voorsteekpas

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

voorsteekpas

#1 , 11 jun 2013 21:47

in walibi hebben ze een voorsteekpas uitgevonden om de rijkere toeristen te laten voorsteken

moet dan op de gewone inkomkaarten een vermelding staan dat je zich moet laten voorsteken tijdens het wachten aan een atractie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 jun 2013 21:57

En wat gaan ze doen als iedereen zo een snelle kaart koopt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

snellemichiel
Berichten: 193

#3 , 11 jun 2013 23:15

Zal misschien een aparte snelle rij naar de attractie zijn voor zo'n pas of ander. Hoe het in de praktijk gaat geen idee, niet echt een pretpark bezoeker. Ik vermijd ze liever. Misschien iemand die gaat bij de opening van het zomer seizoen kan daar meer over vertellen. ;) (website vind ik ook niet echt iets terug momenteel)

De heisa er rond begrijp ik eigenlijk niet echt ... Zoiets wordt gedaan voor zoveel dingen bij andere sectoren en toepassingen. Alsook voor dezelfde sector! En plots is dit allemaal duivels werk?! Is pretpark al niet duur genoeg? Welja maar er zijn mensen die zich helemaal geen pretpark kunnen permitteren is dat dan plots wel weer sociaal verantwoordt?

Niet akkoord? Er zijn andere pretparken nietwaar? ;) En het aanbod van die speedy passen zijn beperkt tot een 500 per dag.
Anders zou het inderdaad wel eens kunnen dat een speedy pass plots niet meer zo speedy is. ;)

Maar om on-forum te blijven, zie ik hier niet echt een juridische vraag in.

Reclame

eylis
Berichten: 8850

#4 , 12 jun 2013 09:01

het zal wel koelen zonder blazen, een "voorsteekpas" kost zo'n 35 euro pér persoon per pretparkbeezoek.
Dat wil dus zeggen als je met 4 personen naar het pretpark gaat, je bovenop je (niet al te goedkope tickets) ook nog eens 140 euo bovenop betaalt. Zelfs zeer gegoede mensen zullen daar toch even over nadenken.

en zoals snellemichiel zegt: ook in andere sectoren wordt dat al dergelijke praktijken al lang toegepast; Den,k maar aan de VIP-entrees voor grote evenemtenten, spectacels, voetbalseats, en niet te vergeten festivals.
al eens de VIPvakken in een festivalweide bekeken? Die zijn vaak bijna leeg en de echte fans zitten 3 meter verder achter de nadarhekkens op elkaar gepropt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2013 09:48

Misschien moet deze even naar praatcafé verplaats worden?

Verder, begrijp de heisa errond ook niet. Héél onze westerse maatschappij (eigenlijk héél de wereld) is erop gebaseerd dat wie geld heeft, meer privilèges krijgt. Enkele voorbeelden:

1. Hoe minder je voor de aankoop van een huis moet lenen, en hoe hoger uw maandinkomen is, hoe lager de intrestvoet is die je kan bedingen.
2. Hoe meer geld je op je spaarrekening staan hebt, hoe meer intresten je op het einde van het jaar zal krijgen.
3. Als je genoeg geld hebt om een degelijke opleiding te volgen, zal je een baan kunnen vinden die beter betaalt.

enz... Waarom die voorsteekpas dan plots zo erg is, begrijp ik niet. Moest ik nu met vrienden naar een pretpark gaan, en iedereen kan zich die voorsteekpas veroorloven, zal ik er ook graag 35 € voor betalen. Stel dat je met de "standaard" prijs van 33 € op een mooie zomerdag in de vakantie 8 attracties op een dag kan doen. Maar met de voorsteekpas erbij (prijs is dan 68 €), kan je er 25 doen (er zijn een 50-tal attracties, volgens wikipedia). Dan heb je in het eerste geval een goeie 4 € per attractie betaald, in het laatste geval 2,7 €. Waar ben je dan het beste mee af? Om te compenseren neem ik dan wel zelf boterhammetjes en een drankje mee, in plaats van daar 20 € voor te betalen ter plekke.

