Stel dat Vlaanderen inderdaad een onafhankelijke staat wordt (in principe moet Wallonië dan akkoord gaan en de inboedel verdeeld worden, zoals het bij Tsjechië en Slowakije is gebeurd, of bij Servië en Montenegro -- eenzijdig onafhankelijkheid uitroepen leidt vaak tot niet-diplomatieke erkenning en een dubieuze status, zie bv Noord-Cyprus, Kosovo, Transnistrië, Nagorno-Karabach, Zuid-Ossetië, ...), wat gebeurt dan met de nationaliteit van zij die geboren zijn in wat toen nog België was?
Ik ben een politiek dier, ik ben (weliswaar niet op hoog niveau) ook bij een politieke vereniging betrokken en volg de nationale en internationale politiek op de voet. Ik ben zeer tegen het idee van een Vlaamse staat gekant en ben voorstander van een unitair België. In feite vind ik zelfs die gewesten totaal onnodig, maar goed, intussen ben ik nog steeds Belg en staat op mijn passport België, dus dat is best OK. Ik huiver echter bij het idee aan een Vlaams paspoort en aan "Vlaming" als nationaliteit.
Is er in het geval Vlaanderen zich zou afscheuren de optie om de Belgische nationaliteit te behouden (de facto Brussels-Waalse nationaliteit, maar ik vermoed dat die als "restant van België" de term België zouden blijven hanteren) onder de motivatie dat ik geboren ben op wat dan Vlaams grondgebied is maar toen destijds nog gewoon Belgisch grondgebied was? Uiteindelijk ben ik geboren en opgegroeid als Belg, en zo beschouw ik me ook: Belg. Stel dat Vlaanderen zich afsplitst, kan men hopelijk geen paspoort opdringen aan eenieder die geboren is in wat op dat moment nog Belgisch grondgebied was? Heb je dan het recht om, als zijnde tegen de splitsing en zich wensen te distantiëren van de nieuwe staat, te opteren voor het behoud van Belgisch (of Waals) staatsburgerschap aangezien dat hetgeen is wat overblijven zou van wat ik als mijn land (België) beschouw?
(In mijn geval is er nog de nuance dat ik geboren ben te Gent maar nu officiëel woonachtig te Brussel, hetgeen vermoedelijk geen deel zou uitmaken van de Vlaamse staat mocht die er ooit komen -- hoezeer men het ook tracht te ontkennen, de meerderheid Brusselaars is Franstalig en dus zou men logischerwijs aanhechten bij wat overblijft van België, de facto een Waalse staat ongeacht of men die term hanteert. Dus dat is nog een extra argument erbij gezien bij een splitsing zonder aanhechting van Brussel bij Vlaanderen, ik niet eens woonachtig te Vlaanderen ben)
Sorry voor deze wat gekke vraag maar ik maak me soms wel eens zorgen als ik de politieke evolutie bekijk in ons land. Ik vind het toch minstens ietwat zorgwekkend

En ja, je kan altijd afstand doen van een nationaliteit, ongeacht dewelke. Maar tenzij een andere staat je een paspoort biedt, ben je dan staatloos en dat is al helemaal complex gezien je dan juridisch niet bestaat aangezien geen enkele staat je als onderdaan erkent.