GAS boetes

Franciscus
Berichten: 38603

Re: GAS boetes

#16 , 09 jun 2013 23:42

Waar u naar refereert zijn de ambtenaren die bevoegd worden om een verslag / Pv op te stellen.

De GAS- ambtenaar die beslist is een jurist.
zie oa onderstaande link.

http://www.lexgo.be/fr/emploi/Universal ... L3384.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#17 , 22 jun 2013 17:36

Er bestaan -gelukkig- nog rechters met gezond verstand:
Rechter zorgt voor eerste vrijspraak na GAS-boete

In Haacht heeft een politierechter een GAS-boete voor geluidsoverlast ongedaan gemaakt. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... boete.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Oef! En lees dan vooral dit stukje van zijn motivering eens:
[...] de dag van vandaag, gelet op de toenemende onverdraagzaamheid en de algemene verzuring, [..]
Zielig!
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38603

#18 , 22 jun 2013 17:52

Er is een verschil tussen 'overlast' storend lawaai .....maar dan moet zorgvuldig omschreven worden WAAROM het storend is.

Als het geluid wordt voortgebracht door elektronisch versterkte muziek dan kan een geluidsmeter worden gebruikt op de wijze voorgeschreven in de wet.

Net zo het geluid van alle mogelijke motoren en installaties of het geluid van een bromfiets .... probeer dat meer eens uit te voeren zelfs met een geluidsmeter op de wijze zoals voorgeschreven in de wet.

En om zeker te weten wat en hoe moet het PV gekend zijn en het vonnis.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#19 , 22 jun 2013 21:13

[quote="Franciscus"
Net zo het geluid van alle mogelijke motoren en installaties of het geluid van een bromfiets .... probeer dat meer eens uit te voeren zelfs met een geluidsmeter op de wijze zoals voorgeschreven in de wet.[/quote]
Geen enkele dienst in België heeft voorzover ik weet een erkenning om het geluid van een bromfiets of motor te meten....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#20 , 23 jun 2013 16:07

Bestaat die GAS boete eigenlijk ook elders of zijn wij in België weer met een dubieuze primeur gekomen? Ik heb 8 jaar in het buitenland gewoond in diverse landen en heb nooit gehoord over iets als GAS boetes. Ofwel kreeg je een boete van de politie ofwel gewoon niets , ik heb nergens over een concept als GAS boetes horen praten ... Ik blijf het ook een wat dubieus proces vinden zolang er geen lijst bestaat van "GAS overtredingen"...

eylis
Berichten: 8842

#21 , 23 jun 2013 19:28

Dat is nu net het punt Tsuna, landen van anglo-saxische of germaanse oorsprong zijn veel gezagstrouwer dan romaanse landen.
Reis eens door duitsland, Nederland, Oostenrijk, Uk (dat weet jij vast ook) daar zijn regels vaak heel duidelijk en goed omschreven. En het publiek houdt zich daar aan.
"Queing up" (ik schrijf het vast verkeerd) moet je hier eens proberen uitleggen aan mensen waarom dat dat zo goed werkt: ze kijken alsof het in Keulen dondert. In Engeland doet iedereen dat: van de eenvoudigste arbeider tot de sjiekste bourgeois.
In Nederland krijgt niemand het in zijn hoofd om bouwovertredingen te doen of de fiscus om de tuin te leiden. Dat komt daar eenvoudigweg niet in hun hoofd op. oostenrijk:idem dito.
We zitten in dit landje geprangd tussen twee culturen, mentaliteiten... en dus doen we niet graag wat men ons oplegt wat we moeten doen, precies omdat we geen cultuur hebben van goede en duidelijke wetten die kloppen, waar geen achtrerpoortjes zijn ed. Ik stel het een beetje zwart -wit: maar we zijn een landje van plantrekkers en knutselaars. We bouwden vroeger koterijen achter onze huizen en stroopten hazen en dat werd vaak met de mantel der liefde bedekt. We hebben geleerd dat dat onze persoonlijke vrijheid is.
En nu met deze "zelfbewuste, mondige " maatschappij zien we dat onze kroost qua mondigheid en zelfbewustzijn een beetje overdrijft. Dus wat vinden de gemeentebesturen uit? Precies: nieuwe strenge rare regeltjes met boetes omdat we er niet meer in slagen in een eenvoudige pedagogisch gesprek te voeren.
Hoe het anders moet? Ik weet het eerlijk gezegd niet...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 23 jun 2013 19:52

