Vakbondsactivisten blokkeren grensposten

TimG
Topic Starter

Vakbondsactivisten blokkeren grensposten

#1 , 08 mar 2013 12:41

Hallo,

Ik ben al enige tijd een anonieme lezer op dit forum. Een geweldig initiatief met zeer interessante topics en antwoorden. Ik heb me net even geregistreerd omdat het volgende mij opviel:

Actievoerders blokkeren grensposten.

Ik ben vanmorgen ook de grens overgestoken vanuit Duitsland, maar ik was blijkbaar wat te vroeg voor hun. Ik zou het immers ook absoluut niet aanvaarden dat dergelijk krapuul mij mijn vrije doorgang zou belemmeren.

Ik vraag mij af of deze vakbondsactivisten (of -terroristen, zo je wil) zomaar mensen en hun voertuigen mogen blokkeren en zodus personen - naar mijn bescheiden mening - in zekere zin onrechtmatig van hun vrijheid beroven. Mijn vraag is dus of dit wel wettelijk is? Zij blokkeren trouwens ook nog eens een openbare weg. Mag dat zomaar door onbevoegde personen? Is dat geen misdrijf?

Indien onwettig, waarom worden deze activisten dan niet tegengehouden en aangehouden door de politie? En wat zijn mijn opties om - binnen het wettelijk kader - hierop te reageren moest ik ooit door deze activisten tegengehouden worden?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten,

Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mar 2013 13:48

als de actie aangekondigd én goedgekeurd is door de bevoegde overheid, kan u hiertegen niks ondernemen, toch niet indien u niet letterlijk gegijzeld wordt of de toegang tot uw privé-domein ontzegd wordt. De overheid kan voorzorgsmaatregelen eisen, bvb door het verplichten van stewards/bevoegde personen, ...

Openbare weg kan altijd door een toepasselijk besluit (meestal door een gemeentelijk besluit, maar geen idee of dit mogelijk is voor een autostrade) een semi-privé-karakter gegeven worden (bvb afsluiten van bepaalde wegen voor bvb Rock Werchter of een wielermanifestatie

boemerang

#3 , 08 mar 2013 20:01

Beste Tim

Beetje gefrustreerd?
Wat voor antwoord hoopt u eigenlijk te zien? Dat u het recht hebt om ze omver te rijden?
Ik zou om te beginnen gewoon de autoriteiten verwittigen.
Bij dergelijke acties zullen altijd wel wat heethoofden zitten maar de meesten zijn gewone mensen zoals u en ik die hun job verliezen.

Reclame

TimG
Topic Starter

#4 , 09 mar 2013 07:43

Beetje gefrustreerd?
Wat voor antwoord hoopt u eigenlijk te zien? Dat u het recht hebt om ze omver te rijden?
Ik zou om te beginnen gewoon de autoriteiten verwittigen.
Bij dergelijke acties zullen altijd wel wat heethoofden zitten maar de meesten zijn gewone mensen zoals u en ik die hun job verliezen.
Mijn vragen zijn toch vrij duidelijk. Zal ze voor u nog eens kort samenvatten: ik informeer naar de wettelijkheid van dergelijke vakbondsacties, en de mogelijke acties die een persoon binnen het wettelijk kader hiertegen kan ondernemen. Zie vooral het onderstreepte. U hoeft mij dus geen woorden in de mond te leggen of te beschuldigen dat ik dergelijke personen omver wil rijden.

Heethoofden, "gewone mensen", ... Maakt niet uit. Dat ze door andere onschuldige mensen te blokkeren en van hun vrijheid beroven - die ook maar gewoon naar hun werk willen - en mogelijk hun voertuig (licht) beschadigen, zo denken "begrip" te krijgen van "het volk" voor hun situatie, is pervers en surrealistisch. Het creëert immers meer het omgekeerde effect. In mijn ogen zijn ze dus niets meer dan krapuul door dergelijke stunten uit te halen. Dat ze anders voor de regering gaan protesteren tegen bijvoorbeeld de immens hoge loonkosten waar de bedrijven onder andere mee te maken hebben, dat zou gepaster zijn. Maar daar weten ze dat ze nogal vrij snel een charge van de politie op hun dak krijgen. Nog geheel terzijde: in de afgelopen maanden zijn er nog meer (kleinere) bedrijven op de fles gegaan en/of jobs verloren, jammer genoeg. Maar daar hoor en lees je amper iets van; ook niet van de ontslagen werknemers. Ze zijn ook waarschijnlijk al te druk bezig met het zoeken naar een nieuwe job, of reeds opnieuw aan het werk ergens anders. Zij (en ik, en met mij nog vele anderen) hoeven trouwens ook niet te rekenen op bijvoorbeeld 77.000€ of meer als ontslagvergoeding... Kunnen ze bij ArcelorMittal, Ford Genk, ... nog wat van leren.

