259 € gerechtskosten voor discussie over 40 cent.

Lightning

Re: 259 € gerechtskosten voor discussie over 40 cent.

#16 , 17 mar 2012 10:37

Sorry, maar hier heeft volgens de TS de persoon in kwestie wel betaald en geen uitvlucht gezocht.
Dan hebt U duidelijk de openingspost niet goed gelezen. Er is wel degelijk een redelijk kromme redenering die als uitvlucht wordt ingeroepen om niet de volledige retributie te moeten betalen. De rechter is daarin niet gevolgd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 17 mar 2012 10:47

Kan u zich maar 1 seconde voorstellen wat zoiets zou betekenen indien politie/verbalisanten dezelfde 100% strenge en letterlijke interpretatie van de wet zouden toepassen ?
In principe was dat vroeger inderdaad de plicht van de politie om eenzelfde beleid te voeren. Als men toen bekeurde moest men ook niet afkomen men idiote uitvluchten, want de vaststelling van een beëdigd persoon....
Nu men de controle op het parkeren op een legale manier heeft uitbesteed aan privéondernemingen (en die dus het beleid voeren dat er al altijd had moeten gevoerd worden) schreeuwt iedereen plots moord en brand als ze een retributie krijgen.

JohnD
Berichten: 3580

#18 , 17 mar 2012 11:43

Dan hebt U duidelijk de openingspost niet goed gelezen. Er is wel degelijk een redelijk kromme redenering die als uitvlucht wordt ingeroepen om niet de volledige retributie te moeten betalen. De rechter is daarin niet gevolgd.
OK, maar dan ontgaat me hier toch een en ander.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#19 , 17 mar 2012 11:54

Lighting er bestaat toch wel nog steeds een discussie of die legale overdracht wel moreel te verantwoorden is.
Het grote probleem is dat de regels niet strikt genoeg zijn en de parkeerbedrijven daardoor een eigen leven gaan leiden
Zoals ik reeds vermelde staan ze daar in Nederland al een stuk verder in.
En ik stel mij nog steeds de vraag hoe je een maatschappelijk probleem kan overdragen aan een bedrijf dat winst als enig
motto voert
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JohnD
Berichten: 3580

#20 , 17 mar 2012 11:59

Kan u zich maar 1 seconde voorstellen wat zoiets zou betekenen indien politie/verbalisanten dezelfde 100% strenge en letterlijke interpretatie van de wet zouden toepassen ?
In principe was dat vroeger inderdaad de plicht van de politie om eenzelfde beleid te voeren. Als men toen bekeurde moest men ook niet afkomen men idiote uitvluchten, want de vaststelling van een beëdigd persoon....
Nu men de controle op het parkeren op een legale manier heeft uitbesteed aan privéondernemingen (en die dus het beleid voeren dat er al altijd had moeten gevoerd worden) schreeuwt iedereen plots moord en brand als ze een retributie krijgen.
Met mijn opmerking bedoel ik niet alleen wat er kan gebeuren bij het maniakaal toepassen van de wet en de regels zoals hier dit parkeerbedrijf blijkbaar doet. Beeld u dus maar even in wat dit kan teweegbrengen indien de politie dit ook doet. Een zgn. stipheidsstaking van de politie is daarbij vergeleken nog niets. U rijd 120,1 km/h op de snelweg ? Kassa. U stapt uit uw wagen en wil u naar de parkeerautomaat begeven ? Pech, want de parkeerwachter had zich achter een boom verscholen en tegen de tijd dat u terug bij uw wagen aankomt bent u geverbaliseerd want geen parkeerbon. Die parkeerwachter heeft toch gelijk want hij heeft uw wagen toch gevonden zonder parkeerbon ? Dat is letterlijke toepassing van de wet ipv de zin, en ik zie geen verschil met de post van de TS, sorry.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

rechtvaardig
Berichten: 105

#21 , 18 mar 2012 01:07

U stapt uit uw wagen en wil u naar de parkeerautomaat begeven ? Pech, want de parkeerwachter had zich achter een boom verscholen en tegen de tijd dat u terug bij uw wagen aankomt bent u geverbaliseerd want geen parkeerbon. Die parkeerwachter heeft toch gelijk want hij heeft uw wagen toch gevonden zonder parkeerbon ?
dit is reeds schering en inslag in nederland, net als het uitschrijven van retributies voor personen die wel betaald hebben. en dit maar het logische gevolg als je mensen op pad stuurt voor firma's wiens ENIGE doel is zoveel mogelijk retributies uit te schrijven.
zelfs als morgen iedereen betaalt voor zijn parkeerplaats zullen ze nog retributies uitschrijven, wat moeten ze anders ????
deze bedrijven hebben een vrijbrief gekregen om ongestoord hun maffiapraktijken uit te oefenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 18 mar 2012 10:04

Met mijn opmerking bedoel ik niet alleen wat er kan gebeuren bij het maniakaal toepassen van de wet en de regels zoals hier dit parkeerbedrijf blijkbaar doet. Beeld u dus maar even in wat dit kan teweegbrengen indien de politie dit ook doet. Een zgn. stipheidsstaking van de politie is daarbij vergeleken nog niets. U rijd 120,1 km/h op de snelweg ? Kassa.
geen kassa:
1) er is een afwijking van (op autostrades) ongeveer 6% die toegepast wordt als veiligheidsmarge (en eigenlijk véél te veel is, gezien geijkte toestellen.
2) de ijking is zo dat er afgerond wordt naar km/u. 120,1 km/u is dus 120km/u en perfect wettelijk.

