werkbonus

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

werkbonus

#1 , 11 mei 2014 08:12

De regering heeft net nog de werkbonus verhoogd, met als doelstelling de personen die beginnen (of al langer werken) aan een laag brutoloon een netto salaris te geven dat voldoende hoger is dan wat men aan werkloosheidsuitkeringen krijgt.

Kwestie van voldoende te motiveren om zo snel mogelijk (terug) te gaan werken.

Nu hangt daar wel een vervelend neveneffect aan, met name wanneer dat brutoloon begint te stijgen, er tot het punt dat de werkbonus wegvalt eigenlijk netto zeer weinig van overschiet!

Dit is niet zo leuk voor de werknemer en gaat mijn inziens velen, vooral kleinere werkgevers, ertoe overhalen van in plaats van een hoger loon te betalen een fiscaal "creatieve" oplossing (lees zwartwerk) te zoeken.

Om een voorbeeldje met nummers te geven:

Een arbeider in een 38 urenweek krijgt een uurloon van 13,15€.

Behoudens enige andere vergoeding zal als alleenstaande zijn netto maandloon 1445€ bedragen.
Dit netto loon bevat een werkbonus van 65€.

Wanneer hij 1€ per uur opslag krijgt zal zijn netto loon naar 1496€ stijgen.

Dus onze lage loon arbeider ziet van zijn 1€ opslag slechts 0,32€! Hij krijgt dus van zijn maandelijkse extra 156 Euro slechts 51€ mee naar huis. Hoofdzakelijk door het verdwijnen van zijn werkbonus!



Vergelijk met een arbeider aan een hoog loon (boven de 37,330€ belastbaar), bij wie elke Euro extra aan de hoogste belastingschijf zal belast worden, die gaat van zijn 1€ bruto opslag 0,43€ overhouden.


Het idee erachter is natuurlijk wel goed, maar de implementatie lijkt mij helemaal niet goed.
Nadelen die ik er al snel uit kan opmaken:

- Men neemt een gedeelte motivatie weg om via allerhande wegen (inzet, bijscholing,...) zich te verbeteren want er gaat pas financiële "reward"komen na een relatief lange tijd.

- Men creëert een beetje afgunst tussen arbeiders, waar bijvoorbeeld "ervaren geschoolde" arbeider zeer weinig meer verdient dan een onervaren schoolverlater, terwijl deze laatste wel een heel stuk duurder is voor zijn werknemer (en die navenant hogere prestaties/productiviteit zal verwachten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Berichten: 205

#2 , 11 mei 2014 14:50

de werkbonus werd niet verhoogd, maar wel de "fiscale werkbonus" van 8,95% naar 14,40%. Dit percentage wordt dus berekend op de werkbonus. Vermits de werkbonus zelf al beperkt is gaat het dus maximum over een paar euro's verschil per maand (ik denk bij de laagste inkomens ergens iets van rond de 10 euro).

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

#3 , 11 mei 2014 14:56

Men probeert werknemers uit de werkloosheidsval (waar men liever werkloos blijft omdat werken amper meer verdient) te halen.

En dan creert men een promotieval waar een betere job (te bereiken door extra scholing en motivatie/inspanningen) bijna geen extra inkomen levert, maar alleen meer/moeilijker werk en eventueel meer verantwoordelijkheden...

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Reclame

MissChilli
Berichten: 63

#4 , 15 mei 2014 22:10

Ik ben zo'n Kop van Jut.
Mijn loonfiches.
Netto:
19 dagen werken = 831€
20 dagen werken = 818€
21 dagen werken = 793€
Ik vind dat super motiverend niet? Pffft.
Jaarlijks te betalen belastingen: klein maandloontje, netto.
Ze mogen hun bonus steken waar de zon niet schijnt eerlijk gezegd.

Neen dat is geen full time. Ik vind geen full time job met contract van onbepaalde duur en ik ga het mijne zeker niet opzeggen om een paar maand elders te werken en dan geen recht hebben op stempelgeld omdat ik zelf een contract van onbepaalde duur verbroken heb. Da zal wel zijn da.
Ons moeder kon ook geen 3 kinderen laten studeren dus ik heb geen diploma, ik zal wel zien dat ik niet op den dop terecht kom. Of erger, het ocmw met nog minder inkomen tot gevolg.
En ik doe mijn job graag.
Verder ga ik er niet over uitweiden of mijn bloeddruk schiet de hoogte in.

Maar weet je, je moet altijd het beste maken van u leven en met wat u hebt. En dat is exact wat ik doe.
Wat voor zin heeft het steen en been te klagen, u eigen ziek te maken en jaloers te zijn op wie meer heeft? Steek daar toch geen energie in mensen. Zaag er eens over als het u te veel is en ga dan verder met je leven, euh OVERleven.
Moeilijk gaat ook, ik heb veel moeilijker meegemaakt en ik ben er toch redelijk uitgekomen.

Maar moest ik ooit mijn werk verliezen, ik kan garanderen dat het levenslang is als ik geen 1500€ netto verdien.
Als dopper had ik 1000-1100€, omnio statuut, studiebeurs voor de klein, bijverdienen als PWA, en tijd in overvloed.
Dan doen ze heel veel beloftes zodat je erin trapt en er alles aan doet om toch maar een job te vinden. En na 10 jaar tot de conclusie komt dat je werkloze buur intussen een eigen huis gekocht heeft, op vakantie gaat, met een auto rijdt ... en dat gij lijk de grootste sul op aard ne paria van de maatschappij bent en maar 1 ding kunt en dat is de job die je doet. Kunt ze ni opzeggen want dan heb je geen dop. En als toemaatje een concurrentie clausule in je contract. Ja het leven kan toch grappig zijn :twisted:
Mwahahahaha loonbonusfarce! En da's een héél sarcastisch lachje.

Terug naar “Actuele Thema's”