politie in het openbaar filmen : klacht ingediend

giserke
Berichten: 2434

Re: politie in het openbaar filmen : klacht ingediend

#16 , 28 aug 2014 12:24

Een agent die iemand die geboeid op de grond zit, nog eens extra schoppen verkoopt om zijn agressie te koelen, en dit staat op video, daar heb ik geen voorgeschiedenis voor nodig. De beelden zeggen genoeg.
En dan zou die agent die geschopt heeft nog eens het recht moeten hebben die beelden in beslag te nemen zoals de politievakbond wil?

Bovendien het woord van een agent wordt als waar beschouwd.
Als wij als burger al iets willen bewijzen is een video of geluidsopname het enige middel om tegen het 'woord van een agent' in te gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 28 aug 2014 13:28

@giserke : Zonder enig probleem doorgeven die film aan vb parket zoals ik ook al heb geschreven ... iemand die geboeid is is zonder verweer dus einde gebruik van wettelijk geweld.
Dat is duidelijk.
Trouwens daar zijn ook zonder filmpjes een ganse reeks van veroordelingen van.

giserke
Berichten: 2434

#18 , 28 aug 2014 14:07

Zonder filmpjes bewijzen wordt het bijzonder moeilijk als er geen verschillende getuigen zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 28 aug 2014 14:15

Het is de rechter die beslist over de bruikbaarheid van ALLE bewijzen die worden voorgelegd.
En in een aantal waren er buiten politie en dader geen getuigen dus u ziet het kan steeds.

j.demoor
Berichten: 10360

#20 , 30 aug 2014 10:31

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden...“Art.80.Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht en de naburige rechten, is schuldig aan het misdrijf van namaking...Art.86bis.§ 1. Onverminderd § 3 heeft de benadeelde recht op de vergoeding van elke schade die hij door een inbreuk op een auteursrecht of naburig recht lijdt...Art.86ter.§ 1. Wanneer de rechter een inbreuk op het auteursrecht of een naburig recht vaststelt, beveelt hij tegenover elke inbreukmaker de staking van deze inbreuk...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

‘De houder van het recht op eigen afbeelding kan zich verzetten tegen elke publikatie van zijn afbeelding. Een toelating tot het maken van een afbeelding impliceert geen toelating tot het verspreiden en gebruiken van de afbeelding‘(Rb.Mechelen AR.15791,29 maart 1983,R.W. 1984-85,62-63)
‘Als de gefotografeerden van een op een openbare plaats genomen foto expliciet het onderwerp uitmaken van de foto, mag deze niet zonder hun uitdrukkelijke toestemming worden gepubliceerd. Voor een vordering die gebaseerd is op het recht op afbeelding, is het bewijs van een fout niet vereist, maar de vordering kan worden gecumuleerd met een vordering op grond van art. 1382 B.W. De ongewilde associatie van de gefotografeerden met maatschappelijk geëngageerde verenigingen en doelgroepen met een andere filosofische overtuiging dan de hunne, verantwoordt te dezen een morele schadevergoeding van 100.000 fr. voor elke eiser. Het feit dat, niettegenstaande protest van de eisers, de foto andermaal gepubliceerd werd, wettigt de toekenning van een dwangsom‘(Rb.Antwerpen 12 mei 1989,R.W. 1989-90,654).

‘Het persoonlijkheidsrecht op afbeelding houdt in dat de geportretteerde zich kan verzetten tegen elke publikatie van zijn afbeelding zonder zijn toestemming. Algemeen wordt evenwel aangenomen dat ‘publieke personen’ zoals politici, kunstenaars en sportlui, stilzwijgend toestemming geven om hun afbeelding te publiceren. Een bekend sportbeoefenaar kan zich in principe niet verzetten tegen het publiceren van zijn foto in een krant of weekblad, op voorwaarde dat dit gebeurt met de bedoeling de lezer te informeren, ter illustratie van de berichtgeving betreffende de sportactiviteit, en op voorwaarde dat geen inbreuk gepleegd wordt op zijn recht op privacy‘(Rb.Brugge 27 juni 1994,R.W. 1994-95,473)

Zie zo nodig ook :
LIEVENS,J.,Het recht op afbeelding,R.W. 1976-77,1857-1858
GULDIX,E.,Algemene systematische beschouwingen over het persoonlijkheidsrecht op eigen afbeelding,R.W. 1980-81,1161-1175
BALLON,G.,De rechten van de geportretteerde,R.W. 1985-86,2645-2649
VOORHOOF,D.,Auteursrecht op foto's(noot onder Brussel 29 maart 1991),R.W. 1991-92,816-820
VINCOTTE,B.,Les droits d'auteur photographiques,T.B.B.R. 1992,123-140
MOM,G.,Portretmerken,Intel.Eig.Recl.(Ned.) 1996,169-175.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke
Berichten: 2434

#21 , 30 aug 2014 12:00

Politieagenten zijn voor mij ook ‘publieke personen’ want ze voeren een openbaar ambt uit met gezag.

eylis
Berichten: 8840

#22 , 30 aug 2014 21:34

giserke, het is zoals je schrijft: politieagenten zijn VOOR JOU publieke personen. Maar LEES het artikel van Demoor eens GOED. Daar geeft hij omstandig de uitleg wat met een "publieke persoon" bedoeld wordt. en zo moet je het dus dan ook begrijpen, zoals de tekst het omschrijft: BEKENDE mensen...

