(Gedeeld) Farmaceutisch dossier

drien
Topic Starter

(Gedeeld) Farmaceutisch dossier

#1 , 09 jan 2014 22:33

Hallo

Ik heb een vraagje over het (gedeeld) farmaceutisch dossier.

Ik las op volgende link (http://www.baf.be/documents/beroepsontw ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de apotheker zonder je op de hoogte te brengen, zomaar bijkomende informatie mag noteren in zijn dossier (bv over voorschriftvrije geneesmiddelen.
De patient (of laat ons eerlijk zijn, in geval van voorschriftvrije geneesmiddelen eerder een consument) zou stilzwijgend z'n toestemming geven voor zover er ergens in de apotheek een affiche hangt. Qua informatie naar de consument/patient is dit énorm pover en ik stel me er dan ook ernstige vragen over.
De consument/patiënt wordt in de praktijk helemaal niet geïnformeerd en de apotheker heeft vrij spel.
Wat zal dit worden als het "gedeeld farmaceutisch dossier" ingang zal vinden? Alles zomaar openbaar, voor elke zorgverstrekker te bekijken? ik maak me geen illusies en weet nu al dat het standaard consulteerbaar zal zijn voor iedereen.

Waarom wordt de apotheker (men heeft toch steeds de mond vol over informatieplicht enzo...) niet verplicht om expliciet de toestemming te vragen om ook andere gegevens dan de bij wet verplichte gegevens op te slaan?

Ik nam deze week de proef op de som: apotheek binnengegaan voor een afleveringsvrij product: geen affiche te bespeuren, geen foldertjes,.. maar de eerste vraag was: "id-kaart bij"? Dit terwijl dit een flagrante schending van de privacy is! Voila, dossierke erbij en zonder enige info alles registreren.

Ik vind dat zowel de apothekersbond, de mutualiteiten, de bevoegde minister als de privacycommissie hier grote steken hebben laten vallen.

Hoe zien jullie dit zelf?

Ik vind dit alles een zeer kwalijke evolutie.
Hoeveel Belgen zouden er weten dat er een farmaceutisch dossier met ook randinfo over hen wordt bijgehouden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2014 22:49

ID -kaart vervangt de SIS -kaart vanaf 1 januari 2014 bij mijn weten.
Maar ben het wel eens .... moet wat mij betreft expliciet gevraagd worden. Maar als het pharma dossier ook raadpleegbaar is door huisarts ( met ook een dossier) daar heb ik geen problemen mee.
Het is in principe info vergaring ZONDER dat u het weet.
En geloof me er wordt over ieder van ons heel veel info bijgehouden.

drien
Topic Starter

#3 , 09 jan 2014 22:56

Dat bedoel ik dus.

Het was een apotheek deeluitmakend van een keten (het commerciele belang is hier dus zéér groot). Aangekocht product betrof Vitaminen. ID-Kaart werd ingelezen (maw: adres, RR-nr, geboortedatum en als het gedeeld farmeceutisch dossier ingang vindt zou men zelf m'n hele medicatiegeschiedenis kunnen zien) en dus is dit een schending van de privacy.
Geen informatie over een farmaceutisch dossier dat werd geopend, geen info over m'n recht dat men ik bepaalde gegevens mag weigeren of een afschrift mag vragen...)

Ik vind de informatieverstrekking naar de burgers opvallend miniem. Ook de mutualiteiten schieten schromelijk tekort aangezien zij toch een bemiddelende rol spelen tussen enerzijds de burger en anderzijds de overheid en de farmaceutische wereld.
Hoeveel mensen zijn er op de hoogte van de rechten die men heeft en de plichten waaraan de ander moet voldoen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2014 23:05

Ik weet niet of de 'keten' die info kan zien .... ik denk dat deze info beperkt is tot apothekers en dokters.
Systeem wordt beheerd dacht ik door de apothekersbond ( in Antwerpen KAVA) dacht ik zo.
En op computer mag niets anders staan dan dat programma.
Zal een van de dagen eens navragen... indien nog geen antwoord van mijn kant ... geef een seintje via een pb :D

Terug naar “Actuele Thema's”