Arbeidstijd Reistijd Bedrijfswagen
Geplaatst: 15 jul 2013 18:58
Beste,
Sinds meer dan een jaar werk ik bij een detacheringsbureau, ik beschik over een firmawagen. De oorspronkelijke bedoeling was langdurige vervangingsopdrachten in Belgische ziekenhuizen. De besparingen zorgen ervoor dat zowel in B als NL de vervangingscontracten stop gezet zijn / worden. Na 15mnd en een gesprek met een collega, krijg ik van die collega (dus niet van het management) een excel-bestand waarin men een vergoeding kan krijgen van 10cent voor elke kilometer die men rijdt boven de 200km/dag.
De eerste 10 maanden zijn het langdurige vervangingsopdrachten waarvoor tijdig een uurrooster beschikbaar is. Sinds april krijg ik enkel nog losse opdrachten, via Nederlandse bedrijven waar mijn manager ook actief zou zijn. Men moet beschikbaar zijn, de meeste opdrachten zijn geen 24u voor aanvang bekend. (Men kan dus ook niets regelen binnen het gezin).
Volgende toestanden zijn mogelijk (enkele voorbeelden):
1) Om 11u55 word je telefonisch gecontacteerd om 240 km verder één dag te werken op een spoedgevallendienst, je moet onmiddelijk vertrekken, na je shift overnacht je in een hotel om de dag nadien een late dienst te werken in Rotterdam, vanuit Rotterdam ga je naar huis. Je komt 's nachts rond 04u thuis en je moet dezelfde dag rond 12u vertrekken voor 2 late diensten op 240km van je woonplaats. Dit wil zeggen 15u rijden (1133km), 76u van huis waarvan 32u werken in een ziekenhuis = 32u betaald.
2) Ander voorbeeld: Je wordt 's avonds omstreeks 17u45 gebeld om de dag nadien 400km van je woonplaats te gaan werken. Dat wil zeggen om 3u 's nachts vertrekken om tegen 7u30 te starten met werken tot 16u gevolgd door een terugreis en omstreeks 21u thuis. De dag nadien volgt een nieuwe opdracht.
3) Je wordt 's avonds gebeld voor een repatriëring van Frankrijk naar Nederland (een ritje van om en bij de 2200km), je vertrekt 's morgens om 6u thuis en je rijdt eerst 240km (±3u) naar de standplaats van de ziekenwagen, je vertrekt om 9u en komt omstreeks 19u aan bij de patiënt. Je maakt kennis en maakt afspraken voor de reis, vervolgens ga je naar het hotel. 's Morgens vertrek je rond 7u hotel ziekenhuis F richting ziekenhuis NL, nadien richting standplaats en vervolgens ben je omstreeks 23u terug thuis. (41u weg van huis, waarvan 2700 zittend in een voertuig)
4) Je moet een weekend nachtarbeid verrichten op een spoed 230km van je woonplaats. Dit worden 260km enkel door wegenwerken. Dus zaterdagavond omstreeks 20u vertrekken en terug thuis tegen 10u30 (effectieve werktijd 23u-07u30). 's Avonds herhaling van dit fenomeen.
Ik heb dus een vast contract voor 38u per week en een firmawagen: de vraag is nu wat met de reistijd? Wat met de tijd tussen 2 opdrachten dat je niet thuis bent? Kan je zomaar werken voor een buitenlandse firma wanneer jouw werkgever geen opdrachten heeft? Heb je recht op extra vergoeding / maaltijdcheques als je 76u van huis bent voor 32u 'effectief' werken? Wat met de 'vrije' tijd tussen 2 opdrachten, tijd die je in het buitenland doorbrengt en niet thuis.
Zelfde werkgever maar ander probleem: Je contract bepaalde duur verloopt eind mei, kan de werkgever eind juni een nieuw contract bepaalde duur laten ondertekenen die ingaat 27 dagen voor ondertekening?
Graag jullie reacties
Sinds meer dan een jaar werk ik bij een detacheringsbureau, ik beschik over een firmawagen. De oorspronkelijke bedoeling was langdurige vervangingsopdrachten in Belgische ziekenhuizen. De besparingen zorgen ervoor dat zowel in B als NL de vervangingscontracten stop gezet zijn / worden. Na 15mnd en een gesprek met een collega, krijg ik van die collega (dus niet van het management) een excel-bestand waarin men een vergoeding kan krijgen van 10cent voor elke kilometer die men rijdt boven de 200km/dag.
De eerste 10 maanden zijn het langdurige vervangingsopdrachten waarvoor tijdig een uurrooster beschikbaar is. Sinds april krijg ik enkel nog losse opdrachten, via Nederlandse bedrijven waar mijn manager ook actief zou zijn. Men moet beschikbaar zijn, de meeste opdrachten zijn geen 24u voor aanvang bekend. (Men kan dus ook niets regelen binnen het gezin).
Volgende toestanden zijn mogelijk (enkele voorbeelden):
1) Om 11u55 word je telefonisch gecontacteerd om 240 km verder één dag te werken op een spoedgevallendienst, je moet onmiddelijk vertrekken, na je shift overnacht je in een hotel om de dag nadien een late dienst te werken in Rotterdam, vanuit Rotterdam ga je naar huis. Je komt 's nachts rond 04u thuis en je moet dezelfde dag rond 12u vertrekken voor 2 late diensten op 240km van je woonplaats. Dit wil zeggen 15u rijden (1133km), 76u van huis waarvan 32u werken in een ziekenhuis = 32u betaald.
2) Ander voorbeeld: Je wordt 's avonds omstreeks 17u45 gebeld om de dag nadien 400km van je woonplaats te gaan werken. Dat wil zeggen om 3u 's nachts vertrekken om tegen 7u30 te starten met werken tot 16u gevolgd door een terugreis en omstreeks 21u thuis. De dag nadien volgt een nieuwe opdracht.
3) Je wordt 's avonds gebeld voor een repatriëring van Frankrijk naar Nederland (een ritje van om en bij de 2200km), je vertrekt 's morgens om 6u thuis en je rijdt eerst 240km (±3u) naar de standplaats van de ziekenwagen, je vertrekt om 9u en komt omstreeks 19u aan bij de patiënt. Je maakt kennis en maakt afspraken voor de reis, vervolgens ga je naar het hotel. 's Morgens vertrek je rond 7u hotel ziekenhuis F richting ziekenhuis NL, nadien richting standplaats en vervolgens ben je omstreeks 23u terug thuis. (41u weg van huis, waarvan 2700 zittend in een voertuig)
4) Je moet een weekend nachtarbeid verrichten op een spoed 230km van je woonplaats. Dit worden 260km enkel door wegenwerken. Dus zaterdagavond omstreeks 20u vertrekken en terug thuis tegen 10u30 (effectieve werktijd 23u-07u30). 's Avonds herhaling van dit fenomeen.
Ik heb dus een vast contract voor 38u per week en een firmawagen: de vraag is nu wat met de reistijd? Wat met de tijd tussen 2 opdrachten dat je niet thuis bent? Kan je zomaar werken voor een buitenlandse firma wanneer jouw werkgever geen opdrachten heeft? Heb je recht op extra vergoeding / maaltijdcheques als je 76u van huis bent voor 32u 'effectief' werken? Wat met de 'vrije' tijd tussen 2 opdrachten, tijd die je in het buitenland doorbrengt en niet thuis.
Zelfde werkgever maar ander probleem: Je contract bepaalde duur verloopt eind mei, kan de werkgever eind juni een nieuw contract bepaalde duur laten ondertekenen die ingaat 27 dagen voor ondertekening?
Graag jullie reacties