GAS boetes (ttz boetes opgelegd door de uitvoerende macht met miskenning van het principe van de scheiding der machten), verklikkingslijnen, pesten (vermoorden, opsluiten, verbannen naar Siberië) van klokkenluiders, enz....,
dat waren fenomen die in mijn jeugdjaren schering en inslag waren in collectivistische/communistische landen en waartegen onze overheid destijds samen de hele "Westerse" wereld haar verontwaardiging uitdrukte.
Het verbaast me meer en meer dat, ondanks de zogezegde "mondigheid" van de hedendaagse burger, dergelijke verwerpelijke praktijken NU BIJ ONS schering en inslag worden.

T'is dat ge maar weet waar we naartoe evolueren. Afspraak voor evaluatie binnen enkele jaren (als we dan nog MOGEN evalueren zonder verklikt te worden).
Laatst gewijzigd door roharro op 23 jun 2013 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#23 , 23 jun 2013 20:12

Die uitspraak is in ieder geval een stap in de goeie richting vind ik.

giserke
Berichten: 2434

#24 , 23 jun 2013 20:15

De Gas-ambtenaar is een jurist.
Forget it. Een GAS-ambtenaar is evenveel jurist als ik. Niet, dus. Om GAS-ambtenaar te worden, volgt men een 40 uur durende opleiding:

http://www.provant.be/leren/educatieve_ ... gemeen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij ons in de gemeente, heeft men personeel van de gemeente naar dergelijke opleiding gestuurd. En I'm telling you: géén juristen.
De GAS ambtenaar is niet dezelfde als deze die de vaststelling maakt. GAS ambtenaren zijn wel degelijk juristen.

Maar de vaststelling gebeurt zelden of nauwelijks door de GAS ambtenaar, maar gewoon door gemeentepersoneel.
Die kregen een opleiding om vaststellingen te kunnen maken.

Franciscus
Berichten: 38603

#25 , 23 jun 2013 21:50

En dat zijn de mensen die bevoegd zijn een vaststelling te doen net zoals de politie.

Franciscus
Berichten: 38603

#26 , 23 jun 2013 21:52

Voor oude Belg

10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]

Oude Belg
Berichten: 3192

#27 , 23 jun 2013 22:40

Voor oude Belg

10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]
En hoe/waar/op welke manier wordt een overtreding vastgesteld?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!


giserke
Berichten: 2434

#29 , 24 jun 2013 08:51

Wat ik nu wel niet weet, of de verstellende ambtenaar effectief ook ambtenaar moet zijn.
Kan contractueel overheidspersoneel ook die bevoegdheid hebben gezien zij niet 'gezworen' zijn in tegenstelling tot een ambtenaar?

giserke
Berichten: 2434

#30 , 24 jun 2013 14:41

Die uitspraak is in ieder geval een stap in de goeie richting vind ik.
jazeker deze reclamestunt kan er tenminste voor zorgen dat de rechtbanken met gas-beroepen overladen worden zodat degene die zo'n 10 miljoen euro frauderen vrijuit kunnen gaan en vanaf 416 miljoen euro krijg je 20 000€ drinkgeld cadeau , het gerecht werkt met een immense achterstand en dan gaan we er een berg dossiers bijzetten , das in de goede richting ? 2 minuten te laat gangster vrij ->(...)
GAS boetes lossen het probleem van de gerechtsachterstand, rechterlijke dwaling en fouten niet op.
In tegendeel, ze zorgen er voor dat er steeds minder rechtszekerheid ontstaat waardoor extra procedures juridisch worden uitgevochten.

Men kon dit weten bij het invoeren van de GAS boetes, en zeker bij de verhoging van die boetes dat dit zou gebeuren.

Terug naar “Actuele Thema's”