Mondeling akkoord - is dit juridisch krachtig ?

zonlicht
Topic Starter

Mondeling akkoord - is dit juridisch krachtig ?

#1 , 27 dec 2012 13:15

Beste,

Ettelijke jaren geleden kochten mijn man en ik een auto. Zijn ouders besloten toen om een groot deel te financieren. Maandelijks betaalden we dan een bedrag terug om dit af te lossen.

In 2008 gingen mijn man en ik tijdelijk uit elkaar. In die periode hebben zijn ouders mondeling hun akkoord gegeven dat de auto niet meer afbetaald moest worden. De auto staat sindsdien volledig ingeschreven op mijn man zijn naam, alsook de verzekering. In 2009 ging het echter mis en zijn de banden met de (schoon)familie verbroken.

Vandaag, ruim 3 jaar later, ontvingen we een aangetekend schrijven van de schoonmoeder en schoonvader dat er nog een openstaand saldo staat van om en bij de 4000 euro. We dienen dit binnen de 3 maanden te betalen of ze nemen een advocaat en deurwaarder onder de vleugels.

Wat kunnen we hieraan doen ? Is een mondelinge overeenkomst juridisch gerechtvaardigd ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2012 13:17

Op wie zijn naam staat de factuur?

Hoe zijn de afbetalingen gebeurd ... via overschrijving met vermelding van de reden?

scorpioen

#3 , 27 dec 2012 14:58

In feite zijn er meerdere vragen

1) Kunnen uw schoonouders bewijzen dat u nog een schuld hebt? Welke bewijzen hebben zij?

Als het antwoord op deze vraag positief is

2) Uw schoonouders hebben mondeling gezegd dat niets meer moet betaald worden. Is dit rechtsgeldig?

In principe is een schriftelijk bewijs vereist en is getuigenbewijs niet toegelaten. Maar de tegenpartij moet dit aanvoeren voor de rechter. Als zij dit echter aanvoeren bent u met deze mondelinge toezegging niets. Als ze dit niet aanvoeren moet u nog altijd het bewijs van deze mondelinge overeenkomst leveren ... Hoe gaat u dat doen.

3) Als u zou moeten betalen kan u (de helft van) wat u moet betalen vermoedelijk terugvorderen van uw man in het kader van de vereffening / verdeling van de huwgemeenschap.

Reclame

zonlicht
Topic Starter

#4 , 27 dec 2012 15:12

Beste Scorpioen en Franciscus,

Terugkomend op jullie vragen :

- de aankoopfactuur staat op onze beide namen, alsook het contract dat we met zijn ouders hebben opgemaakt voor de maandelijkse terugbetalingen.
- De terugbetalingen waren elke maand per overschrijving met vermelding van "lening auto + merk"
- Bewijzen... zij hebben het bewijs dat ze een bedrag hebben overgemaakt aan de garage en de afbetalingen die we reeds volbracht hebben
- Tijdens de breuk met mijn man heb ik persoonlijk alle papieren van de auto aan hun gaan afgeven (met ondertekend afgiftebewijs dat ik ontvangen heb).

Ik vermoed dat we niet veel kunnen beginnen aan deze kwestie... van je familie moet je't hebben :shock:

Franciscus

#5 , 27 dec 2012 15:35

...met ondertekend afgiftebewijs....

U beschikt niet meer over de auto?
Wie dan wel? uw ex of uw ex schoonfamilie?
Of is er geen ex en zijn jullie nog altijd samen
en
hebben jullie de auto ook nog?

zonlicht
Topic Starter

#6 , 27 dec 2012 15:43

Beste Franciscus,

Ja ze hebben een document ondertekend dat ik alle documenten van de auto aan hen ben komen afgeven toen in 2008.

Sinds 2009 zijn mijn man en ik terug samen en rijden we met deze wagen. Nog steeds trouwens. Maar net omwille van het mondelinge akkoord in 2008 tussen mijn man en zijn ouders (om de openstaande gelden kwijt te schelden), hebben we niet meer afbetaald. Als we hadden geweten dat dit bedrag nog open stond, hadden we het zonder pardon betaald. Mag je zomaar van je eigen beslissing terug komen omdat je zoon terug samen is met zijn vrouw ?

scorpioen

#7 , 27 dec 2012 16:32

Uw overschrijvingen, met de mededeling, aangevuld met het bewijs van hun betaling aan de garage lijkt mij een voldoende bewijs voor hun vordering te zijn.

U kan niet bewijzen dat zij mondeling gezegd hebben dat u niet meer moet betalen ....

Probeer te regelen dat u de helft betaalt, uw man de overige helft.

zonlicht
Topic Starter

#8 , 27 dec 2012 17:15

Beste Scorpioen,

Hebben zij het recht om dit geld op te eisen binnen 3 maanden ?

scorpioen

#9 , 27 dec 2012 17:22

Is een termijn voor terugbetaling voorzien?

Men zou kunnen oordelen dat indien u gedurende een tijd vast iedere maand hetzelfde bedrag betaalde dit voldoende is om te bewijzen dat overeengekomen was dat u aan dit tempo zou afbetalen.

Hoe dan ook kan de rechter steeds toestaan dat u dit maandelijks afbetaalt. U kan ook een voorstel doen om maandelijks af te betalen.

zonlicht
Topic Starter

#10 , 27 dec 2012 18:06

Neen er werd enkel het maandelijks terug te betalen bedrag op het contract gezet met interesten die ze eisten. Soms betaalden we het drievoudige per maand, soms het exacte bedrag. Het contract dateert van 2003. Dus van 17/12/2003 tot 2009 betaalden we elke maand een bedrag.

4ringsdude

#11 , 28 dec 2012 12:04

Er is dus sinds 2008 niets meer betaald en er zijn daar nooit brieven over ontvangen waarin gevraagd werd verder te betalen...
Ik denk dat dit toch als bewijs kan tellen om het verhaal te staven waarin gezegd werd dat de wagen iet meer verder moest betaald worden.

Waarom zou men anders 4 jaar na datum pas eisen dat het openstaande bedrag moet worden afgelost...

Franciscus

#12 , 28 dec 2012 13:39

Maar u en uw man hebt dus een ganse periode NIET over de wagen beschikt maar blijkbaar wel betaald.
Maar u hebt de papieren blijkbaar wel teruggekregen?
En ook de auto ...en dit op hetzelfde moment?

Terug naar “Actuele Thema's”