boete voor open raam auto

Mariette
Topic Starter

boete voor open raam auto

#1 , 24 jun 2013 09:12

Blijkbaar krijgt men een boete als men per ongeluk de achterraam van zijn auto heeft laten openstaan (reële case).

Daarom vraag ik me af wat er gebeurt als men bij mooi weer zijn cabrio ergens parkeert. Moet men die dan telkens dichtmaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 24 jun 2013 09:22

Uiteraard niet. Als je je auto achterlaat dien je wel alle voorzorgen tegen diefstal te nemen. Bij een cabrio : stuurslot aan, alarm ingeschakeld, geen zichtbare waardevolle voorwerpen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

snellemichiel

#3 , 24 jun 2013 11:30

Voor diefstal verzekeringen kan dit bijvoorbeeld wel nodig zijn. Als de cabrio uit een uitklapbaar dak bestaat.
Zo kan er bijvoorbeeld staan dat het dak steeds toe moet zijn en alle veiligheids-voorzieningen moeten genomen zijn.

Dit geldt voor autoverzekeringen soms, maar ook voor diefstal clausules voor bijvoorbeeld smartphones. Ik zeg nogmaals soms hangt af van je voorwaarden.
Maar altijd eens goed de kleine lettertjes lezen hé. ;)

Reclame

Mariette
Topic Starter

#4 , 24 jun 2013 11:42

Ik heb het over boetes van de politie!

het kan toch niet dat iemand een boete krijgt voor een open raam (geen diefstal, geen voorwerpen in de auto, gewoon raam per ongeluk open laten staan), maar geen boete krijgt voor een cabria (vier(!) open ramen + open dak)?

Mariette
Topic Starter

#5 , 24 jun 2013 11:42

Uiteraard niet. Als je je auto achterlaat dien je wel alle voorzorgen tegen diefstal te nemen. Bij een cabrio : stuurslot aan, alarm ingeschakeld, geen zichtbare waardevolle voorwerpen.
maar bij een gewone auto met 1 open raam krijg je dus wel een boete blijkbaar!

Oude Belg

#6 , 24 jun 2013 12:31

maar bij een gewone auto met 1 open raam krijg je dus wel een boete blijkbaar!
Ja, want u hebt dan, in tegenstelling tot de cabriorijder, niet alle maatregelen genomen om diefstal te vermijden. De alarminstallaties van cabrio's zijn trouwens extreem gevoelig.
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

Als het voertuig voorzien is van een inrichting ter voorkoming van diefstal, moet deze gebruikt worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mariette
Topic Starter

#7 , 24 jun 2013 14:30

Ja, want u hebt dan, in tegenstelling tot de cabriorijder, niet alle maatregelen genomen om diefstal te vermijden. De alarminstallaties van cabrio's zijn trouwens extreem gevoelig.
toch nog een rare redenering.

Als het voertuig voorzien is van een inrichting ter voorkoming van diefstal, moet deze gebruikt worden.
---> IS men verplicht om een alarminstallatie in die Cabrio te zetten?

In feite zou men eerder moeten verplichten dat een cabrio enkel volledig afgesloten wordt geparkeerd.
Anders vind ik die boete van het slachtoffer dat gewoon door een vergetelheid de achterraam had openstaan (geen diefstal gebeurd), toch wel een beetje pesterij.

Kali

#8 , 24 jun 2013 14:58

Ja, zonder alarminstallatie wordt er geen cabrio verzekerd, zonder verzekering mag de wagen niet op de openbare weg...

Zit trouwens standaard op een cabrio.

Fluppe zuutes

#9 , 24 jun 2013 21:04

Ja, zonder alarminstallatie wordt er geen cabrio verzekerd, zonder verzekering mag de wagen niet op de openbare weg...

Zit helemaal niet standaard op een cabrio.

En word wel verzekerd zonder alarminstalatie, er dient misschien wel een veiligheidsysteem ingebouwd te hebben, iets met het kontaktslot en dat zit meestal wel op een nieuwe auto en cabrio.

Voor zover ik mij herinner kon/kan de politie beboeten omdat men aanleiding geeft tot diefstal als je een cabrio of ramen open laat.

Oude Belg

#10 , 24 jun 2013 21:47

De juridische basis is dit, en niets anders :
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

De rest is interpretatie, opinie,..... . Wat de vraag van topicstarter betreft is er, denk ik, geen vergissing mogelijk; een raam open laten staan kan juridisch niet.

Kali

#11 , 24 jun 2013 22:33

Zit helemaal niet standaard op een cabrio.

En word wel verzekerd zonder alarminstalatie, er dient misschien wel een veiligheidsysteem ingebouwd te hebben, iets met het kontaktslot en dat zit meestal wel op een nieuwe auto en cabrio.

Voor zover ik mij herinner kon/kan de politie beboeten omdat men aanleiding geeft tot diefstal als je een cabrio of ramen open laat.
Op al mijn cabrio's zat dit standaard op... En mijn verzekering wou niet verzekeren zonder...

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 24 jun 2013 22:54

Voor de verzekering BA speelt het geen enkele rol of er nu een alarminstallatie is of niet. Die dekt immers geen diefstal.
In mijn cabrio (zes jaar oud) zit geen alarminstallatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Milo72

#13 , 25 jun 2013 16:45

De juridische basis is dit, en niets anders :

De rest is interpretatie, opinie,..... . Wat de vraag van topicstarter betreft is er, denk ik, geen vergissing mogelijk; een raam open laten staan kan juridisch niet.
Vraag blijft wel: heeft de eigenaar van een cabrio "de nodige voorzorgen" genomen als zijn dak niet dicht is ?
In dat opzicht lijkt een raam laten openstaan gelijkwaardig aan het dak open laten, en volgens deze interpretatie dus strafbaar ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Mariette
Topic Starter

#14 , 25 jun 2013 16:51

Vraag blijft wel: heeft de eigenaar van een cabrio "de nodige voorzorgen" genomen als zijn dak niet dicht is ?
In dat opzicht lijkt een raam laten openstaan gelijkwaardig aan het dak open laten, en volgens deze interpretatie dus strafbaar ?
Ze ging nog eens praten met de wijkagent. Ik houd jullie op de hoogte.

gusteman

#15 , 05 jul 2013 17:16

Wat de vraag van topicstarter betreft is er, denk ik, geen vergissing mogelijk; een raam open laten staan kan juridisch niet.
En wat dan als je de auto achterlaat, met op de achterbank een huisdier, bijvoorbeeld je hond?
Ik ken persoonlijk drie gevallen van mensen die beboet werden omdat ze de ramen van hun wagen volledig dicht hadden gelaten terwijl zich een huisdier aan boord bevond.
Waar sta je dan met je "... kan juridisch niet!" ???
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Terug naar “Actuele Thema's”