Boete nmbs - verjaring ?

tonio
Topic Starter
Berichten: 8

Boete nmbs - verjaring ?

#1 , 16 jun 2014 08:29

Beste,

Ik wist niet goed in welk thema ik dit moest plaatsen en had een eerder onderwerp over de nmbs gelezen bij actuele thema's. Moest dit fout zijn gelieven mijn topic te verplaatsen.

Ik heb eind mei een brief in de bus gekregen van de deurwaarders van de nmbs dat ik eind juni moet voorkomen wegens het niet betalen van mijn boete(s) voor zwartrijden. Een 2 jaar geleden heb ik een brief in de bus gekregen van de deurwaarders van de nmbs (modero) waar er in stond dat ik betrapt was op het zwartrijden en dat ik hiervan al op voorhand kennis was gebracht door een eerste brief van hun (nooit gekregen/ontvangen).

Hierop heb ik een mail gestuurd naar hun email adress : treinbetalen@modero.be met het volgende :
Beste,

Ik heb vandaag een brief in de bus gekregen van jullie bureau ivm betrapt te zijn op zwartrijden op 05/07/2012. Er stond in dat ik hiervan al op voorhand kennis heb van gekregen maar dit is de eerste brief dat ik hierover ontvang. Ik heb zelf geen andere informatie buiten de datum ontvangen (op deze brief dus). Is het mogelijk om hierover meer informatie te krijgen want ik heb altijd direct mijn treintickets betaald de dag nadien toen ik ervoor 'betrapt' werd op zwartrijden.

Mvg,
Hierna heb ik deze automatische mail ontvangen :
Geachte,
Wij hebben uw e-mail goed ontvangen. Wij stellen alles in het werk om uw vraag zo spoedig mogelijk te behandelen. Wij streven ernaar om u binnen de 5 werkdagen te antwoorden. Ingeval van complexe vragen kan dit echter iets langer duren. In dat geval bedanken wij alvast voor uw begrip voor deze eventuele vertraging. Wij willen u in elk geval duidelijk en volledig informeren.
Met vriendelijke groeten,
Modero Gerechtsdeurwaarders
Deze emails zijn van 26 en 27 september 2012.

Sinds dan heb ik geen enkele brief gekregen noch en antwoord op mijn email.

Nu, eind mei 2014 krijg ik een aanmaning om voor te komen voor het vredegerecht voor 3 feiten van zwartrijden en dat ik in totaal een 800euro moet betalen...Er zit ook een kopie bij van de andere 2 feiten. Ik wist hier tot op heden niets van aangezien dit van in mijn studenten periode was en het is ook al een 2 jaar geleden.

Nu vraag ik mijn boetes al dat niet verjaard zijn of niet...Ik heb altijd al mijn tickets betaald aan de nmbs, ik heb meer dan 20 go-passen liggen van vroeger en nog meer enkele tickets..Ik vind het absurd dat zo nu plots afkomen van 'betaal hier een 850euro'

Hoe pak ik dit het beste aan ?

Mvg,

Tonio

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2014 08:41

Het beste is van te betalen, want dit verjaart maar na 10 jaar, en de kosten gaan blijven oplopen.

En na het vonnis van het vrede gerecht begint opnieuw 10 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tonio
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 16 jun 2014 09:05

Ik heb sinds na die laatste email ( 2 jaar geleden ) nooit iets terug gehoord van de deurwaarders, geen aangetekende brief, geen telefoon,geen bezoek, niets. En nu na 2 jaar komen ze opeens af dat ik 850euro moet betalen? Dit gaat toch niet zomaar..

relevant artikel :

http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... eurwaarder" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 16 jun 2014 10:48

Best is nog steeds dat u uw eigen dossier zeer goed opvolgt,
en indien u geen antwoord verkrijgt blijven opnieuw contacteren...

en best ook via telefoon:

Ziet dat je voor elk gesprek duidelijk alle informatie die je hebt voor je liggen hebt (brieven, datums, mails, vorige gespreken, etc) k
Noteer ook wanneer je belt en met wie, en schrijf achteraf wat je juist vernomen hebt.
(kan je helpen om je dossier sterker te maken, neem eventueel je eigen gesprek op om te herbeluisteren)

Met Modero:
- http://www.treinbetalen.be/nl/Contacteer-ons/" onclick="window.open(this.href);return false;
0800/237.38

Of dat u de nmbs klantendienst zelf contacteren? en eerst vragen hoe het juist zit, en dat je de ticketprijs dan wel wil betalen (in de hoop dan de boete niet te betalen en het dossier vlugger te sluiten)
- http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 02 528 28 28
7 dagen op 7 van 7 u. tot 21.30 u.

of via de ombudsdienst:
- http://www.ombudsmanrail.be/nl/contact. ... D=92&IDC=6" onclick="window.open(this.href);return false;
02/525.40.00

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2014 10:55

Ik heb sinds na die laatste email ( 2 jaar geleden ) nooit iets terug gehoord van de deurwaarders, geen aangetekende brief, geen telefoon,geen bezoek, niets. En nu na 2 jaar komen ze opeens af dat ik 850euro moet betalen? Dit gaat toch niet zomaar..

relevant artikel :

http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... eurwaarder" onclick="window.open(this.href);return false;


Eén feit is zeker dat test aankoop je boete niet gaat betalen!

De Correctionele Rechtbanken van Charleroi en Antwerpen hebben het zwartrijden uitdrukkelijk als een misdrijf beschouwd (vonnissen van 21 juni 1983, resp. 15 november 2002).

Hierdoor is de bijzondere verjaringstermijn dus niet van toepassing op de rechtsvordering van de NMBS ten aanzien van personen die vervoerd werden zonder in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs (geen ticket of geen abonnement).

De burgerlijke vordering van de NMBS is dus een niet-contractuele vordering. Artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de termijnen voor deze burgerlijke, niet-contractuele vorderingen 5 jaar is.

Op 19 januari 2012 heeft Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette in de Kamer bevestigd dat de verjaringstermijn 5 jaar is in plaats van 10 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Actuele Thema's”