Staking maandag 30/01

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

Staking maandag 30/01

#1 , 25 jan 2012 20:41

en dan verschieten ze dat ze ontslagen worden omdat de bedrijven naar het buitenland trekken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2012 09:18

aangezien degene die willen werken akkoord gaan met in te leveren , laten we die dan maar voldoende inleveren . dan hoeven degene die niet akkoord gaan niet meer te staken .
Is het ooit al bij je opgekomen dat mensen die het niet al te breed hebben, zich een dag zonder loon niet kunnen veroorloven? En dat dit de reden is dat ze niet staken?

Ik staak ook niet, uit principe. Ik ga ook niet akkoord met de besparingsmaatregelen, maar een staking zal daar niet veel aan veranderen. Ik twijfel daarenboven zeer sterk aan de integriteit van de vakbonden vandaag de dag. Topmensen van vakbonden zie je niet zelden doorschuiven naar postjes in de politieke wereld. Dus onafhankelijk kan je deze gekleurde vakbonden niet noemen. Laat ons niet naïef wezen: vakbonden zijn partijgebonden en zijn ook een verlengstuk van de politieke partijen, die naar de pijpen van de gekoppelde partij dansen.

Maar terug on-topic: ik ga ook werken maandag (is ook op een bedrijventerrein), en als men mij de toegang ontzegt, zet ik mij rustig aan de kant, bel naar mijn werkgever dat ik er niet door kan, en hoor dan wel wat hij voorstelt. Hij moet dan maar zorgen dat ik veilig het bedrijventerrein op kan.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 26 jan 2012 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma
Berichten: 2871

#3 , 26 jan 2012 09:26

Er is iets misgelopen met je quote, xena stelt dat voor en ik ben degene die wil gaan werken ;)

Maar bon, de reden waarom ik wil gaan werken is heel simpel. Ik heb namelijk nog een soort van verantwoordelijkheidsgevoel. Onze klanten situeren zich (bijna) allemaal in het buitenland en hebben recht op de dienstverlening waar ze ons meer dan genoeg voor betalen én die ze elke dag opnieuw nodig hebben. It's as simple as that. Vind ik de besparingsmaatregelen leuk? Hell no. Maar heb ik zin om ervoor te staken? Hell no-er. Voor de rest ga ik ook grotendeels akkoord met wat Tom hier zegt. Ik denk echt niet dat een staking veel zal veranderen. En als je er niet in gelooft, als je er niet achter staat, zou ik niet inzien waarom je mee zou doen. Tenzij je lui bent en graag eens een beetje wil roepen.

Ik wil gaan werken en niemand heeft mij dat te verbieden.
Als jij wil staken met reden en er compleet achter staat en echt gelooft dat dat iets zal veranderen, heb ik daar ook respect voor en ga ik je ook niet proberen om te praten.

Live and let live.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 26 jan 2012 10:05

heeft iemand al de pop polls bekeken van wie DAADwerkelijk wil staken maandag? slechts 1 vlaming op 5...
Wat ik daaruit kan concluderen is het volgende:
Ok, diegenen die willen staken doen dat ZONDER diegenen die willen staken te hinderen.
Dat zal betekenen dat bepaalde diensten trager, minder en wat moeilijker draaien.
Daar kunnen degenen die wel willen werken best mee leven: de boodschap van de stakers komt over en degenen die willen werken doen gewoon hun ding voort.
Democratie weet je wel...

Ik vind het een héél curieuze situatie dat vakbonden vinden dat ze de opinie/wensen van een minderheid mogen/moeten doordrukken in naam van alle burgers in een totaalsituatie. Dat is niet eerlijk en als je het op de keper beschouwt is dit zelfs discriminatie....
Ik heb het er ook moeilijk mee dat ik me niet eens zal kunnen verplaatsen (openbaar vervoer) als slechts 1 op5 van die personeelsleden vind dat ze ook moeten staken.
Ik zou er best mee kunnen leven dat er bvb. op maandag slechts (wat mijn reistraject betreft) 4 treinen rijden ipv eentje om elkuur. Ook dat er wat vertraging zou zijn: ik kan mij aanpassen en oplossingen zoeken in respect voor de mensen die willen staken. Maar de mensen die willen staken mogen de mensen die wel willen werken (dus ook hun collega treinbestuurders) niet verplichten wél te staken...
de boel dus platleggen in naam van 20 % van de (Vlaamse bevolking) vind ik hééél ondemocratisch...
zoals al eerder postte : er zou véél creatiever gestaakt kunnen worden: zodat de boodschap véél gerichter en directer bij elke partij en lid van de bevolking zou overkomen.
Maar we zijn gewoontedieren, niet...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2012 11:43