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 30 aug 2014 22:26

In een grotere groep moet het filmen dan wel de persoon per toeval in beeld brengen en daar niet op blijven focussen.
En zoals ook reeds gezegd .... op het net gooien met het doel DIE persoon te treffen....

giserke
Berichten: 2434

#24 , 30 aug 2014 22:34

Laat dit duidelijk zijn, ik keur het openbaar maken van beelden via internet en sociale media niet goed.
Zeker niet voor het onderzoek afgesloten is, en voor er een vonnis van de rechtbank over de gefilmde feiten.

Vandaar dat ik ook vind dat er een groot onderscheid is tussen filmen, en de filmpjes openbaar maken.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#25 , 31 aug 2014 08:02

Sinds bijna iedereen over zij eigen reality-cameraatje beschikt krijgen velen een moraalridder opstootje. Puur egocentrisme. Een flik die verbaal wat uit de hoek komt ? rap rap filmen die gaan we liggen hebben. Filmpje maken van een mens die in elkaar geschopt word ? jazeker maar vooral niet tussen komen of hulp bieden.
Wat er aan vooraf gaat kennen we niet. Sommige op voorhand gebrandmerkte wegpiraten waren misschien wel onderwerp van wat pesterijen door de zogenoemde rechtvaardige filmers die alleen "hun"stukje laten zien.

Mijn inziens gewoon die handel afvoeren als er geen kompleet beeld is zijnde filmpje + onderzoek door bevoegde diensten.
En voor de rest ? Hoe geloofwaardig zijn die digitale beelden nog. Star Wars lijkt ook heel erg echt.

lohabra
Berichten: 1015

#26 , 03 sep 2014 16:29

Sinds bijna iedereen over zij eigen reality-cameraatje beschikt krijgen velen een moraalridder opstootje. Puur egocentrisme. Een flik die verbaal wat uit de hoek komt ? rap rap filmen die gaan we liggen hebben. Filmpje maken van een mens die in elkaar geschopt word ? jazeker maar vooral niet tussen komen of hulp bieden.
Wat er aan vooraf gaat kennen we niet.
Neen, maar wat er ook aan vooraf moge gegaan zijn. Agenten die een weerloze, dan al ontwapende, man blijven in elkaar schoppen .... is op geen enkele manier goed te praten. Dwangmiddelen gebruiken om hem te ontdoen van zijn wapen = no problem. Maar om die man dan vervolgens te blijven schoppen ....

Ik zie niet in waarom de burger geen bewijsmateriaal mag verzamelen van welbepaalde wangedragingen van welbepaalde sujets binnen het korps.
Mijn inziens gewoon die handel afvoeren als er geen kompleet beeld is zijnde filmpje + onderzoek door bevoegde diensten.
En voor de rest ? Hoe geloofwaardig zijn die digitale beelden nog. Star Wars lijkt ook heel erg echt.
Jajaa .... politiediensten die het werk van andere politiemensen gaan controleren. Beetje ernstig blijven, hé.

Weg met dat beeldmateriaal, alles rap-rap den doofpot in. Da's wellicht beter. Zoals die zaak van Jonathan Jacob. ZONDER beelden, was die zaak ook nooit onderzocht geweest, remember ? Willen zij niet gefilmd worden ? Binnen blijven en een andere job zoeken. Simple as that. Als ik morgen de supermarkt binnen ga, hebben ook minstens tien camera's mij gezien.

En daarbij: het zal nog altijd de rechter zijn die een oordeel zal vellen in hoeverre hij het voorhanden zijnde beeldmateriaal aanvaardt als bewijsmateriaal of niet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

BloodNight
Berichten: 621

#27 , 04 sep 2014 13:53

Waarschijnlijk ga ik hier veeeeeel reactie op krijgen maar ik ga het toch doen.
Wat is er dan fout gelopen in de zaak van Jonathan Jacobs? ik heb de beelden gezien, ging volgens het boekje...
Heeft er iemand veroordelingen opgelopen?
De enigste die waarschijnlijk in fout gegaan is, is de substituut van wacht. En dat is zelf gissen.
Weet iemand hier het volledige verhaal, alle bewijzen gezien, Processen verbaal gelezen, wettelijke basis opgezocht? Pas dan hebben mensen recht op spreken.

Didymus
Berichten: 2061

#28 , 04 sep 2014 14:31

De zaak komt pas volgende week voor de KI, dus is er natuurlijk nog niemand veroordeeld. Nog niet...
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#29 , 05 sep 2014 01:00

Laten we niet dun doen, zonder videobeelden van Jonathan Jacobs, wist niemand wie die jongen was.
Dan werd die jongen begraven als 'een hond in de grond' zonder enige vorm van onderzoek.

BloodNight
Berichten: 621

#30 , 05 sep 2014 13:15

Als ik mij niet vergis was er al een onderzoek gevoerd?

Terug naar “Actuele Thema's”