GAS boetes

Lightning

Re: GAS boetes

#31 , 24 jun 2013 15:47

In wezen is het concept van de Gemeentelijke Administratieve Sanctie een goed systeem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#32 , 24 jun 2013 16:25

In een democratische rechtstaat zijn GAS boetes een blamage voor een falend beleid.

Franciscus
Berichten: 38600

#33 , 24 jun 2013 18:43

Dan moeten we ook maar ineens al de dading mogelijkheden BUITEN rechtzaak afschaffen en al de bemiddelingsdiensten en alle mogelijkheden om administratief een zaak te regelen.
Zoals reeds gezegd de GAS artikels bestonden vroeger ook al in de strafwet.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#34 , 24 jun 2013 20:22

Inderdaad, al die afkoop straffen zijn een aanfluiting van de rechtstaat.
Wie geld heeft koopt zijn straf uit, het plebs moet maar brommen...

Franciscus
Berichten: 38600

#35 , 24 jun 2013 21:24

Dus alle geschillencommissies, alle bemiddelingsmogelijkheden, alle ook vb tussenkomsten van inspectiediensten die nu een soort van minnelijke schikking kunnen opleggen .... dus alles wat buiten een rechtbank tussen partijen kan geregeld worden ...allemaal afschaffen en alles naar de rechtbank?

giserke
Berichten: 2434

#36 , 25 jun 2013 01:38

Idd alles (correctioneel, verkeersovertredingen enz...) tussen overheid en burger via de rechtbank en voor kleine zaken een wettelijk vastgestelde minnelijke schikking, zoals bij verkeersovertredingen. Maar niet volgens willekeur, en wie geld heeft kan zijn straf uitkopen.
Ieder burger die de wet overtreed moet dezelfde sanctie krijgen.

Geschillencommissies en bemiddelingsmogelijkheden tussen burgerlijke partijen, lijkt met toch niet echt iets met dit onderwerp te maken hebben?

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#37 , 02 jul 2013 15:37

Dat is nu net het punt Tsuna, landen van anglo-saxische of germaanse oorsprong zijn veel gezagstrouwer dan romaanse landen.
Reis eens door duitsland, Nederland, Oostenrijk, Uk (dat weet jij vast ook) daar zijn regels vaak heel duidelijk en goed omschreven. En het publiek houdt zich daar aan.
"Queing up" (ik schrijf het vast verkeerd) moet je hier eens proberen uitleggen aan mensen waarom dat dat zo goed werkt: ze kijken alsof het in Keulen dondert. In Engeland doet iedereen dat: van de eenvoudigste arbeider tot de sjiekste bourgeois.
In Nederland krijgt niemand het in zijn hoofd om bouwovertredingen te doen of de fiscus om de tuin te leiden. Dat komt daar eenvoudigweg niet in hun hoofd op. oostenrijk:idem dito.
We zitten in dit landje geprangd tussen twee culturen, mentaliteiten... en dus doen we niet graag wat men ons oplegt wat we moeten doen, precies omdat we geen cultuur hebben van goede en duidelijke wetten die kloppen, waar geen achtrerpoortjes zijn ed. Ik stel het een beetje zwart -wit: maar we zijn een landje van plantrekkers en knutselaars. We bouwden vroeger koterijen achter onze huizen en stroopten hazen en dat werd vaak met de mantel der liefde bedekt. We hebben geleerd dat dat onze persoonlijke vrijheid is.
En nu met deze "zelfbewuste, mondige " maatschappij zien we dat onze kroost qua mondigheid en zelfbewustzijn een beetje overdrijft. Dus wat vinden de gemeentebesturen uit? Precies: nieuwe strenge rare regeltjes met boetes omdat we er niet meer in slagen in een eenvoudige pedagogisch gesprek te voeren.
Hoe het anders moet? Ik weet het eerlijk gezegd niet...
Hi Eylis,