Er is iets misgelopen met je quote, xena stelt dat voor en ik ben degene die wil gaan werken ;)
Oops... Mijn excuses. Het is gecorrigeerd ;). Blij te horen dat er toch nog mensen zijn die blij zijn iets te kunnen bijdragen aan deze maatschappij (en ook blij te horen dat de meerderheid van de Vlamingen diezelfde mening is toegedaan). Vakbonden zijn hun eigen maatschappelijk draagvlak aan het vernietigen op deze manier. Ze kunnen minder en minder op de steun van de gemiddelde Vlaming rekenen, dat wordt wel duidelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 jan 2012 11:57

[quote="xenavrijdagmiddag zal de eerste veldslag van de nationale staking gehouden worden namelijk tijdens de afzet voor de vroege shift van maandag aan het aanwervingslokaal in de haven van antwerpen zij maar zeker wij gaan niet ontgoochelen[/quote]
Binnenkort worden de matrassen van V... gemaakt in een of ander oostblokland, en wie zal er dan weer het harst roepen? natuurlijk de aanstokers van het conflict, de vakbond.

tianneke
Berichten: 279

#7 , 26 jan 2012 12:19

Met veel interesse de verschillende meningen gelezen...

Ik denk dat staken niet veel zal oplossen, maar begrijp heel goed dat de maat vol kan zijn.
Wat mij bezighoudt is hoe we dan wel voor verandering kunnen zorgen, waar "luistert" onze regering en invloedrijken wel naar? (M.a.w. waar kunnen ze niet omheen, want anders blijven ze rustig hun zin doen.)
En wat er dan gezegd wordt: we hebben er zelf voor gekozen...wel euh die vlieger gaat niet helemaal op met de toch wel redelijk grote partij die nu in de oppostitie zit, en alle andere die samen (met alle gevolgen van dien) wel in de regering zetelen.

...mijn overdenking....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 jan 2012 12:37

heeft iemand al de pop polls bekeken van wie DAADwerkelijk wil staken maandag? slechts 1 vlaming op 5...
een internetpeiling kan je moeilijk representatief noemen... het is zéker geen meerderheid, maar de kwaliteit van die peiling is ondermaats.

Fore
Berichten: 1298

#9 , 26 jan 2012 12:39

http://www.facebook.com/notes/nick-rosk ... 5556833291" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xena

#10 , 26 jan 2012 13:54

aangezien degene die willen werken akkoord gaan met in te leveren , laten we die dan maar voldoende inleveren . dan hoeven degene die niet akkoord gaan niet meer te staken .
Is het ooit al bij je opgekomen dat mensen die het niet al te breed hebben, zich een dag zonder loon niet kunnen veroorloven? En dat dit de reden is dat ze niet staken?
als de staking een flop wordt geef je de regering een blanco cheque om al onze verworven rechten te minaliseren . het gewicht van de vakbonden bij de cao onderhandelingen zal verwaarloosbaar worden .
zullen we ineens maar voor 50% minder gaan werken

eylis
Berichten: 8837

#11 , 26 jan 2012 14:02

Lees gerust de facebook-link van Fore eens door:
Hééél genuanceerd discours, daar kunnen we/ze nog wat van opsteken....
Enne, wat de besparingsmaatregelen betreft: ik dacht dat we als bevolking akkoord waren dat we allemaal moeten inleveren?
Het zal dus pijn doen.
punt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jan 2012 14:57

als de staking een flop wordt geef je de regering een blanco cheque om al onze verworven rechten te minaliseren . het gewicht van de vakbonden bij de cao onderhandelingen zal verwaarloosbaar worden .
zullen we ineens maar voor 50% minder gaan werken
De vabonden zijn er voor aan het zorgen dat voor mijn generatie de "verworven rechten" gewoon niet te betalen zijn. Hoe moeilijk is het om te begrijpen: ER IS GEEN GELD!!!! Van waar moet de regering het gaan halen? Denk je dat ze zomaar briefjes kunnen bijdrukken als ze er te weinig hebben? Ik snap echt niet hoe het mogelijk is dat mensen dit niet begrijpen. Er dreigt een tekort aan middelen om de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Dit is een FEIT. Door te staken gaat dit FEIT niet weg, hoor! Het FEIT blijft gewoon bestaan.

Wat de vakbonden nu doen is de FEITEN negeren een protesteren tegen maatregelen die dienen om een antwoord te bieden op deze FEITEN. Denken de vakbonden echt dat enkel de kleine man getroffen wordt? Of willen ze dit enkel wijs maken aan de kleine man? Weet je hoeveel extra belastingen de "rijkaards" met hun dikke bedrijfswagens moeten betalen op die wagens (dit gaat over honderden euro's per maand)? Weet je hoeveel extra belastte "voordeel in natura" die rijke zelfstandigen zullen moeten afdragen? De zoektocht naar grootschalige fraude gaat gevoelig opgedreven worden, enz... IEDEREEN moet inleveren. Niet enkel de kleine man.