Als ik effectief 120.5 km per uur zou rijden én er geen veiligheidsmarge ingebouwd is, dan rij ik te rap en mag de politie me beboeten. 120km/u is de maximumsnelheid die men mag rijden op autostrades, niet de snelheid die men moet rijden.
U stapt uit uw wagen en wil u naar de parkeerautomaat begeven ? Pech, want de parkeerwachter had zich achter een boom verscholen en tegen de tijd dat u terug bij uw wagen aankomt bent u geverbaliseerd want geen parkeerbon. Die parkeerwachter heeft toch gelijk want hij heeft uw wagen toch gevonden zonder parkeerbon ? Dat is letterlijke toepassing van de wet ipv de zin, en ik zie geen verschil met de post van de TS, sorry.
nee, de letterlijke toepassing van de wet stelt (toch in mijn gemeente) dat je eerst een ticket moet halen binnen een redelijke termijn. Dit weerhoudt de parkeerwachter dus onmiddellijk een boete uit te schrijven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 18 mar 2012 10:09

En ik stel mij nog steeds de vraag hoe je een maatschappelijk probleem kan overdragen aan een bedrijf dat winst als enig
motto voert
Parkeren is geen maatschappelijk probleem.

En hoe je iets kan overdragen aan een bedrijf dat winst als enig motto voert, is iets wat je héél ver kan doortrekken. Wat laat je door de overheid organiseren en wat door privé-bedrijven? En dat is een politieke kwestie, waar ik hier bewust niet verder op wil ingaan.

Gezien juridisch er hier geen vraag meer is, verhuis ik dit topic trouwens naar actuele thema's.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#24 , 18 mar 2012 11:00

En als het een politieke discussie is dan is het een ........ idd :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JohnD
Berichten: 3580

#25 , 18 mar 2012 12:27

Als ik effectief 120.5 km per uur zou rijden én er geen veiligheidsmarge ingebouwd is, dan rij ik te rap en mag de politie me beboeten. 120km/u is de maximumsnelheid die men mag rijden op autostrades, niet de snelheid die men moet rijden.
Misschien een slecht voorbeeld gezien de wettelijk toegelaten afwijkingen.
Nee, de letterlijke toepassing van de wet stelt (toch in mijn gemeente) dat je eerst een ticket moet halen binnen een redelijke termijn. Dit weerhoudt de parkeerwachter dus onmiddellijk een boete uit te schrijven.
OK weer een slecht voorbeeld dan, maar stel dat de wetgever de term redelijke termijn even vergeten is. Touwens wie bepaalt die "redelijke termijn" ? Je weet wat ik bedoel en er zijn mogelijk duizenden mogelijkheden waarin een te letterlijke interpretie ipv van de zin van de wet voor de grootste chaos binnen de kortste keren kan zorgen. Geloof jij echt dat alle wetten en niet alleen verkeerswetten 100% juist kunnen en mogen geinterpreteerd worden ? Off Topic vermoed ik dan ook dat je 100% voorstander zal zijn voor de toepassing van vormfouten waardoor criminelen aan hun straf kunnen ontsnappen ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#26 , 18 mar 2012 14:31

Off Topic vermoed ik dan ook dat je 100% voorstander zal zijn voor de toepassing van vormfouten waardoor criminelen aan hun straf kunnen ontsnappen ?
Dit heeft niets te maken met de letterlijke toepassing van de wet. De wet voorziet in strafzaken niet eens de nietigheid wanneer bepaalde procedurefouten gemaakt worden. Het is een conclusie die de rechtspraak maakt, maar niet in de wet staat. Hetzelfde geldt, maar daarover wordt niet zoveel tamtam gemaakt, voor de procedurefouten bij het vestigen van fiscale aanslagen en de nietigheid van de aanslag die er het gevolg van is.

Overigens, de rechters passen inderdaad niet alle wetten altijd naar de letter toe. Het Hof van Cassatie zegt wel dat een duidelijke tekst geen interpretatie behoeft, maar toch worden ook duidelijke teksten soms zo geïnterpreteerd dat ze in overeenstemming zijn met de bedoeling van de wetgever.

JohnD
Berichten: 3580

#27 , 18 mar 2012 22:35

Overigens, de rechters passen inderdaad niet alle wetten altijd naar de letter toe. Het Hof van Cassatie zegt wel dat een duidelijke tekst geen interpretatie behoeft, maar toch worden ook duidelijke teksten soms zo geïnterpreteerd dat ze in overeenstemming zijn met de bedoeling van de wetgever.
Wel gelukkig dan maar, en ja een duidelijke tekst hoeft geen interpretatie nodig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Braafmens

#28 , 18 mar 2012 23:46

Ik ken geen enkele rechtzaak waar iemand zonder bewijs veroordeeld wordt. Check de juridische definitie van bewijs. Een reeks aanwijzingen kunnen bewijzen worden.
Een aanwijzing is geen bewijs...

Er bestaan bijvoorbeeld aanwijzingen dat de Aarde plat is, desondanks is het een bewezen feit dat ze rond is...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 19 mar 2012 11:36

Een aanwijzing is juridisch gezien een bewijs eens ze door de rechter als dusdanig aanvaard werd.

Ik zeg niet dat een aanwijzing per definitie een bewijs is, wel dat het een bewijs kan zijn én dat het een bewijs is eens de rechter als dusdanig oordeelt over dit bewijsaanbod.

Braafmens

#30 , 19 mar 2012 13:40

OK. I stand corrected...

Terug naar “Actuele Thema's”