen. Dus ook minder dumpen van nestjes.

fieke0509
Berichten: 188

#23 , 04 sep 2014 15:16

Weet ik. Ik ben zelf vrijwilliger geweest voor Zwerfkat in Nood.

Maar sommige wetten zorgen voor extra problemen en een dergerlijke wet (die nodig is) zonder adequate controle riskeert op termijn voor meer problemen te zorgen.
Daar heb je natuurlijk wel een goed punt, maar alsnog vind ik het positief dat er tenminste al íets gebeurt en dat er al eens over nagedacht wordt. Is al een groot verschil met hoe het was.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#24 , 04 sep 2014 18:56

Misschien een wat stomme vraag, maar wat als je je kat niet wil laten steriliseren omdat je er graag een nest jongen mee wil? Niet elke persoon die een kat laat voortplanten is een onethische kweker, je hebt ook mensen die hun jongen enkel aan betrouwbare mensen geven die er goed voor zorgen, of die gewoon zelf de kittens willen houden.

Ik heb vroeger 2 katten gehad, en die verlieten nooit het huis (woonde langs een zeer drukke baan, en had al eens een kat die aangereden werd verloren, dus voor eigen veiligheid binnenshuis gehouden). Dus die kat kon zich niet voortplanten wegens gebrek aan ontmoeting met een kater. Wat voor zin heeft het dan om een dier te steriliseren die niet eens de kans krijgt om zich voort te planten?

En ook, als we alle katten voortaan steriliseren, hoe gaan we dan voorkomen dat de kat in België een uitstervende diersoort is? Ik zou nog altijd graag een nieuwe kat in huis halen in de toekomst, en het idee om een diersoort onvruchtbaar te maken zodat de voortplanting quasi stilvalt lijkt me ethisch onverantwoord gezien een kat ongevaarlijk is én voor veel mensen een geliefd huisdier.

eylis
Berichten: 8842

#25 , 04 sep 2014 19:04

ik heb mijn katers en katten altijd laten steriliseren. Het kostte me geld ja. Als ik de ellende zie van zwerfkatten ed. En ok, als je je kat(er) binnen kan houden. Dan neem je je verantwoordelijkheid nog ter harte. Maar maak eens een rekensommetje hoeveel nakomelingen een ongecastreerde kater in zijn vruchtbare carrière (toch minstens zo'n 6 jaar) kan verwekken? Dàt zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#26 , 04 sep 2014 21:16

Nee, maar het kan ook niet de bedoeling zijn toch dat de kat uitsterft? Als je elke kat gaat steriliseren, gaan er op den duur geen katten meer overblijven, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn voor wat toch een geliefd huisdier is?

Mijn katten zijn nooit gesteriliseerd geweest maar de laatste 2 (vrouwtjeskatten allebei) bleven altijd binnenshuis, het was qua verkeer onverantwoord gevaarlijk hen gewoon te laten rondlopen. Dus sterilisatie was sowieso onnodig, die bleven heel de tijd binnen en hebben nooit "contacten" met een kater gehad... En erg leken ze dat niet te vinden, die katten sliepen de hele tijd bij de verwarming of open haard, hebben nooit door wind en weer of door felle regen moeten lopen, die hadden een erg leuk luxeleventje vergeleken met de katten die buiten moesten gaan rondlopen. We hielden ze altijd binnen, maar na enige tijd zijn ze dat danig gewend dat ze ook niet echt behoefte hebben om buiten te proberen glippen. Voor de zekerheid stonden ramen en deuren nooit open en werden kamers beurtelings verlucht wanneer de kat elders in huis was, zodat het praktisch onmogelijk voor hen was om buiten te rennen (alhoewel ze daar ook geen behoefte aan leken te hebben)

eylis
Berichten: 8842

#27 , 04 sep 2014 21:35

Zoals ik zei Tsunami, je hebt je verantwoordelijkheid genomen. Maar er zijn veel eigenaars die vooral een ongecastreerde kater houden en die wél buitenlaten, onder het motto van: als er baby's van komen is het mijn probleem niet. En dat is erg. Maak je niet ongerust, de katten zullen niet uitsterven, maar het probleem van zieke en zwakke zwerfdieren zal ingedijkt worden. De aantallen katten die nu bij dierennasielen moeten inslapen, zijn vreselijk.Er zullen nog steeds nestjes binnengebracht worden en je zal nog steeds katjes kunnen kopen of ophalen. Het zal beheersbaar zijn.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#28 , 04 sep 2014 23:21

Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.

Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.

Ik vraag me trouwens af hoe men dit alles gaat controleren ?
Dit is niet vroeger, dit is de realiteit, dit gebeurde de afgelopen maanden wekelijks. Of in dichtgeplakte kartonnen dozen in bossen. Volg zelf Zwerfkat in Nood, Felixproject, Asielen, ... En het is schering en inslag dat er kittens gedumpt, vermoord, afgezet, ... worden.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
De grootvader van mijn echtgenoot heeft 2 Wereldoorlogen overleefd door katten 'te eten'. (Schijnt naar konijn te smaken?)

Xanti
Topic Starter
Berichten: 5

#29 , 05 sep 2014 01:22

Dus je verkoopt je kittens open zodat de nieuwe eigenaar ermee kan fokken zoals het belieft? Zonder een verplichting ze te steriliseren? Stort je ook geld aan broodfokkers misschien?

Onverantwoord.
Je hebt mijn vraag duidelijk niet goed gelezen.
Ik verkoop mijn kittens bij voorkeur gesteriliseerd of gecastreerd, maar wat te doen als de nieuwe eigenaar dat niet wil ?
Kan ik dan een bindend contract opmaken waarin ik de koper verplicht de kat te steriliseren voor ze 5 maanden oud is ?
Ik vraag hier juridisch advies, geen veroordeling tot de schandpaal ! :evil:

Xanti
Topic Starter
Berichten: 5

#30 , 05 sep 2014 01:30

is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
???? is dat een grote kost ???

Beestjes kosten geld, en als 60 - 120€ al te veel is, neem je best geen dieren in huis. Als ze ziek worden moet je er ook mee naar de dierenarts... en als je geen geld hebt kan dat slechte gevolgen hebben.

Ik vind de wet dan ook logisch, dat ze nu al op voorhand moeten gecastreerd (steriliseerd) zijn, voor ze verkocht worden. De kans is groot, dat er zo minder overlast komt van zwerfkatten.

Dus : volgens mij is de wet duidelijk. Je moet ze verkopen gesteriliseerd (castreerd)

Volledig akkoord : voor 1 kat is die kost haalbaar. Wie voor een kitten kiest moet die verantwoordelijkheid nemen, zo simpel is dat. Voor mij is het geen probleem, ik reken de kost gewoon door. Maar mensen die nestjes gratis weggeven gaan die kost niet doen en de kittens nu dumpen, dat is het gevolg van deze wet.
Ze zouden beter de kittens verplicht laten chippen (is goedkoper) en dan de nieuwe eigenaars een bewijs van castratie/sterilisatie laten opsturen naar dierenwelzijn binnen de 5 maanden.
Dan hebben ze ineens controle en dan kan je bij niet-naleving ook gaan beboeten.
Maar daar is bij deze wet duidelijk niet verder over nagedacht.

Terug naar “Actuele Thema's”