hoger bod via de deurwaarder aan de notaris

Bruggelinge
Topic Starter
Berichten: 2

hoger bod via de deurwaarder aan de notaris

#1 , 18 feb 2014 19:13

Er was een eerste zitdag voorbij van een huis in openbare verkoop, naast onze woning gelegen, en wij zagen op welk bedrag dit gestrand was en we dachten: we wagen een kans en doen een hoger bod. Via het hoger bod komt er een 2e zitdag. Zoals aangegeven door de notaris moesten we een bankcheque halen en die gaan brengen naar een gerechtsdeurwaarder. Dat hebben we gedaan en ik pikte er lukraak een deurwaarder uit om de cheque in ontvangst te nemen. Wat moet die deurwaarder doen? = de cheque aan de notaris gaan overhandigen (een straat verder) en iets van administratief document opstellen. Ik nam wel aan dat hier een kost aan verbonden was maar bij de desbetreffende deurwaarder zei men bij het overhandigen van de cheque op een arrogante manier: wij doen dit niet voor niets, je moet onmiddellijk cash 400 euro betalen. Djezus, wat een bedrag, maar ok, je kan niet anders dan het onmiddellijk gaan afhalen. Dus dat heb ik gedaan - ik moet zeggen: had toch van de notaris verwacht of via informatie die vermeld wordt op de website bij het pand dat verkocht wordt dat er zou staan: gelieve rekening te houden met deurwaarderskosten ten bedrage van... kunnen de deurwaarders zomaar vrij een bedrag, deze provisie hiervoor bepalen? En nu heb ik trouwens vandaag nog eens een factuur in de bus gekregen van de deurwaarder, we moeten nog eens extra 106 euro betalen. Dat komt hier maar alweer zomaar uit de lucht gevallen, ze verwittigen dat niet of zo. Het is echt hun kas spijzen zonder er werk voor te doen. Ik vind dit ronduit schandalig!!
Zomaar op de burger die met zuurverdiende spaarcenten een huis probeert te kopen. Echt profiteren is dat. Een kost voor hun tussenkomst zou maximum 150 euro mogen bedragen. Ik zet dit maar op dit forum omdat mensen zouden weten waarvoor ze staan als ze een hoger bod uitbrengen, dat deze kost er ook bij komt kijken.
ik vraag me ook af of dit een normale som is die ze vragen. Of het te maken heeft met een percentage van het verkoopgoed ja dan nee? Vraag elke deurwaarder gewoon wat hij wil en ben ik bij de verkeerde deurwaarder gaan aankloppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 19 feb 2014 09:13

Ik heb nog nooit geweten dat je bij het uitbrengen van een hoger bod meteen een bankcheque moet voorzien...
Bij de 2e zitdag kan het immers nog steeds aan een andere koper toegewezen worden...

Bruggelinge
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 feb 2014 10:20

Als het goed op de 2e zitdag toegewezen wordt aan een andere koper krijg je het geld van de bankcheque terug. De cheque werd geïnd, staat nu op rekening van de notaris. Ze schrijven het terug over als het huis naar iemand anders gaat.
De 400 euro en ik hoop ook de extra 106 euro hebben ze mij mondeling over gezegd bij de deurwaarder dat we dit ook terugkrijgen als het huis naar iemand anders gaat. Maar het zou mij geenzins verwonderen dat dit niet klopt. Ik neem aan dat dit specifiek de nieuwe koper niet zal moeten betalen, ik vraag me af op wie dit anders zal verhaald worden of het gaat misschien via de notaris, geen idee.

Reclame

KimSe
Berichten: 697

#4 , 19 feb 2014 10:34

Blijkbaar is de werkwijze gewijzigd...

Ik vond dit op de website van het notariaat.
http://www.notaris.be/faq/algemeen/hoe- ... en/12/92/1

WP002
Berichten: 1479

#5 , 21 feb 2014 13:34

Is de opbieder geen koper, dan wordt het geconsigneerde bedrag hem teruggegeven, door de band samen met de deurwaarderskosten voor het betekenen en aanzeggen van het hoger bod.
Ik weet niet of "door de band" een correcte juridische term is, maar zoals ik het hier lees krijgt u uw geld terug als u niét de hoogste bieder mocht blijken te zijn.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 feb 2014 14:58

[krijgt u uw geld terug als u niét de hoogste bieder mocht blijken te zijn.
Maar niet de gemaakte deurwaarderkosten

WP002
Berichten: 1479

#7 , 22 feb 2014 09:55

[krijgt u uw geld terug als u niét de hoogste bieder mocht blijken te zijn.
Maar niet de gemaakte deurwaarderkosten
??? Er staat toch "samen met de gemaakte deurwaarderkosten", of lees ik dat verkeerd?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 feb 2014 12:34

sorry, kan de link niet openen, en dus niet lezen. :(

Terug naar “Actuele Thema's”