Afin, als zo'n voorsteekpas het "toppunt van ongelijkheid" is volgens sommigen, vraag ik me sterk af of zij nog wel voeling met de realiteit hebben! Laat ik er één van mijn favoriete uitspraken van Theo Maassen eens bijhalen: "Wist je dat met het geld dat de Amerikaanse vrouwen op één jaar tijd uitgeven aan cosmetica, je héél de wereld van drinkbaar water kan voorzien?" DAT is ongelijkheid!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2013 10:49

De heisa er rond begrijp ik eigenlijk niet echt ... Zoiets wordt gedaan voor zoveel dingen bij andere sectoren en toepassingen.
Persoonlijk kan het me geen bal schelen, maar mijn haren komen wel recht omhoog als men er weer eens een drogreden bij sleept om zich te kunnen verantwoorden.

Er is een zeer groot verschil tussen wat men hier probeert te verkopen en tickets op de laatste rij bij een concert, staanplaatsen bij een voetbalmatch, vip-passen, ... Bij die laatste categorie weet men perfect waar men aan toe is als men zijn ticket koopt. Als je nu een gewoon ticket koopt bij Walibi, ben je volledig afhankelijk van het aantal speedypassen in omloop en weet je dus niet waar je aan toe bent.
Stel je voor dat je een uurtje mag aanschuiven aan een achtbaan en er komt juist een klas aan met speedypassen die de attractie zo leuk vinden dat ze continu terug voor mogen ...

Dat Walibi gewoon toegeeft dat ze geld geroken hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2013 12:02

Er is een zeer groot verschil tussen wat men hier probeert te verkopen en tickets op de laatste rij bij een concert, staanplaatsen bij een voetbalmatch, vip-passen, ...
? Er is helemaal geen verschil! Je betaalt meer voor meer privileges. That's it.

De voorsteekpas-gebruikers zullen zich hoogst waarschijnlijk ook wel aan bepaalde regels moeten houden. Dat een klas speedypassers constant een atractie doet, zal waarschijnlijk wel vermeden worden door regels in te voeren. Het systeem zal uiteraard eerst kinderziektes hebben, maar kan uiteindelijk even duidelijk worden voor iedereen, zoals de staan en zitplaatsen bij een concert.

Als je trouwens een staplaats voor een optreden in het sportpaleis koopt, weet je ook niet waar je aan toe bent. Ik heb al optrendens geweten waar je op het middenplein op elkaar gepakst stond, en optredens waar je behoorlijk wat ruimte had op het middenplein. Da's toch ook een zee van verschil wat comfort betreft. De mensen met een zitplaats daarentegen wisten perfect wat ze konden verwachten (de stoeltjes in het sportpaleis zijn altijd dezelfde), net zoals de voorsteekpassers dit kunnen verwachten (afin, dat hoop ik toch voor dat geld).

Dat Walibi probeert winst te maken, daar is op zich niets mis mee. Niemand verplicht iemand om naar Walibi te gaan of die pas te kopen. Als je een probleem hebt met een bedrijf dat probeert winst te maken, wat zeg je dan van Studio 100 hun merchandising machine (om maar iets te zeggen)? Hoe moeten ouders van minder begoede kinderen gaan uitleggen dat hun klasgenootje wel een boekentas van K3 of Piet piraat heeft, en hij/zij maar een eenvoudige goedkope boekentas zonder studio100 figuurtje op? En ik denk dat dit laatste verschil véééééééééééééél meer gaan opgemerkt worden door kinderen, dan een voorsteekpas in de Walibi. Maar de pedagogen reppen daar met geen woord over. Hoe blind kan je zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2013 12:23

? Er is helemaal geen verschil! Je betaalt meer voor meer privileges. That's it.
Toch wel, in Walibi krijg je privileges op kap van de gewone klant. Bij een concert bijvoorbeeld heeft de gewone concertganger er totaal geen last van als iemand anders een VIP pas heeft.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2013 12:25

Dat Walibi probeert winst te maken, daar is op zich niets mis mee. Niemand verplicht iemand om naar Walibi te gaan of die pas te kopen. Als je een probleem hebt met een bedrijf dat probeert winst te maken, wat zeg je dan van Studio 100 hun merchandising machine (om maar iets te zeggen)? Hoe moeten ouders van minder begoede kinderen gaan uitleggen dat hun klasgenootje wel een boekentas van K3 of Piet piraat heeft, en hij/zij maar een eenvoudige goedkope boekentas zonder studio100 figuurtje op? En ik denk dat dit laatste verschil véééééééééééééél meer gaan opgemerkt worden door kinderen, dan een voorsteekpas in de Walibi. Maar de pedagogen reppen daar met geen woord over. Hoe blind kan je zijn?
Dat heb ik dan ook gezegd. Ik heb er geen probleem mee dat Walibi geld wil verdienen, maar dat ze het dan ook zo zeggen en niet afkomen met dat het in andere sectoren ook al veel langer gedaan wordt.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2013 12:30

