Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

Xanti
Topic Starter
Berichten: 5

Verplichte sterilisatie van katten sinds 1/9/2014

#1 , 02 sep 2014 00:15

Ik ben een occasionele kweker die maar 1x per jaar een nestje raskatjes heeft , meer als hobby want ik verkoop ze aan een zeer lage prijs.
Nu is er een nieuwe wet die mij verplicht elk kitten te identificeren en steriliseren.
Ik wil dat best doen, MAAR de meeste van mijn klanten willen NIET dat ik ze laat steriliseren op zo'n jonge leeftijd.
De meeste dierenartsen die ik ken vinden het eigenlijk ook onverantwoord voor de gezondheid van het kitten.
Als ik de toekomstige eigenaar van het kitten een bindend contract laat tekenen dat hij ze vanaf 5 maanden laat castreren of steriliseren,
ben ik dan ook in orde met de nieuwe wet ? of riskeer ik dan sowieso een boete ?
Eerlijk gezegd denk ik dat deze wet er toe gaat leiden dat nog meer mensen kleine katjes gaan dumpen.
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 02 sep 2014 09:29

Dus je verkoopt je kittens open zodat de nieuwe eigenaar ermee kan fokken zoals het belieft? Zonder een verplichting ze te steriliseren? Stort je ook geld aan broodfokkers misschien?

Onverantwoord.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 03 sep 2014 18:57

is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
???? is dat een grote kost ???

Beestjes kosten geld, en als 60 - 120€ al te veel is, neem je best geen dieren in huis. Als ze ziek worden moet je er ook mee naar de dierenarts... en als je geen geld hebt kan dat slechte gevolgen hebben.

Ik vind de wet dan ook logisch, dat ze nu al op voorhand moeten gecastreerd (steriliseerd) zijn, voor ze verkocht worden. De kans is groot, dat er zo minder overlast komt van zwerfkatten.

Dus : volgens mij is de wet duidelijk. Je moet ze verkopen gesteriliseerd (castreerd)

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 03 sep 2014 20:58

Ik vindbhet een mooie theorie zij het wat naïef. De meeste mensen halen hun kittens op bij andere mensen thuis. Hoe ga je al die mensen ooit controleren en het afdwingen?

Ik geef TS op dat vlak gelijk.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 03 sep 2014 21:02

is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
???? is dat een grote kost ???

Beestjes kosten geld, en als 60 - 120€ al te veel is, neem je best geen dieren in huis. Als ze ziek worden moet je er ook mee naar de dierenarts... en als je geen geld hebt kan dat slechte gevolgen hebben.

Ik vind de wet dan ook logisch, dat ze nu al op voorhand moeten gecastreerd (steriliseerd) zijn, voor ze verkocht worden. De kans is groot, dat er zo minder overlast komt van zwerfkatten.

Dus : volgens mij is de wet duidelijk. Je moet ze verkopen gesteriliseerd (castreerd)
Is dat een grote kost.. Voor velen wel ja.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 03 sep 2014 21:37

dan moet je geen katten nemen.... heb je zojuist ook volt gezien? Waar ze een 4tal pasgeboren katjes moesten laten inslapen?

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... siel.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

10575 katten worden jaarlijks het leven beroofd, omdat er overpopulatie ontstaat. Een koppel katten kan voor 100 nakomelingen zorgen.

Carinecn
Berichten: 103

#7 , 03 sep 2014 21:54

Misschien waren die katjes gevonden terwijl de moeder eten aan het zoeken was, en het is niet gezond voor jonge katjes om voor 6 maanden te steriliseren, elke dierenarts weet dat.

fieke0509
Berichten: 188

#8 , 04 sep 2014 09:59

Misschien waren die katjes gevonden terwijl de moeder eten aan het zoeken was, en het is niet gezond voor jonge katjes om voor 6 maanden te steriliseren, elke dierenarts weet dat.
Deze vier werden ingeslapen terwijl ze maar een dag oud waren omdat er gewoon niemand voor kon zorgen.

En katten steriliseren voor hun 6 maanden is perfect gezond, dit is al lang bewezen. Ze hebben achteraf minder last van de narcose. Elke dierenarts weet dat! Het is alleen wat moeilijker om een kleine kat te steriliseren dan een groten. En op 6 maanden kan je kat al perfect zwanger zijn en lopen er weer van die dutskes die geen kans krijgen in het leven.

