259 € gerechtskosten voor discussie over 40 cent.

klungel

Re: 259 € gerechtskosten voor discussie over 40 cent.

#31 , 20 mar 2012 00:41

Ik ken geen enkele rechtzaak waar iemand zonder bewijs veroordeeld wordt. Check de juridische definitie van bewijs. Een reeks aanwijzingen kunnen bewijzen worden.
Een aanwijzing is geen bewijs...

Er bestaan bijvoorbeeld aanwijzingen dat de Aarde plat is, desondanks is het een bewezen feit dat ze rond is...
is de zaak clottemans al vergeten ?
en wat is er mis met een wettelijk vermoeden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Braafmens

#32 , 20 mar 2012 18:02

Rest enkel nog de vraag. Hoe veantwoord is het om over een luttele 40 cent een rechtszaak op te starten? Principieel of niet... Het zal de staat op zich ook wel heel wat meer gekost hebben dan 40 cent.

Braafmens

#33 , 20 mar 2012 18:04

is de zaak clottemans al vergeten ?
en wat is er mis met een wettelijk vermoeden ?
Wat is een wettelijk vermoeden eigenlijk?

Persoonljk heb ik mijn bedenkingen bij het toelaten van aanwijzingen als bewijsmateriaal... Tenslotte is een aanwijzing niet veel meer dan een interpretatie van een aantal gegevens, zonder bewijzen is dat niet veel meer dan hete lucht. Nu, zal wel aan mijn opleiding liggen vermoed ik...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#34 , 20 mar 2012 18:37

Wel als ik me niet vergis waren er dacht ik enkele 10-tallen elementen in het onderzoek waar steeds enkele of meerdere personen voor in aanmerking kwamen.
Alleen was er slechts een persoon die voor AL deze elementen in aanmerking kwam.
Op dat ogenblik moet de jury (gezien assisen) in eer en geweten net zoals de rechters beslissen.
Wat ze gedaan hebben.
De rest is praat van en voor de boekjes.... die er niets van afweten.

Van de website van http://www.elfri.be" onclick="window.open(this.href);return false; ( met welgemeende dank)
AFDELING III. - VERMOEDENS.
Art. 1349. Vermoedens zijn gevolgtrekkingen die de wet of de rechter afleidt uit een bekend feit om te besluiten tot een onbekend feit.
§ 1. VERMOEDENS DIE BIJ DE WET ZIJN INGESTELD.
Art. 1350. Een wettelijk vermoeden is het vermoeden dat door een bijzondere wetsbepaling met zekere handelingen of met zekere feiten verbonden is; zodanig zijn :
1° De handelingen die de wet nietig verklaart, omdat zij uit hun aard zelf vermoed worden te zijn verricht om wetsbepalingen te ontduiken;
2° De gevallen waarin de wet de eigendom of de bevrijding van schuld uit zekere bepaalde omstandigheden afleidt;
3° Het gezag dat de wet aan het rechterlijk gewijsde toekent;
4° De kracht die de wet aan de bekentenis of aan de eed van partijen toekent.
Art. 1351. (Opgeheven) <W 10-10-1967, art. 22>
Art. 1352. Het wettelijk vermoeden ontslaat degene in wiens voordeel het bestaat, van ieder bewijs.
Geen bewijs wordt tegen het wettelijk vermoeden toegelaten, wanneer de wet, op grond van dit vermoeden, bepaalde handelingen nietig verklaart of de rechtsvordering ontzegt, tenzij de wet het tegenbewijs heeft vrijgelaten, en onverminderd hetgeen omtrent de gerechtelijke eed en de gerechtelijke bekentenis zal worden bepaald.
§ II. VERMOEDENS DIE NIET BIJ DE WET ZIJN INGESTELD.
Art. 1353. Vermoedens die niet bij de wet zijn ingesteld, worden overgelaten aan het oordeel en aan het beleid van de rechter, die geen andere dan gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens zal aannemen, en zulks alleen in de gevallen waarin de wet het bewijs door getuigen toelaat, behalve wanneer tegen een handeling uit hoofde van arglist of bedrog wordt opgekomen.

Feitelijke vermoedens zijn gevolgtrekkingen die de rechter, onder de voorwaarden van art. 1349 en 1353 B.W. uit een bekend feit kan afleiden om te besluiten tot een onbekend feit.

Hoewel de rechter op onaantastbare wijze het bestaan vaststelt van de feiten waarop hij zich baseert en hoewel de gevolgtrekkingen, die hij daaruit als vermoeden afleidt, aan zijn oordeel en beleid worden overgelaten, mag hij het rechtsbegrip feitelijke vermoedens, dat aan het toezicht van het Hof is onderworpen, niet miskennen of denatureren. Hij mag onder meer uit de door hem vastgestelde feiten geen gevolgtrekkingen afleiden die, op grond van die feiten, voor geen enkele verantwoording vatbaar zijn.

Cass.20 december 2007, R.W. 2009-2010, 955

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#35 , 20 mar 2012 19:21

Persoonljk heb ik mijn bedenkingen bij het toelaten van aanwijzingen als bewijsmateriaal... Tenslotte is een aanwijzing niet veel meer dan een interpretatie van een aantal gegevens, zonder bewijzen is dat niet veel meer dan hete lucht. Nu, zal wel aan mijn opleiding liggen vermoed ik...
élk bewijs (zowel in de juridische als in de wetenschappelijke definitie ervan) is een interpretatie van een aantal gegevens. Als iemand beweert dat de aarde rond is, dan zijn zijn bewijzen daarvoor aanwijzingen: bvb het feit dat hij vanuit de ruimte een cirkel ziet vanuit elke positie. Want wat bewijst dat iets een bol is? Het oog kan misleidend zijn.

Een wetenschappelijk bewijs zegt dan ook niet of iets waar of niet waar is. Bijvoorbeeld: Einstein heeft bewezen dat niets sneller gaat dan het licht. Toch zoeken mensen naar iets dat mogelijks sneller is dan het licht. Waarom? Omdat Einstein perfect fout kan zijn, ondanks het bewijs van zijn theorie.

Om het nog even moeilijker te maken:
stel, we hebben geavanceerde fysica en mensen kunnen plots aan de snelheid van het licht reizen.

Persoon A en B staan beide in de lanceerbasis van Oostende. Persoon A blijft op de grond, persoon B gaat tegen de snelheid van het licht een uurtje rond de aardbol vliegen (even veronderstellen dat hij niet duizelig zou worden ;)).

Persoon B zit dus zelf een uur rond de zon te draaien. Wanneer komen beide mensen elkaar terug tegen? Een uur later? Ja en Nee.

Voor persoon A zal persoon B nooit vertrokken zijn, want hij zal welgeteld 0 seconden weg zijn (even acceleratie buiten beschouwing gelaten)
Persoon B zal er nochtans van overtuigd zijn dat hij 1 uur weg was.

Beide hebben gelijk, beide zouden het via atoomklokken kunnen bewijzen dat het zo is. Om maar even aan te tonen dat bewijs relatief is.

(twee opmerkingen hierbij: 1) de aarde is niet rond, maar ongeveer ellipsvormig 2) ik geloof niet dat de aarde plat is, laat dat duidelijk zijn :))

Terug naar “Actuele Thema's”