Er is een zeer groot verschil tussen wat men hier probeert te verkopen en tickets op de laatste rij bij een concert, staanplaatsen bij een voetbalmatch, vip-passen, ...
? Er is helemaal geen verschil! Je betaalt meer voor meer privileges. That's it.
dus als je aan de kassa staat aan te schuiven in een warenhuis en de mensen met hun speedypas mogen u voorbij steken en u mag dan onbepaald blijven wachten tot er geen speedy's meer zijn das dan hetzelfde als een staanplaats op de voetbal vergelijken met een zitplaats

ik koop een inkomkaart die niet verwijsd naar die voorsteekregel , wat verplicht mij dan om mij te laten voorsteken ?
is dit geen oneerlijke handelspraktijk want de rechten van mijn inkomkaart wordt eenzijdig ingekort
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 12 jun 2013 12:33

ik koop een inkomkaart die niet verwijsd naar die voorsteekregel , wat verplicht mij dan om mij te laten voorsteken ?
Bent u als houder van die inkomkaart niet gehouden de regels van het park te respecteren?
is dit geen oneerlijke handelspraktijk want de rechten van mijn inkomkaart wordt eenzijdig ingekort
Dit lijkt me al een zinvoller argument.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lachertje
Berichten: 273

#12 , 12 jun 2013 12:57

wat er ook van is, wij zijn pretparkbezoekers en Walibi zal ons niet meer zien.
trouwens, wij gaan ook altijd buiten het seizoen zodat de wachttijden niet zo overlang zijn, kwestie van geven en nemen
per jaar deden wij ongeveer 3 pretparken met een gezin van 7 personen
nu ongeveer 2 per jaar met 12 tal personen
aan al die mensen, die zich hier aan storen, blijft weg uit Walibi op deze manier boycot jullie dit systeem.
je kan het ook anders zien, zie dat iemand denk er gaat veel volk zijn die koopt die dure tickets en op dat moment komt er maar weinig volk tja dan heb je dat pretpark wel heel duur betaald gehad

k.b.
Berichten: 876

#13 , 12 jun 2013 13:01

Disney Parijs heeft dit al een tijdeje ...
de fast pass ofzo ... kost daar dacht ik 60 euro pp ...

Men kan dus zeker niet claimen iets uitgevonden te hebben ...

En het zullen wel afzonderlijke rijen zijn (worden) ... of denk je dat ze " de voorstekers" niet moeten beschermen tegenover de andere parkbezoekers ...
De pret zal er vlug af zijn als je vol drank gegoten , bespuwd en uitgelachen de andere rij rakelings voorsteekt ...

In Disney valt het amper op dat er anderen sneller bediend worden ...

Persoonlijk ben ik TEGEN .... ; ... wat dus wil zeggen dat ik mijn beurt zal afwachten ...

k.b.

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 12 jun 2013 13:45

Disney Parijs heeft dit al een tijdeje ...
de fast pass ofzo ... kost daar dacht ik 60 euro pp ...
Toen wij naar Disney Parijs gingen, bestond dat systeem idd al. Zat gewoon mee in de toegangsprijs, en je kon er 4 attracties mee opgaan, zonder aan te schuiven. Iedereen kan dus die fast pass daar 4x gebruiken, en ik meen me te herinneren dat (minstens op sommige attracties) het uur aangegeven staat waarop je met zo'n fast pass terechtkan op die betrokken attractie.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 12 jun 2013 13:48

De voorsteekpas-gebruikers zullen zich hoogst waarschijnlijk ook wel aan bepaalde regels moeten houden. Dat een klas speedypassers constant een atractie doet, zal waarschijnlijk wel vermeden worden door regels in te voeren. Het systeem zal uiteraard eerst kinderziektes hebben, maar kan uiteindelijk even duidelijk worden voor iedereen, zoals de staan en zitplaatsen bij een concert.
Die vergelijking, slaat nergens op. Wie betaalt voor staanplaatsen, zal hoegenaamd niet minder/slechter kunnen genieten van dat concert naarmate er méér of minder concertgangers zitplaatsen boeken. Wie echter geen fast pass aanschaft, kan idd wel veel langer moeten wachten (en daardoor uiteindelijk minder attracties kunnen genieten), naarmate er meer rijkeren zijn die zich de luxe van zo'n fast pass kunnen permitteren.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Actuele Thema's”