Ik heb enkele foto's in de kranten gezien. Er bleek wel aanwezigheid van de autoriteiten, maar er viel niet uit af te leiden of door hun wel echt actie werd ondernomen. Maar ik blijf nog altijd bij mijn vragen en hoop op nog enkele verdere antwoorden en opinies. Recht op staking en protestbetogingen, allemaal goed en wel. Maar begaan de vakbondsmilitanten in dit geval geen misdrijf? Indien wel, waarom wordt er dan niet harder tegen opgetreden? Het is immers niet de eerste keer en het zal ook hierbij niet blijven. Indien niet, waarom precies niet? En is dat dan eigenlijk wel juist in de morele betekenis? En hoe reageert een onschuldige het best - binnen de wet - als hij/zij in dergelijke situatie terecht komt en hij/zij hiertegen wil reageren?
Laatst gewijzigd door TimG op 09 mar 2013 08:05, 3 keer totaal gewijzigd.

TimG
Topic Starter

#5 , 09 mar 2013 07:54

als de actie aangekondigd én goedgekeurd is door de bevoegde overheid, kan u hiertegen niks ondernemen, toch niet indien u niet letterlijk gegijzeld wordt of de toegang tot uw privé-domein ontzegd wordt. De overheid kan voorzorgsmaatregelen eisen, bvb door het verplichten van stewards/bevoegde personen, ...

Openbare weg kan altijd door een toepasselijk besluit (meestal door een gemeentelijk besluit, maar geen idee of dit mogelijk is voor een autostrade) een semi-privé-karakter gegeven worden (bvb afsluiten van bepaalde wegen voor bvb Rock Werchter of een wielermanifestatie
JPV, dank u voor je antwoord.

Ik vraag me af of hiervoor wel goedkeuring is voor gegeven. En zelfs dan nog, het lijkt me logisch dat dergelijke goedkeuringen (uw verwijzing naar het afsluiten van een openbare weg voor bijvoorbeeld Rock Werchter) niet inhouden dat eventuele misdrijven gepleegd mogen worden. U zegt "letterlijk gegijzeld". Hoe wordt dat bepaald en/of wie bepaalt dat? Als ik in een strategisch goed geplaatste blokkade sta, kan ik niet vooruit, niet achteruit (wegens anderen achter mij die in hetzelfde schuitje zitten), en ook niet altijd opzij of plaats om terug te keren. Me dunkt dat ik dan wel onbepaalde tijd gegijzeld wordt en van mijn vrijheid wordt beroofd. Samen met anderen.

Ik vind niet dat wij dat dan dus zomaar moeten tolereren en blauw blauw moeten laten.

boemerang

#6 , 09 mar 2013 12:31

Openbaar terrein
Artikel 406 van het strafwetboek:
Met (opsluitingvan vijf jaar tot tien jaar) wordt gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enige handeling die een aanslag uitmaakt op de verkeerswegen, de kunstwerken of het materieel, of door enige andere handeling die het verkeer met of het gebruik van vervoermiddelen gevaarlijk kan maken of die ongevallen kan veroorzaken bij het gebruik van of het verkeer met die vervoermiddelen. <W 2003-01-23/42, art. 70, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
  Buiten de gevallen van het vorige lid wordt met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden, en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro] gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enig voorwerp dat een belemmering voor het verkeer met of voor het gebruik van vervoermiddelen uitmaakt. <W 2000-06-26/42, art. 2,Inwerkingtreding : 01-01-2002>
  Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] wordt gestraft hij die, door enige andere handeling, kwaadwillig het verkeer dat gaande is op de spoorweg of op de weg, belet. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Dus is het een echte blokkade en men zou met geweld de weg blokkeren dan zal de politie normaal gezien zeker ingrijpen.

Tegen een vredelievende blokkade kan men niks doen.
Men staat bvb. langs de weg lawaai te maken.
Ik ben niet zeker waar de lijn wordt getrokken.
Wat als men gewoon het verkeer vertraagd om pamfletten uit te delen?
De rechter zal hier uitspraak over moeten doen.

Privé terrein
Dit is iets anders en de politie zal minder geneigd zijn om tussen te komen.
Indien u de toegang wordt ontzegd om uw bedrijf te betreden dan kan u naar de rechter stappen (voorzitter van de rechtbank van 1ste aanleg) en doormiddel van een éénzijdig verzoekschrift vragen dat die oplegt dat de blokkade wordt opgeheven.
Doormiddel van een deurwaarder en een dwangsom kan men er een einde aan maken.
Terug, is de blokkade vredelievend dan is er geen enkel probleem.

Samenvatting:
Zie mijn 1ste bericht. Verwittig de autoriteiten.

TimG
Topic Starter

#7 , 09 mar 2013 12:53

Dank u voor de uiteenzetting!

Er is beeldmateriaal via De Standaard Online beschikbaar op deze link:
IN BEELD. Vakbonden ArcelorMittal blokkeren grensposten.

