Als je die filosofie volgt, moet ook het kindergeld herbekeken worden? Rijken hebben er ook geen last van als ze dit niet krijgen. Waar trek je uiteindelijk de grens?Van mij mogen ze die woonbonus koppelen aan het netto belastbaar inkomen. En di jaarlijks herbekijken. Waarom moet iemand die een villa koopt van 1.000.000,00 €, een woonbonus hebben?
Geef die aan mensen met een laag inkomen.
Fiscus kan toch gemakkelijk jaarlijks op basis van het netto belastbaar inkomen, al of niet de woonbonus toekennen of weigeren.
http://www.hln.be/hln/nl/13978/Wonen/ar ... ijft.dhtml
Veel te doen over het aanpassen van de woonbonus. Volledig afschaffen gaan ze wel niet doen, maar aanpassen, dat is wel zeker.
Sommigen zeggen dat hiermee de prijzen van woningen gaan zakken met 20 %. Dat zou een streep door de rekening zijn voor me als ik mijn woning opnieuw wil verkopen.
Wat denken jullie ? Zal het zo een vaart lopen ?
omdat het als overheid niet nuttig is om kortingen te geven aan mensen die het niet nodig hebben.Als je die filosofie volgt, moet ook het kindergeld herbekeken worden? Rijken hebben er ook geen last van als ze dit niet krijgen. Waar trek je uiteindelijk de grens?Van mij mogen ze die woonbonus koppelen aan het netto belastbaar inkomen. En di jaarlijks herbekijken. Waarom moet iemand die een villa koopt van 1.000.000,00 €, een woonbonus hebben?
Geef die aan mensen met een laag inkomen.
Fiscus kan toch gemakkelijk jaarlijks op basis van het netto belastbaar inkomen, al of niet de woonbonus toekennen of weigeren.
Vergeet ook niet dat mensen die een villa kopen van 1.000.000 €, hier ook naar verdienen. Als ze het eerlijk spelen, betalen ze ook belasting naar dat loon. Met andere woorden, wie veel verdient, draagt ook meer belastingen af. Waarom zouden enkel mensen die weinig verdienen recht hebben om zaken van hun belastingen af te trekken? We moeten opletten dat het niet aantrekkelijker wordt om passief te zijn en weinig te verdienen, dan actief een zaak uit de grond te stampen, mensen tewerk te stellen, en er hier zelf ook goed aan te verdienen! Wie hard werkt en risico neemt, mag van mij veel verdienen. Ik ga deze mensen dan ook niet met afgunst bekijken omdat ook zij van een woonbonus kunnen genieten op hun villa van 1.000.000 €.
Zoals ik al zei: op een bepaald moment zijn de voordelen voor de lage inkomens zo hoog, dat het niet meer loont om te streven naar een hoog inkomen. Het werk passiviteit in de hand. Het zorgt ervoor dat een bepaalde groep mensen niet zulleen zoeken naar een hogere activiteitsgraad, omdat het hen financieel immers niets zal opbrengen (door meer te verdienen, verliezen ze een aantal "ondersteuningen", waardoor de rekening snel zal gemaakt worden).iedereen gelijk voor de wet wil niet zeggen dat je bepaalde voordelen niet afhankelijk van een (laag/hoog) loon kan maken. Dat schendt nergens het gelijkheidsbeginsel.
Ik denk dat je alle "niet-startende" koppels de kost niet wil geven, die rekenen op die woonbonus, om hun lening te kunnen blijven betalen, hoor! Als je met twee geleend hebt, gaat het om duizenden euro's op jaarbasis (dus een paar honderd euro per maand). Voor veel koppels zijn die paar honderd euro per maand het verschil tussen rondkomen en niet rond komen.Afschaffen van de woonbonus zal enkel de startende koppels raken mijn inziens...
En met welk maandelijks inkomen? Als je 1300 € moet afbetalen, en samen maar 2000 € aan inkomsten hebt...Volgens de cijfers die ik bekeken had toen ik zelf m'n lening aanging (6-tal maanden terug) viel het gemiddeld koppel in leeftijdscategorie 20-25 in een interval van 1100-1300 euro per maand voor z'n hypothecaire lening, met een gemiddelde afbetalingstermijn van 27 jaar.