Ik heb in Berlijn en ierland gewoond. (en nog in 4 andere landen buiten België, dit terzijde)

Duitsers zijn doorgaans erg punctueel en het is verbazend hoe Duitsers met respect met elkaar omgaan. OK; je hebt eens een dronkemans gevechtje s avonds laat in de kroeg, maar ernstige misdrijven zijn niet heel frequent. Ik voelde me veilig genoeg om middenin de nacht door Berlijn te wandelen. Wel werd het rookverbod in kroegen vaak overtreden van zodra er teveel volk was om het onder controle te houden, dan gingen clubuitbaters maar gewoon doen alsof ze niets hadden gezien. En de Berlijnse metro is enorm slecht bewaakt met als gevolg dat heel veel Berliners aan "Schwarzfahren" doen; de kans dat je gepakt wordt is zo klein dat de meesten liever een eenmalige boete van 35 euro riskeren dan een maandabonnement op de metro te kopen (dat is dubbel zo duur). Daarvoor kan je eventueel GAS boetes geven maar echt nodig is het niet.

Ik durf me niet uitspreken over Engeland maar ik kan wel zeggen dat Dublin een ronduit decadente stad is. Mensen vallen elkaar s nachts lastig onder invloed van alcohol en knokpartijen zijn erg frequent. OPenbare zedenschennis is (urineren middenin de straat, ook weer totaal dronken en niet meer beseffend wat men doet) en alcoholwinkels verkopen vaak aan minderjarigen (ookal is dat tegen de wet, ze negeren die wet straal) en soms aan wel erg jonge pubers. Een 10 of 11 jarige met een fles whiskey s avonds op straat is in sommige wijken erg normaal. De Ieren zijn allesbehalve een gedisciplineerd volk, en er zouden daar flink wat GAS boetes nodig zijn. Misschien is dat in Engeland anders, daar durf ik niet over oordelen gezien ik er enkel 4x als toerist was.

Ik woonde nog in enkele landen, oa in Turkije. Ik kan zeggen: ik voelde me nergens zo veilig als in Istanbul. Middenin de nacht in de steegjes rondwandelen: geen probleem. Beleefdheid zit gedrild in de lokale mentaliteit. Bovendien loopt in Istanbul heel veel politie rond, sommigen gaan dat misschien onprettig vinden maar ik vond dat juist positief. Telkens ze mijn papieren vroegen (gezien ik altijd met de papierhandel in orde was) was dat binnen de minuut geregeld, en voorts hield de politie de orde stevig in de hand en zag je dus nergens dronken mensen die op straat anderen lastigvielen, gauwdieven konden enkel toeslaan in zeer drukke plaatsen waar de politie geen goed overzicht had, maar voorts hield iedereen zich rustig en gedisciplineerd. Ook de Turken die wel een alcoholportie lusten (in Istanbul nemen ze het geloof niet zo nauw). Let op, ik woonde daar in 2007 en helaas is de situatie nu minder rooskleurig. Al vind ik het lastig om de politie te veroordelen voor ordehandhaving in het openbaar , het probleem zit hem bij Erdogan die de gemoederen blijft ophitsen tot potjes toch overkoken. Ik kan me voorstellen dat je als agent op den duur geen andere keuze hebt dan ingrijpen. Ik kan enkel zeggen: in een normale politieke situatie van stabiliteit kan ik me niet voorstellen dat daar enige GAS boete zou worden geschreven.

Franciscus
Berichten: 38600

#38 , 02 jul 2013 18:44

Dus een handelaar die op één produkt geen prijs heeft geplakt direct voor de rechtbank
en iemand die zijn tramticket niet ontwaard ook.
Maar zoals ik al zei die zaken stonden vroeger in het strafwetboek of waren al voorzien in het gemeentelijk politiereglement.

Ergens anders hier gaat het over duiven wel in een aantal politiereglementen staat dat het verboden is van wedstrijden te storen en in andere gemeenten staat dat er niet in.