Mensen zijn gewoon te dom en te egoïstisch om dit probleem aan te willen pakken. Net zoals gisteren bij VOLT, het gezin uit Mol dat al zeker 10 nestjes gehad had met hun 5-jarige kat. Ze moesten die mensen afschieten.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 04 sep 2014 10:10

Inderdaad, die mensen uit mol zijn ontzettend onverantwoord, en net door die soort personen is die wet er gekomen.

Hun verdediging : ik geraak de katjes altijd kwijt --- is nonsens, want ze moeten er mee leuren tot in warenhuizen toe
En hun toekomst was : kijken of ze de wet naast zich kunnen neerleggen... of er veel controle gaat zijn.

Waren nochtans mensen die er warmpjes bijzaten, en er niet echt uitzagen of ze geldtekort hadden. Het is dus gewoon egoisme en gierigheid

Een dikke foei van mij, en hopelijk krijgen die mensen nu ook veel tegenkanting in hun omgeving.

De wet dient gerespecteerd te worden, ze is er niet voor niets

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 04 sep 2014 11:41

Ik heb Volt niet gezien, ik weet wel dat over het algemeen de meeste katten onnodig worden ingeslapen. In het geval van Volt zelfs mogelijks voor het dramatisch effect. Ook gaat het beeld dat er uit een dergerlijk programma naar voor komt vrij vertekend zijn.

Ik ben in principe voor de verplichte sterilisatie & kastratie van huiskatten, mits dit gepaard gaat met de nodige finesse en controle. Een kat zomaar steriliseren mag niet. Er is een minimumleeftijd aan verbonden. Is dat opgenomen in die wetgeving, of is het gewoon kort door de bocht gegaan? Zoals zo vaak met wetten.

Of het de Zwerfkattenpopulatie zal indijken valt te betwijfelen. Als 1 koppel katten al voor 100 nakomelingen kan zorgen, dan gaat het verplicht steriliseren van huiskatten (waar het gros nooit in aanraking komt met de Zwerfkattenpopulatie) slechts een erg beperkte impact hebben.

Een oplossing hier voor is er niet. Die beestjes bestaan er nu eenmaal.

Wat niet wegneemt dat de wet welkom is. Er worden inderdaad jaarlijks duizenden katten (zowel kittens als volwassen dieren) gedumpt, mss dat er daar met deze wet verandering in komt. Hoewel het ergens wel valt te betwijfelen.
  • Veel gezinnen kunnen zich tenslotte de meerkost die een dergerlijke ingreep met zich meebrengt niet veroorloven. Die mensen dan verbieden om een kat in huis nemen lijkt me wat overdreven...
  • Ook vraag ik me af hoe ze dit ooit gaan controleren. Slechts een klein aantal van geplaatste dieren komen uit een asiel of van een kweker. Het gros komt van particulieren die toevallig een nest hebben gekregen.
Goed, mss. zie ik het iets te donker in.

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 04 sep 2014 12:11

misschien gaan mensen nadenken, en hun kat steriliseren zodanig ze niet in kosten vallen, mocht er een nestje komen. Dat was ook hetgeen die minister vertelde : anticipeer, en laat je kat nu al castreren (steriliseren) als je die kosten niet wil-kan dragen. Vanaf je een nestje krijgt, lopen kosten extra op.

fieke0509
Berichten: 188

#12 , 04 sep 2014 12:28

misschien gaan mensen nadenken, en hun kat steriliseren zodanig ze niet in kosten vallen, mocht er een nestje komen. Dat was ook hetgeen die minister vertelde : anticipeer, en laat je kat nu al castreren (steriliseren) als je die kosten niet wil-kan dragen. Vanaf je een nestje krijgt, lopen kosten extra op.
Dat is de redenering achter deze wet, maar of die duidelijk is voor iedereen is nog maar de vraag.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#13 , 04 sep 2014 13:10

Tenzij er intensieve controle is valt het nut van een dergerlijke wet in het water.

Bovendien, wat gebeurd er met mensen wiens kat onverwacht zwanger geraakt? Riskeren ze een boete of wat juist?

bambipower
Berichten: 1034

#14 , 04 sep 2014 14:07

nee, die riskeren geen boete, maar die worden wel verplicht hun nestje te laten registreren en steriliseren (castreren). Kan dus duur uitkomen als je bvb een nestje van 4 hebt.

Echt controle gaan ze ook niet doen... maar mensen die het niet doen, risceren wel een boete, als er problemen ontstaan. Bvb je geeft je katje weg, en die mensen gaan daarna een klacht indienen dat je de wet niet gevolgd hebt

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 04 sep 2014 14:15

...
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie.

Terug naar “Actuele Thema's”