Met uw uiteenzetting in gedachten, denk ik toch dat er gesproken kan worden van belemmering, bijvoorbeeld op de 8e foto. Het rare is dat de politie ook aanwezig is, maar er precies gewoon maar bij staat. Een foto is uiteraard maar een momentopname, en zodoende weet niemand wat er achteraf is gebeurd. Maar als er effectief misdrijven zijn begaan en de politie hiertegen is opgetreden, zouden de journalisten hier toch al over gerapporteerd hebben. Of de vakbonden in alle hypocrisie al moord en brand hebben geschreeuwd.

Met een vredelievende "blokkade" aan de zijkant van de weg - waarin getracht wordt om pamfletten uit te delen om zo de situatie uit te leggen - zullen weinig mensen problemen mee hebben. Ik alleszins niet. Iemand die geen interesse heeft, kan dan nog altijd doorrijden. Een vertraging van enkele minuten is geen ramp. Maar dit lijkt me toch van een heel ander kaliber.

Ik las ook ergens dat de vakbonden geen echte en/of volledige rechtsaansprakelijkheid hebben, klopt dit? Dat ze dus niet via het gerecht aangesproken en verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Maar men zou die individuele activisten toch aansprakelijk moeten kunnen stellen. Stel, zij blokkeren mij de vrije doorgang op de openbare weg. Ik probeer mijn weg verder te zetten. Ze worden kwaad, komen aan mijn auto, slaan op mijn ruit, eventuele lakschade, ... Enfin, u kan het zich wel voorstellen.

Dan zou ik toch ter plekke aan de - eventuele - politie een klacht moeten kunnen indienen wegens vandalisme, belemmering, onrechtmatige vrijheidsberoving en dergelijke meer. Meer nog, als de politie dit ziet gebeuren moeten ze toch direct interpelleren en tot aanhouding overgaan, of niet?

boemerang

#8 , 09 mar 2013 14:29

1 Het leven is niet fair.
2 Justitie en politie zijn niet perfect.
3 Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

Specifiek mbt. Uw wederwoord en de link:

De politie lijkt serieus in de minderheid en zal dus inderdaad niet te snel geneigd zijn om tot actie over te gaan (m.a.w. ze willen geen klop krijgen).
Ongeacht zelfs wie in de meerderheid is, gaat het hier om een aanzienlijke groep mensen bij elkaar en een escalatie kan heel wat meer schade tot gevolg hebben.

De foto's op zich tonen louter en alleen een totale blokkade en hier is het dus aan de rechter om zich uit te spreken of deze kwaadwillig of vredelievend is en wat er kan en moet gebeuren.

In de eerste plaats zijn het diegene die misdrijven plegen die aanspakelijk kunnen worden gesteld.
En het is niet omdat vakbondsleden tot actie over gaan dat de leidinggevenden (of in het algemeen, "de vakbond") dit hadden goedgekeurd.
Schuldige hierin is dan ook de media waar het tegenwoordig qua berichtgeving allemaal niet zo nauw niet meer steekt.
Laatste actie waar ik aan deel nam was een betoging maar men sprak wel constant van een staking [facepalm].

Uiteraard zou u ter plaatse klacht moeten kunnen indienen of zou de politie moeten ingrijpen.
Of dit dan ook effectief gebeurd, is iets anders, zie puntje 2 bovenaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2013 18:56

Is een zaak van openbare orde.
Het is aan de bestuurlijke overheid om op te treden.
Dit is de burgemeester maar kan inzake federale zaken ook de minister van Binnenlandse Zaken zijn.
Deze zal steeds een afweging maken van de invloed op het openbaar belang.
Ik refereer hier na het optreden van de metalo's enkele jaren geleden waar enkele voertuigen van de rijkswacht werden verpletterd terwijl de bestuurder er nog inzat.
Nog veel langer geleden een staking van dokwerkers in Antwerpen waar door leden van de BOB werd geschoten.
Nog veel langer de staking van Zwartbergen (Waterschei en Winterslag) waar er doden vielen.

Het met wettelijk geweld reageren zal in de meeste gevallen meer schade en veel langer problemen geven op die plaats.
Als de politie pro-actief kan werken en zo de lont er uit halen zal dat ook gebeuren.
Zie hier naar de tussenkomst van Politie Antwerpen enkele maanden geleden op de Turnhoutsebaan/Drink in Antwerpen.

Ook de goede aanpak bij vb voetbalgeweld. Inzet van camera's -- voetbalspotters die bijna zeker iedereen kunnen identificeren enz

Nu zijn er ook foto's en film van de feiten die u aanhaalt. Veel kans worden die allemaal opgevraagd en vergeleken met andere gegevens.
Indien justitie het dan opportuun acht zal de dader alsnog vervolgd worden.

Het platzetten/platsteken van banden is een beschadiging /vernieling en dit laatste is correctioneel vervolgbaar.

Terug naar “Actuele Thema's”