Zwaardere straffen voor domiciliefraude op komst.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zwaardere straffen voor domiciliefraude op komst.

#1 , 15 okt 2012 10:34

Wie liegt over zijn thuisadres of gezinssituatie om bijvoorbeeld een hogere uitkering te krijgen, pleegt binnenkort een misdrijf. Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) wil ook de boetes voor 'domiciliefraude' verhogen en zelfs voorzien in een gevangenisstraf. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Het knoeien met thuisadressen en gezinsgegevens is een groeiend fenomeen. In 2011 betrapte de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) alleen al 1.387 mensen die een te hoge uitkering kregen omdat ze logen over hun gezinstoestand. Binnenlandse Zaken waarschuwt in zijn jongste jaarverslag dat er zelfs handel wordt gedreven in fictieve thuisadressen. "Een fenomeen dat de laatste jaren alsmaar vaker voorkomt", luidt het.

Daarom wil Milquet de wet van 1991 op het bevolkingsregister verstrengen. Vandaag riskeer je slechts een boete van 26 tot 500 euro als je de wet overtreedt. "Mijn voorontwerp van wet maakt het ook mogelijk een celstraf op te leggen om de erge vormen van domiciliefraude aan te pakken. Zeker als de fraude op een georganiseerde en grote schaal is gepland", meldt Milquet in een parlementair antwoord aan Peter Logghe (VB).

Milquet wil ook dat politiescholen toekomstige agenten beter opleiden om adreswijzigingen beter te kunnen controleren.

In maart dit jaar verscherpte staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a) al de controles op fictieve adressen door sociale inspecteurs de bevoegdheid te geven om iemands water-, gas- en elektriciteitsverbruik na te trekken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 okt 2012 11:07

Ik geloof niet dat het iets zal opleveren. Ze zullen wel weer afkomen dat het niet te controleren is wegens de "nieuwe samenlevingsvormen". Het is enkel window dressing om FISCAAL er nog heviger op los te kunnen hakken...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 15 okt 2012 12:00

window dressing om fiscaal er nog heviger op los te kunnen hakken? huh?

Reclame

roharro

#4 , 15 okt 2012 14:06

window dressing om fiscaal er nog heviger op los te kunnen hakken? huh?
De belastingsregering die alle economische activiteiten het land uit jaagt door steeds meer te belasten ipv te besparen.....en de fiscale vierschaar die het democratisch proces met de voeten treedt door als een ongecontroleerd projectiel erop los te hakken...Door de schijn te wekken dat ze ook sociale fraude zullen aanpakken kopen ze een vrijgeleide om België ua belastingsdruk op de eerste plaats in de wereld te brengen.

Echte sociale controle zal er nooit komen onder deze regering omdat onze premier zijn positie gebaseerd is op de sociale hangmatten van Wallonië...hij zal nooit de tak afzagen waarop hij zit...
Laatst gewijzigd door roharro op 15 okt 2012 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#5 , 15 okt 2012 17:16

zucht

artemis

#6 , 18 okt 2012 14:33

Naast de sociale fraude is er een ander voorkomend gevolg van domiciliefraude wat ik hier in de binnenstad al meermaals heb vastgesteld.
Talrijke huurwoningen uit de laagste prijsklasse (en dan heb ik het hier niet over units van huisjesmelkers) worden als fictief adres gehuurd of verder gehuurd door reeds verhuisde huurders, zelfs in de sociale woningsector. Blijkbaar is het sommigen een extra huishuur waard om hun domicilie te hebben of te behouden op een onbewoond adres.
Het perverse gevolg is dat er op deze manier talloze betaalbare huurwoningen van de markt gehouden worden.

belin

#7 , 18 okt 2012 17:18

Wie geloofd nog dat er ooit iets zal veranderen, het is al verschillende generaties gekend dat niet enkel sociale maar vooral fiscale domiciliefraude in de mode is. Papa zijn domicilieadres officieel op het buitenverblijf kan fiscaal,voor studiebeurzen, voor allerlei sociale kortingen, enz ... kan een aardig spaarcentje opleveren. Hier moet men al lang niet meer enkel bij de klein sociale visjes gaan zoeken ! En mijn man en ik voelen wat het fiscaal kost om correct gedomicilieerd te zijn, maar ook de echte alleenstaanden komen in problemen en betalen onrechtstreeks mee de rekening v d domicliefraudeurs. Enige en goodkoopste manier om deze ingeburgerde domicliefraude ziekte uit te roeien vooraleer het ons land nog verder in de crisis duwt is volgens mij waarschijnlijk gelijkstellen van alleenstaanden en samenwonenden en een nieuwe andere en betere ondersteuning geven aan de echte alleenstaanden in een beter controleerbare vorm in natura en niet in geldvoordelen. Dan zouden ouders minder geneigd zijn om fraude met domicilie aan te leren voor de volgende generatie want dit loopt echt fout ! En gaan samenwonen mag niet langer voor koppels een belemmering blijven uit financieel nadeel!

Terug naar “Actuele Thema's”