opzeg lidmaatschap vzw hondenclub

mayablaf
Topic Starter

opzeg lidmaatschap vzw hondenclub

#1 , 12 nov 2013 16:19

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Ik ben lid van een vereniging met vzw oogmerk. Nu is er een verschil van mening en heeft de club besloten mij uit de club te zetten. Vandaag een aangetekend schrijven gehad met deze mededeling. Er is voor zover ik weet geen algemene ledenvergadering geweest. Kan een bestuur dit zo maar doen zonder eerst de betrokkene te horen of uit te leggen waarom dit gebeurd. Moet ik niet worden gehoord. Toen ik lid werd van de club is mij nooit gezegd dat er een proefperiode zou zijn van 6 maanden. Tevens is er ook nooit een huishoud regelement, laat staan daarvoor getekend, aan mij gezegd of afgegeven. Tevens heb ik nooit iets gezien van statuten. Ik heb ze nooit gehad en zou ook niet weten waar ze zijn.In het aangetekend schrijven staat niets van reden van opzeg. Ook niet wanneer dit is besloten en ook niet wanneer hierover gestemd is. Ik heb niet kunnen verweren of antwoorden. Ik wil de club niet verlaten. Is beroep mogelijk hier tegen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2013 19:03

Wat staat er in de statuten, u kan deze raadplegen via http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirkii

#3 , 18 nov 2013 21:53

In de statuten wordt bijna altijd het onderscheid gemaakt tussen "werkende" leden en "gewone" leden. De "werkende"leden zijn in de praktijk het (uitgebreide) bestuur en hun namen worden als ledenlijst neergelegd (naast publicatie in het staatsblad van de 4 verplichte bestuursleden (voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en schatbewaarder - zie statuten voor details))

Afzetting "werkende" leden vereist AV etc. Voor "gewone" leden is normaliter de procedure simpeler. Als je perse wil blijven probeer dan bij t bestuur de plooien glad te strijken. Lidmaatschap kan je niet afdwingen.

Reclame

giserke

#4 , 19 nov 2013 02:38

Er is een verschil tussen leden van een VZW en toetredende leden.
Toetredende leden behoren niet tot de AV.
Het systeem van toetredende leden is vooral bedoeld voor Vzw's actief in de dienstverlening.
Die hondenclub kan ook verschil maken tussen leden en toetredende leden. Dit moet je nakijken in de statuten.
En vooral nakijken hoe je lid wordt van de VZW.

En inderdaad, het bestuur alleen kan niet beslissen tot het uitsluiten van een lid.

giserke

#5 , 19 nov 2013 02:38

Er is een verschil tussen leden van een VZW en toetredende leden.
Toetredende leden behoren niet tot de AV.
Het systeem van toetredende leden is vooral bedoeld voor Vzw's actief in de dienstverlening.
Die hondenclub kan ook verschil maken tussen leden en toetredende leden. Dit moet je nakijken in de statuten.
En vooral nakijken hoe je lid wordt van de VZW.

En inderdaad, het bestuur alleen kan niet beslissen tot het uitsluiten van een lid.

Terug naar “Actuele Thema's”