Stop met tegen windmolens te vechten, beste vakbonden. Jullie zijn er nu zelf voor aan het zorgen dat jullie later niet meer serieus genomen worden. Dit soort zinloze stakingen zorgen er pas voor dat jullie maatschappelijk draagvlak verkleint (en terecht)!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 27 jan 2012 14:45

als de staking een flop wordt geef je de regering een blanco cheque om al onze verworven rechten te minaliseren . het gewicht van de vakbonden bij de cao onderhandelingen zal verwaarloosbaar worden .
zullen we ineens maar voor 50% minder gaan werken
De vabonden zijn er voor aan het zorgen dat voor mijn generatie de "verworven rechten" gewoon niet te betalen zijn. Hoe moeilijk is het om te begrijpen: ER IS GEEN GELD!!!!
en hoe komt het dat er geen geld is? Ik maak persoonlijk massaal gebruik van belastingsverminderingen (lening, zonnepanelen, kind, ...) en betaal zo'n 15% belastingen. Indien iedere rechtspersoonlijkheid/natuurlijke persoon 15% belastingen zou betalen op zijn échte inkomsten, zelfs na aftrek van fiscale optimalisatie, is er véél geld teveel.
Van waar moet de regering het gaan halen? Denk je dat ze zomaar briefjes kunnen bijdrukken als ze er te weinig hebben? Ik snap echt niet hoe het mogelijk is dat mensen dit niet begrijpen. Er dreigt een tekort aan middelen om de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Dit is een FEIT. Door te staken gaat dit FEIT niet weg, hoor! Het FEIT blijft gewoon bestaan.
de inkomsten van de RSZ zijn idd aan het dalen. Hoe komt dit? Check eens de stimuli voor werkgevers om mensen aan het werk te krijgen. bvb win-win plannen hielden tot 1100 euro per kwartaal RSZ-korting in, op al reeds lage lonen. De arbeidsovereenkomsten van zo'n werknemers droegen niet bij tot de RSZ, maar kostten zelfs veel geld.
Wat de vakbonden nu doen is de FEITEN negeren een protesteren tegen maatregelen die dienen om een antwoord te bieden op deze FEITEN. Denken de vakbonden echt dat enkel de kleine man getroffen wordt?
tuurlijk niet. Maar de maatregelen zoals die oorspronkelijk waren, troffen en treffen nog altijd de zwaksten het meest.
Of willen ze dit enkel wijs maken aan de kleine man? Weet je hoeveel extra belastingen de "rijkaards" met hun dikke bedrijfswagens moeten betalen op die wagens (dit gaat over honderden euro's per maand)? [/quot]durf ik betwisten. Het belastbaar voordeel stijgt bvb voor een auto van 40000 euro met een C0² van 170 (genre espace) al maar met 120 euro. netto is dit véél minder dan 120 euro (is afhankelijk van het loon). Enkel voor wie dicht bij huis woonde stijgt het redelijk wat, maar dat bedrag was dan ook belachelijk laag. Het is jammer genoeg nog altijd te laag (nu, ik ben dan ook voorstander tot afschaffen van om het even welk extra legaal voordeel, in ruil voor een volledige herziening van de belastingsschalen)
Weet je hoeveel extra belastte "voordeel in natura" die rijke zelfstandigen zullen moeten afdragen?
nee
De zoektocht naar grootschalige fraude gaat gevoelig opgedreven worden, enz... IEDEREEN moet inleveren. Niet enkel de kleine man.
euh? hallo? zoektocht naar grootschalige fraude opdrijven = extra belasting? Da's alsof een dief klaagt dat de straffen voor diefstal opgedreven worden. Fraude is fraude, heeft niks met "meer belastingen" te maken.

(even verhuizen naar actua)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 27 jan 2012 18:33

er is weinig belangstelling en veel kritiek omdat .....

omdat het ons eigenlijk niet meer kan schelen wat collega X overkomt en de "ik" voorop staat.

de ziel van solidariteit bestaat niet meer omdat het overgrote deel gewoon in teveel luxe leeft
de scheiding der klassen nooit zo groot is geweest
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8837

#15 , 27 jan 2012 20:47

ik pieker vooral over de gigantische financiele schade die zo'n staakdag toebrengt aan onze economie.
Hebben jullie de interne polemiek tussen de vakbonden gevolgd?
Ze hebben er onder elkaar potverdorie boel over of er gestaakt moet worden.
Ja dan kan en mag je in deze democratie enkel concluderen dat iedereen die wil, mag staken: maar dat je géén nationale stakingsdag houdt.

Terug naar “Actuele Thema's”