verkiezingen: bijzitter

Vjela
Topic Starter
Berichten: 1

verkiezingen: bijzitter

#1 , 18 apr 2014 18:52

Voor de 5de keer op rij ben ik opgeroepen als bijzitter in het stembureau
In 2007, 2009 en 2010 heb ik plichtsbewust mijn taak als bijzitter gaan uitvoeren.
In 2012 kon ik toch naar huis (na wat discussie en bedreiging), ik had gevraagd om deze keer eens niet te moeten blijven daar ik het de voorbije 3 jaren al gedaan had. De voorzitter was absoluut niet vriendelijk en vond dat ik geen recht had om dat te vragen, want ik was te laat. Ik was om 7.02u aan mijn stembureau en ik moest er om 7 uur zijn, ja ok dan ben je te laat! Tot na 8 uur hebben we daar moeten blijven wachten, we waren met 4 "te laat" voor één bureau, ondertussen waren alle bureaus al samengesteld en waren er overal genoeg mensen. Er werd ons ook nog meegedeeld door onze vriendelijke voorzitter dat we hiervoor een boete zouden krijgen van 250€ omdat we te laat waren (die boete hebben we wel nooit gekregen)
Nu heb ik opnieuw een aangetekend schrijven gekregen en kan ik opnieuw mag gaan zitten.
Weet iemand hoe het komt dat sommige mensen steeds gekozen worden en anderen nooit?
Wie stelt die lijsten samen?
Hoe geraak je van die lijst zodat ik niet nog jaren een oproep krijg? En waar moet ik daarvoor zijn?

Grtjs van een ontmoedigde bijzitter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 18 apr 2014 22:09

Hier misschien eens lezen.
http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3387&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Bepaalde beroepen hebben de voorkeur.
Bepaalde beroepen werden tot voor kort nooit opgeroepen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 mei 2014 00:01

Vooral dit dan lezen :

http://www.verkiezingen.fgov.be/fileadm ... 0402_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"Met het oog op de motivatie en vernieuwing van de kiesbureaus wordt, gezien bovenmelde statistieken, dus aangeraden om kiezers niet meer dan twee maal aan te wijzen voor dergelijke functies tijdens verschillende verkiezingen.
Hiertoe is het aangeraden voor de gemeentebesturen om de kiezers die al twee maal aangewezen zijn, niet langer deel te laten uitmaken van de lijsten bedoeld in art. 95, §12, van het Kieswetboek, die doorgestuurd worden aan de Voorzitters van de kantonhoofdbureaus."


Dat lijkt nog vrijblijvend , maar ...

De gemeentebesturen moeten de lijsten die doorgestuurd worden aan de Voorzitters van de kantonhoofdbureaus dus nauwgezet beheren en bijwerken, opdat de personen die al twee maal effectief gezeteld hebben in een kiesbureau, niet meer op deze lijsten zouden voorkomen.


Getekend,


Joëlle MILQUET
Minister van Binnenlandse Zaken

Reclame

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#4 , 07 mei 2014 20:12

Wees blij dat we een democratisch systeem hebben... ik ben zelf al een tiental keer opgeroepen. Ook nu opnieuw, en zelfs twee keer. Voormiddag secretaris stembureau, namiddag telbureau. Na telefoontje namiddag vrijgesteld. Indien je in de kiezerslijst staat genoteerd als leerkracht. advocaat, bankdirecteur, ingenieur enz zal je snel worden opgeroepen. Als dat een probleem is contacteer dan de griffie van de vrederechtbank bij ontvangst uitnodiging. Indien je al herhaaldelijk werd aangeduid is men geneigd om dat te wijzigen. de dag zelf is het te laat. De voorzitter is ook maar eer chinese vrijwilliger en heeft niet de bevoegdheid om mensen vrij te stellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2014 21:28

Vrederechter stelt lijst op, moet hiervoor werken, en stelt Chinese vrijwilligers aan. Lijst verdwijnt daarna in zijn schuif. Volgende verkiezingen heeft vrederechter de keuze: werken of in zijn schuif kijken ...

Terug naar “Actuele Thema's”