Domicilie wijzigen tijdens verkiezing

Gavrilo
Topic Starter
Berichten: 1

Domicilie wijzigen tijdens verkiezing

#1 , 27 apr 2014 17:18

Beste leden

Na lang overleg hebben wij als gezin besloten om onze domicilie te wisselen, van de ene stad naar een andere.
We wonen in 2 aparte huizen. Het is ingewikkeld, ik bespaar u de details.
Deze beslissing is al enkele weken geleden tot stand gekomen, deze week zouden we normaal starten met de procedure.

Nu stellen we ons de vraag welke invloed dit kan hebben op onze plicht als burgers om te stemmen.
Stemmen wij op de nieuwe plaats van inschrijving, of blijft het bij het oude?

Ook is 1 van de betrokkenen opgeroepen als bijzitter, welke gevolgen heeft dit dan?
Moet deze persoon dan alsnog op de plaats van de oude domicilie bijzitten?
Dit lijkt me niet mogelijk aangezien deze persoon ook moet stemmen op zijn/haar nieuwe domicilie.


Ik hoop hier een correct antwoord te krijgen.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 27 apr 2014 17:53

De kiezerslijsten voor de verkiezingen van 25/05 werden vastgelegd op 1 maart 2014 (1ste dag van de 2de maand voor de verkiezingen).
Bij adreswijzigingen tussen 1/03 en 25/05 blijft u toch ingeschreven op de kiezerslijst van de gemeente waar u op 1 maart uw wettelijk domicilie had.

Personen die een functie hebben in een stembureau (voorzitter, bijzitter, secretaris, getuigen), hebben altijd het recht om te stemmen in het bureau waar zij hun functie vervullen.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”