Een gemeentelijk politiereglement is er net voor de plaatselijke omschrijving van toepassing.

Of dacht u dat u vroeger schillen op de openbare weg mocht gooien of spuwen of lawaai maken of poster hangen aan bomen en verkeerslichten of......

giserke
Berichten: 2434

#39 , 03 jul 2013 10:27

Heeft dan, ook niks met GAS boetes te maken.
De door U opgenoemde voorbeelden zijn ofwel allemaal wettelijk gereglementeerd, met vastgestelde boetes bij overtreding ervan.
En bij iedere overtreding ervan heb je de keuze tussen een minnelijke schikking of een juridische procedure.

GAS boetes kun je aangesmeerd krijgen omdat een gemachtigd opzichter jou niet kan uitstaan.
Maw de kans op willekeur en slecht onderbouwde 'regels' is veel te groot.

Sta je net iets te lang op een pleintje = GAS boete
Broodje opeten in het openbaar = GAS boete
In Sint-Niklaas = motorpech op een snelweg: GAS boete omdat je langs de kant moet staan

Je voelt toch aan uw elle bogen dat de kans op misbruik van GAS boetes net iets groter is dan wettelijke reglementeringen?

Franciscus
Berichten: 38600

#40 , 03 jul 2013 11:09

Ook een GAS boete is wettelijk gereglementeerd.
Trouwens die minnelijke regelingen zijn ook administratieve regelingen waarvan de hoogte bepaald wordt door de vaststellende inspectie ( gezondheid, sociale,arbeid, fiscale) ..;ik noem maar.
Idd op bepaalde openbare terreinen mag geen broodje eten of op het gras lopen of in de fontein gaan zitten...; wat is daar nu zo vreemd aan.
En kan u mij het reglement eens geven waar het in St-Niklaas verboden is stil te staan op de snelweg???

Bartus
Berichten: 8

#41 , 24 jan 2014 21:06

mijn gedacht over gas boetes is dat men deze niet mag geven ten onpas, kijk voor iemand die een papiertje van een snoep op de grond werpt en je al een boete krijgt daarvoor van €150 en dit wegens het vervuilen van de stoep :twisted: .
dit is waar gebeurt met een vader en zijn 5 jarig dochtertje, de verbalisanten blaasden dan nog eens hoog van hun toren tegen de vader en zijn dochtertje :evil: .
dit is ongepast een boete geven, maar ja het waren verbalisanten juist in dienst in het korps, dus veel boeten geven = veel sterren krijgen :cry: .
her en der is er ook gereageerd op de gas boetes, onder andere is het in Heuvelland en Ieper niet zo erg met deze gas boetes daar kun je er nog van af geraken met een berisping eerder dan met een gas boete :D .
nu een gas boete ja maar niet voor het minste dat er scheelt, immers kinderen die zich vervelen doen ook vervelend (wij zijn toch ook klein geweest :lol:) het is aan de ouders en aan het bestuur waar men woont alwaar genoeg moet te doen zijn voor de kinderen, dan zullen er minder gas boetes zijn en is alles in rust en vree, ook aan de volwassen is het om meer verdraagzamer te zijn tegen over de kinderen en tegen de maatschappij in het algemeen :) .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#42 , 07 mei 2014 00:07

De GAS- ambtenaar die beslist is een jurist.
In dienst van dezelfde instantie die de "overtreden" regel opstelde, de vaststelling deed, en de buit opstrijkt.

Ik wil het nog eens overeind zien blijven voor een rechtbank buiten België ...

Rikderee
Berichten: 65

#43 , 07 mei 2014 09:56

De GAS- ambtenaar die beslist is een jurist.
In dienst van dezelfde instantie die de "overtreden" regel opstelde, de vaststelling deed, en de buit opstrijkt.

Ik wil het nog eens overeind zien blijven voor een rechtbank buiten België ...
Is het EHRM goed genoeg?

Terug naar “Actuele Thema's”